stor skillnad på intel i5 760 och i5 2500K ?

Permalänk

stor skillnad på intel i5 760 och i5 2500K ?

Vill veta 2 saker, är det någon större prestanda skillnad mellan dessa på CPU:er?

Om man vill lira spel med tex geforce gtx 580 graffekort.

Sen vill jag veta, är det något speciellt man ska vara uppmärksam på när det gäller 1156 moderkort jämte mot 1155 kort ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, kan ju på rak arm säga att i5 2500K klockar som Jesus jämfört med vanlig i5. 5 GHz är ingen omöjlighet, inte ens på luft.

Med 1155 får du dessutom en nyare och mer modern sockel, på nydesignade moderkort, vilket alltid är en fördel.

Saker att hålla koll på med moderkortet: Se till att det just DU är ute efter finns på kortet! USB3 är ett bra tips, kanske mer än en PCI-express 16x med? Såna här grejer! Se till att du är helt 100 på vad du är ute efter när det gäller moderkort.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem

I5 2500k är mellan 5-25% snabbare i samma frekvens beroende på vad man kör men i spel så är det grafikkortet som avgör skillnaden och där är det inte mycket mellan dem så om man redan hare en i5 760 så är det onödigt att uppgradera.

Köper man nytt och skall använda en SSD med SATA 6Gb stöd så är det självklart att man välja LGA1155 före LGA1156 så det är mer andra saker som avgör vad man skall välja än processorns prestanda i första hand.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

OK, men om moderkortet är detta:

Asus P7P55D-E (stödjer USB 3,0 och SATA 6,0Gb/s) socket 1156. då funkar väl en ssd bra ?

Då kanske det är ett bra val mot ett "modernare" 1155 ssytem ?

Om det är gaming man är ute efter i främsta hand och kan få systemet til bra pris.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av musse pigg:

OK, men om moderkortet är detta:

Asus P7P55D-E (stödjer USB 3,0 och SATA 6,0Gb/s) socket 1156. då funkar väl en ssd bra ?

Då kanske det är ett bra val mot ett "modernare" 1155 ssytem ?

Om det är gaming man är ute efter i främsta hand och kan få systemet til bra pris.

Nej 6Gb portarna går på ett separat chip från Marvell och de är kända för att prestera dåligt och har en del kompatibilitetsproblem så man måste vara säker på att det fungerar med det man vill köra på dem innan köp, det samma gäller USB 3.0 som kör på en NEC kontroller. För att få dessa att fungerar stjäl de PCI-E linor så man kan bara använda ett grafikkort, men struntar du i dessa så är det en utmärkt plattform för spel. LGA1155 har dessa integrerade i sitt chipset så där tappar man inga PCI-E linor och de är mer eller mindre kompatibla med allt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

OK, men om moderkortet är detta:

Asus P7P55D-E (stödjer USB 3,0 och SATA 6,0Gb/s) socket 1156. då funkar väl en ssd bra ?

Då kanske det är ett bra val mot ett "modernare" 1155 ssytem ?

Om det är gaming man är ute efter i främsta hand och kan få systemet til bra pris.

Varför ta en äldre plattform med en processor som är sämre, när priset på processorerna (mellan i5 760 och i5 2500K) bara skiljer med någon hundring? Skillnaden i moderkortskostnad är heller inte speciellt stor, så om du inte får köpa en s1156-plattform väldigt billigt begagnat eller liknande så förstår jag inte varför man skulle välja s1156 över s1155. (och då äger jag ändå en i5 760, som jag köpte innan s1155 kom, i nuläget skulle jag köpa s1155 alla dagar i veckan).

i5 2500K presterar ju bättre i spel, även om prestandan mestadels bestäms av grafikkortet där då båda processorerna för det mesta har tillräckligt med krut för att förse grafikkortet med data och mer därtill. Dock är i5 2500K en klart kompetentare processor (men i dagsläget behöver man duktigt bra grafikkortslösningar för att se skillnaden tydligt, alternativt sänker man upplösningen tills grafikkortet inte längre är den begränsande faktorn). Att sedan i5 2500K både klockar högre och lättare samt är effektsnålare är grädde på moset.

Om man redan har en i5 760 (eller kan få den billigt), så behöver man inte uppgradera till i5 2500K, då kostnaden för ett plattformsbyte skulle vara större än vinsten (anledningen till att jag inte uppgraderar, även om jag känner suget ), men om man ändå köper nytt och till normalpris, så köp s1155.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

tack , grejorna är begagnade, och det är därför jag frågar... givetvis är det p67 moderkort + i5 2500 som gäller annars, jag vet..

Då är det enda egentliga problemet med detta 1156 kort om man ska ha ssd disk ? den presterar sämre och/eller inte funkar alls.

Tack, då vet jag det..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av musse pigg:

tack , grejorna är begagnade, och det är därför jag frågar... givetvis är det p67 moderkort + i5 2500 som gäller annars, jag vet..

Då är det enda egentliga problemet med detta 1156 kort om man ska ha ssd disk ? den presterar sämre och/eller inte funkar alls.

Tack, då vet jag det..

Om man köper en SSD med SATA 3Gb gränssnitt blir det ingen prestandaförlust utan detta gäller endast modeller med SATA 6Gb. gränssnitt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

tack , grejorna är begagnade, och det är därför jag frågar... givetvis är det p67 moderkort + i5 2500 som gäller annars, jag vet..

Då är det enda egentliga problemet med detta 1156 kort om man ska ha ssd disk ? den presterar sämre och/eller inte funkar alls.

Tack, då vet jag det..

OK, är de begagnade och du får dem för ett bra pris, så är en i5 760 ett bra köp. Jag tänker inte byta på ett bra tag (om nu inte uppgraderingsdjävulen rycker för mycket i mig när Bulldozer och Ivy Bridge kommer), för prestandamässigt räcker min i5 760 gott för mina behov (när den känns seg sedan, så överklockar jag den).

Även om nu inte moderkortet skulle ha SATA 6Gb, utan bara SATA 3Gb, så spelar det mindre roll. Ett SATA 3Gb håller endast tillbaka dagens allra bästa SSD minimalt. Du kan köra alla diskar utan problem och med de flesta får du inte ens en märkbar prestandaskillnad, jämfört med om de suttit på SATA 6Gb.

Visa signatur

~Pelle~