Permalänk
Medlem

Maxad minneskapacitet = ?

Ja, jag är så korkad som jag verkar (om inte värre). Om du t.ex har 8 GB RAM, och du fyller ut dem, använder dem till fullo, allokerar dem till max. Blir datorn seg då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Ja, jag är så korkad som jag verkar (om inte värre). Om du t.ex har 8 GB RAM, och du fyller ut dem, använder dem till fullo, allokerar dem till max. Blir datorn seg då?

Haha ja, den blir sten seg

Bara sätta igång typ 500st text-dokument så kommer det vara svårt att få bort dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Haha ja, den blir sten seg

Bara sätta igång typ 500st text-dokument så kommer det vara svårt att få bort dom

Permalänk

Påminner när jag körde Battlefield 2 på våran gammla Dell från 04-05. Man valde en server som hade samma bana hela tiden så man ej behövde ladda in kartorna så ofta.
Men iallafall, när man valde en server så tog det en h*lvettes tid att komma in på servern, och när man väl gjorde det så behövde datorn "mjukas upp" lite innan man kunde köra, det hackade sånt fruktansvärt de första ~4-5 minuterna!
Sedan skaffade vi 1.5gb RAM istället för 512mb, gjorde susen!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Påminner när jag körde Battlefield 2 på våran gammla Dell från 04-05. Man valde en server som hade samma bana hela tiden så man ej behövde ladda in kartorna så ofta.
Men iallafall, när man valde en server så tog det en h*lvettes tid att komma in på servern, och när man väl gjorde det så behövde datorn "mjukas upp" lite innan man kunde köra, det hackade sånt fruktansvärt de första ~4-5 minuterna!
Sedan skaffade vi 1.5gb RAM istället för 512mb, gjorde susen!

Haha, hade liknande när jag en gång i tiden, spelade wow och hade en skit acer

Permalänk

När du använder upp allt minne på RAM stickorna så börjar datorn köra en del av hårddisken som RAM. Och eftersom hårddisken är rörlig osv så är den 100ggr segare än ett RAM minne i vanligaste fall.
Som alla förstår så blir datorn då skitseg

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk

Man kan ju även köra en usbsticka som "ReadyBoost" alternativet i Win7.

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

När du använder upp allt minne på RAM stickorna så börjar datorn köra en del av hårddisken som RAM. Och eftersom hårddisken är rörlig osv så är den 100ggr segare än ett RAM minne i vanligaste fall.
Som alla förstår så blir datorn då skitseg

Tro mig, denna person pratar EJ i nattmössan!

Ett annat exempel är när jag körde Command & Conquer 3 med ungefär samma burk som nu. När jag skickade en EMP-puls på slagfältet och tittade på den tvärdog datorn och rebootade. Om jag ej titta på den satt man och bad på det bästa! Och ja, det var på internetmatcher!
1gb var det då enbart..

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

har du 8 gig ram så är det nog inget jätteproblem, har det själv och använder bara allt när jag redigerar STORA bildfiler eller jobbar med 3d
just nu ligger jag t.ex stabilt på 2,1 gig med firefox, musik och lite annan skit uppe.

Permalänk
Medlem

Ni spelnördar alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

har du 8 gig ram så är det nog inget jätteproblem, har det själv och använder bara allt när jag redigerar STORA bildfiler eller jobbar med 3d
just nu ligger jag t.ex stabilt på 2,1 gig med firefox, musik och lite annan skit uppe.

Men om du använder all RAM-kapacitet vid stora filer lär väl datorn "lagga"?