Ett dilemma med lödning på små detaljer

Permalänk
Medlem

Ett dilemma med lödning på små detaljer

Jag har diverse datorkomponenter från en Macbook unibody och tänkte bygga ihop en smidig liten dator utav det. Men mitt dilemma är att jag endast kan starta datorn från två minimaliska lödkretsar som ni kan se på bild nedanför

Jag lyckades starta datorn med min egen lilla kreativa "startknapp" och datorn startade mirakulöst!

Men problemet jag har är som sagt att det ska lödas fast en ordentlig startknapp till moderkortet och jag är inte duktig nog att löda på så små detaljer och har heller inte verktyg till det. Kan man istället limma fast en koppartråd eller liknande på varje krets som sedan kan kopplas till en startknapp av den på bild ovanför?

Eller har ni några andra tips? För er som undrar så var den ursprungliga startknappen en del av hela tangentbordet och anledningen att jag vill göra det här själv är på grund av att jag försöker undvika betala till en datorreparatör/elektriker.

Permalänk
Medlem

hur ser det ut på baksidan då? mer plats där eller är det ännu värre?

Visa signatur

// Claw

Permalänk
Medlem

Visste inte att det gick från andra sidan med, bevisar ju bara hur duktig man är när det kommer till att löda

På baksidan av moderkortet så fanns det mer plats. Fick tag i en bättre bild och har marker de två små kretsarna med en röd pil nere i högra hörnet.

http://dl.dropbox.com/u/7918706/logic%20board.jpg

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en hålmonterad lödning (om nu bilden du länkade stämmer) Bör det inte vara några större problem att löda fast kablarna underifrån. Se dock till att resterande blottlagd kabel inte vidrör någon annan bit på moderkortet.

Att limma däremot är inget jag skulle rekomendera, du måste lägga an kabeln direkt mot lödningen och även om du mot förmodan skulle lyckas med detta är risken att kontaktytan blir alltför liten/dålig för att det skall vara hållbart över ett längre perspektiv.

Vad jag däremot kan rekomendera är att skaffa ett förstoringsglas med stativ med en hyffsad förstoring så att du ser ordentligt vad du gör. Finns på biltema för någon hundralapp om jag minns rätt.

kom även ihåg att god ventilation gå lod är väldigt giftigt och inte alls särkilt trevligt att få in i lungorna, speciellt eftersom kemikalierna som frigörs vid uppvärmning/förbränning stannar kvar i lungorna!

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket för svaren ni gett mig och ska göra ett försök med lödningen. Blir ett litet bygge framöver om allt går som planerat så återkommer med det senare.

Permalänk
Medlem

limma inte, löd annars kommer det aldrig bli bra.

skaffa en spetsig spets till lödkolven, det är inte mycket mer än envishet, rätt verktyg och jävlaranamma som löser sådant innan man blir rutinerad.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Fixera kabeln (enkelledarkabel underlättar) i läget den ska sitta, ha lite ten på kabeln. Sen trycker du ned kabeln med lödkolven mot lödpunkten. Sedan håller du kvar kabeln när du avlägsnar lödkolven.

Var försiktig med värmen så du inte sabbar kopparbanorna i PCBt.

Så har jag gjort när jag monterat pottar på grafikkort med lite för stor lödkolv.

Permalänk
Medlem

Synd att du bodde så långt bort, hade gjort det åt dig annars Men köp någon billig lödkolv som du får med färdiga kretskort och lysdioder, öva på dem och sen ska du klara det galant! Tror det fanns ett kit för 200kr på Kjell o Company eller teknikmagasinet

EDIT: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Inga kretskort med, men du kanske har något gammalt skit du kan löda lite på

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Synd att du bodde så långt bort, hade gjort det åt dig annars Men köp någon billig lödkolv som du får med färdiga kretskort och lysdioder, öva på dem och sen ska du klara det galant! Tror det fanns ett kit för 200kr på Kjell o Company eller teknikmagasinet

EDIT: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Inga kretskort med, men du kanske har något gammalt skit du kan löda lite på

Tackar för erbjudandet och tipset! Lödkolv köpte jag en från Clas Ohlson, men med en fet "spets" så ska ordna resterande tillbehör till helgen och göra ett försök. Blir nog ett träna en del som sagt och gammal elektronik har man en hel del av hehe

Till alla andra som tipsat om säkerhet och grundläggande tekniker för lödning så är jag väldigt tacksam. Det här forumet är bäst!

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att applicera fluss på båda ytorna du skall löda. Då smälter det snabbare och du får en bättre lödning. Glöm inte att rengöra på och runtom med isopropylalkohol efteråt för att få bort alla rester.

Permalänk
Permalänk
Medlem

God helg alla på sweclockers!

Jag gav ett försök på lödningen idag. Använde den smalaste lödspetsen jag kunde hitta på clas ohlson och 0.8mm lödten. Det var riktigt pilligt att få allt på plats och slutade med att jag brända bort lödet som var där sedan tidigare

Som tur är fungerar det att starta datorn från andra sidan med och mirakulöst så fungerar den fortfarande fast en säkring på moderkortet gick samtidigt som den startade Måste ha varit en säkring i alla fall för kom lite rök och datorn lever fortfarande.

Ni tycker säkert jag är tokig nu som riskerar ett sådant dyrt moderkort, men bryr mig inte så mycket om i fall det går åt skogen med allt. Apple är skit i vilket fall som helst och det här bygget är för skoj skull.

Hur som helst så kommer jag ta med moderkortet till någon professionell som får löda på en startknapp istället. Hoppas bara inte personen i fråga ska ha en förmögenhet för det.