Permalänk
Medlem

Framtidssäkert Z68?

hej

Jag är intresserad av ett Z68-system efter att ha gått igenom massvis med recensioner. En del säger att det är lika bra att investera i ett P67 men jag tycker det kan vara lika bra att skaffa Z68 om inte prispremien är alldeles skev.

Funderar på att nån gång använda mig av SLi eller Xfire så x16/x16 vore uppskattat vad jag förstått.

Några av mina alternativ:

Asus Maximus IV Gene (m-ATX)
Gigabyte Z68X UD5
alternativt UD4, UD7
Asus Sabertooth (P67)

Vad tror ni? Vad är en bra investering? Är det "smartare" att vänta på lga2011?

Permalänk
Medlem

Varför lägga 500kr mer på 1% bättre prestanda?

Permalänk
Medlem

Hur menar du med 1% bättre prestanda?

Permalänk
Hedersmedlem

Är prisskillnaden inte så stor så skall man ta Z68 för SRT kan vara trevligt om man har en liten SSD liggande. Annars är det saker som anslutningar som gör att det kan vara idé att välja det ena före det andra. Men LGA2011 är något helt annat och kommer kosta en del då man breddar minnesbussen ytterligare och det gör att moderkorten blir dyra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vet du inte om du kommer att utnyttja funktionerna i z68 kommer du nog inte att tjäna mycket på det. Spara pengarna, köp en 2500k som du klockar(tänker du inte klocka behöver du verkligen inte z68). Pengarna du sparar på att ta ett billigt p67 kan du lägga på en ssd.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Givetvis kommer jag klocka, det är ju (typ) bara att ändra multipeln med k-serien Z68 känns ju som en allmänt bättre investering, har man möjlighet att skifta mellan integrerad grafik och grafikkortet kan man spara ström och den där ssd-cachingen låter ju inte helt fel?

Frågan är väl mest om t.ex. gigabytes phase power design är värt något? Hur är det integrerade ljudet? Maximus har ju nått fancypants men hur är det med Gigabytes?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chrono:

Givetvis kommer jag klocka, det är ju (typ) bara att ändra multipeln med k-serien Z68 känns ju som en allmänt bättre investering, har man möjlighet att skifta mellan integrerad grafik och grafikkortet kan man spara ström och den där ssd-cachingen låter ju inte helt fel?

Frågan är väl mest om t.ex. gigabytes phase power design är värt något? Hur är det integrerade ljudet? Maximus har ju nått fancypants men hur är det med Gigabytes?

Det där med att spara ström har inte visat sig fungera än så länge utan tvärt om men de kanske får till det.

Inget integrerat ljudchip är så där riktigt bra, fast duger för MP3 men för spel är ett riktigt ljudkort att rekommendera.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Det där med att spara ström har inte visat sig fungera än så länge utan tvärt om men de kanske får till det.

Inget integrerat ljudchip är så där riktigt bra, fast duger för MP3 men för spel är ett riktigt ljudkort att rekommendera.

Okej, tack för svar.. Men t.ex. Gigabytes "24 Phase Power" osv, fyller det någon funktion eller är det bara marknadsföring? Enligt hemsidan ska de underlätta överklockning och ha lägre värmeutveckling än traditionella lösningar?

Just nu verkar Z68X UD4 mest intressant, det enda som talar för t.ex. UD7 är x16/x16 och det här 24 Phase power.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chrono:

Okej, tack för svar.. Men t.ex. Gigabytes "24 Phase Power" osv, fyller det någon funktion eller är det bara marknadsföring? Enligt hemsidan ska de underlätta överklockning och ha lägre värmeutveckling än traditionella lösningar?

Just nu verkar Z68X UD4 mest intressant, det enda som talar för t.ex. UD7 är x16/x16 och det här 24 Phase power.

Jag skrattar åt Gigabyte och deras reklam för "24 Phase Power" för den är lite väl överdriven.
http://www.gigabyte.com/microsite/68/tech_090814_p55_u-24.htm

De har givetvis rätt om att det är bra men så mycket bättre är det inte att du och jag skall märka någon större skillnad när vi överklockar utan det är fortfarande processorn som avgör detta mer än något annat. Däremot är det bra att värmen sprider sig över fler komponenter och det gör att man inte behöver lika bra specialkylning runt processorn och man kan koncentrera sig på att få en så bar genomströmming i chassit som möjligt istället. Asus har valt att satsa på den lite dyrare Digitala VRM styrningen istället och det är en bättre lösning då man kan styra dessa mer exakt och även individuellt. Nu har detta som sagt lite "hype" över sig då man kunde klocka alldeles utmärkt när jag var ung också på bra mycket enklare lösningar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM