Ny SSD <DÖD> - OCZ Vertex II 120GB - Red LED

Permalänk
Medlem

Ny SSD <DÖD> - OCZ Vertex II 120GB - Red LED

Jag köpte nyligen en OCZ Vertex II 120 GB som jag endast kört operativet på.

Alldeles nyligen börjar denna bete sig konstigt, datorn stänger plötsligt av sig osv.
En liten stund senare startar inte datorn alls, BIOS hittar disken vartannan gång.
Efter ytterligare några omstarter och div. småsjukdomar hittar inte BIOS disken alls.

Vid diskens LED-panel skall endast en grön LED lysa då enheten fungerar som den ska.
Nu lyser den först grönt vid start av dator, för att därefter övergå till en röd belysning.

Disken är alltså kass enligt lite Googlande vilket resulterade i ett antal inlägg på OCZ's Forum.

Diskens kontroller är av typen Sandforce.

Jag har gjort ett RMA-ärende av detta, men mister då min data.

Har ni några idéer om vad man eventuellt kan prova innan man skickar in denna, för att återvinna sin data?

Tack på förhand!

PS: Aldrig mer OCZ.

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Klingan:

Jag köpte nyligen en OCZ Vertex II 120 GB som jag endast kört operativet på.

Alldeles nyligen börjar denna bete sig konstigt, datorn stänger plötsligt av sig osv.
En liten stund senare startar inte datorn alls, BIOS hittar disken vartannan gång.
Efter ytterligare några omstarter och div. småsjukdomar hittar inte BIOS disken alls.

Vid diskens LED-panel skall endast en grön LED lysa då enheten fungerar som den ska.
Nu lyser den först grönt vid start av dator, för att därefter övergå till en röd belysning.

Disken är alltså kass enligt lite Googlande vilket resulterade i ett antal inlägg på OCZ's Forum.

Diskens kontroller är av typen Sandforce.

Jag har gjort ett RMA-ärende av detta, men mister då min data.

Har ni några idéer om vad man eventuellt kan prova innan man skickar in denna, för att återvinna sin data?

Tack på förhand!

PS: Aldrig mer OCZ.

PS: OCZ är bäst när det gäller SSD
2nd, Spara inte allt personligt på SSDn

Permalänk

Welcome to Vertex II hell !
Det enda man kan testa enl. OCZ support är att låta den ligga urkopplad några timmar och sedan testa igen, gärna i en annan dator.
Jag skaffade en till en HP laptop, och jag säger bara aldrig mer en Sandforce disk! Verkar dock funka ok i en stationär som jag kör den i nu,
men frågan är hur länge?

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Svanto:

Welcome to Vertex II hell !
Det enda man kan testa enl. OCZ support är att låta den ligga urkopplad några timmar och sedan testa igen, gärna i en annan dator.
Jag skaffade en till en HP laptop, och jag säger bara aldrig mer en Sandforce disk! Verkar dock funka ok i en stationär som jag kör den i nu,
men frågan är hur länge?

Eftersom det handlar om en bärbar dator så antar att du råkade ut för buggen vid hibernate/sleep? Uppdatera till senaste firmware då, ska fixa de flesta fallen där disken kraschar då man försöker starta datorn från hibernate/sleep. Kör du den i en stationär och det fungerar så behöver du knappast vara mer orolig över den än en vanlig håriddisk, dvs om du har något du är rädd om så är det bättre att vara paranoid och göra regelbunden backup!

Permalänk

Ledsen för sent svar!
Jo det var ett av problemen jag hade, BSOD vid återgång från sleep. Dock fick jag också BSOD vid kallstart av datorn.
Enda sättet jag fick den att funka ok var att använd en specifik Intel-driver, 8.9 nånting. Då fungerde båda sakerna, men
man vågade ändå inte använda sleep eftersom man läste om folk som hade diskar som dött eller hamnat i nåt "timewarp" läge.
Eftersom det är min jobbdator vågade jag inte chansa, utan bytte till en Intel 320 disk istället. Inga problem whatsoever (ta i trä )

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dougielol:

PS: OCZ är bäst när det gäller SSD
2nd, Spara inte allt personligt på SSDn

Bäst på vad? Top speed, ja.
Stabilitet? lol inte ens nära.

Permalänk
Skrivet av definition:

Bäst på vad? Top speed, ja.
Stabilitet? lol inte ens nära.

Körde en Crucial C300, Kraschade på 1månad, Kör en Corsair i macen som "inte hittar hårddisken" Klart, finns måndagsex utav allt, jag är galet nöjd med min Vertex 2a

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"