Permalänk
Avstängd

intel i5 2500k 80-90 grader

Tjena, jag plockade ihop min första dator igår och min processor är väldig varm 80-90 grader, jag är nybörjare vid dator byggen men kylaren sitter itne löst eller något (stock kylare). Vad är det för problem, jag har inte installerat något os ännu fast direkt när jag startade datorn och gick in i bios låg den på runt 70 grader och steg hela tiden.

Vad ska jag göra innan s***** brinner upp????

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Kylpasta? Hur mycket av såsen?

Sen att dom ligger ganska högt med stock kylaren är inget ovanligt då denna enligt mig är lite underdimensionerad.

Testa att underklocka den lite som en tillfällig fix.

Permalänk
Hedersmedlem

Tempen skall ligga mellan 60-70 grader vid belastning så jag skulle tro att kylaren inte är nedtryckt i något hörn.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Körde med den kylpastan som kom på satt på kylaren. Fläkten går i fullt också vilket är lite irriterande.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Jag kör med http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p... till min i5 2500 och det funkar bra Provade inte ens med den lilla kylaren som följde med processorn

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk

Många skulle nog föreslå att du köper en eftermarknads kylare till din CPU. Inte bara får du bättre temperaturer men också oftast tystare.
Orginalfläktarna brukar mest vara för folk som inte bygger datorer, och du har ju kunskapen, så lägg ut ett par hundra lappar och få din dator att må lite bättre skulle vara mitt tips

Sen att det är ovanligt högatemps för orginal säger jag inte att det inte är. Något verkar fel, säker på att den är helt rätt monterad?

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Avstängd

Jag laddade ner ett program som gete Core Temp och den säger såhär:
Tj. Max 98 Grader
Core #0: 37 grader 15% load
Core #1: 38 grader 10% load
Core #2: 37 grader 0% load
Core #3: 40 grader 2% load

Är detta rimliga tempraturer.

Edit: Jag märkte att när jag tryckte på kylaren åkte ena ''Benet'' upp och det andra ner om ni fattar om jag trycker på ena sidan hård åker det upp på det andra fast jag låst dem.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Skrivet av LeetBoy27:

Jag laddade ner ett program som gete Core Temp och den säger såhär:
Tj. Max 98 Grader
Core #0: 37 grader 15% load
Core #1: 38 grader 10% load
Core #2: 37 grader 0% load
Core #3: 40 grader 2% load

Är detta rimliga tempraturer.

Edit: Jag märkte att när jag tryckte på kylaren åkte ena ''Benet'' upp och det andra ner om ni fattar om jag trycker på ena sidan hård åker det upp på det andra fast jag låst dem.

Då sitter nog inte kylaren som den ska. Alla "ben" ska sitta på sin plats.

Permalänk
Avstängd

Hur hårt ska man trycka? Tar ju i som bara den ibland .

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

När jag fäste kylaren på min och skulle spänna fast den där haken så fick jag ta i så hårt att jag blev rädd Var tvungen att gå ut på nätet och efterforska, och visst, många har liknande upplevelser. Man får tydligen ta i rätt hårt. Min sitter ju på plats, men jag var verkligen nervös ett tag där...

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

Jag laddade ner ett program som gete Core Temp och den säger såhär:
Tj. Max 98 Grader
Core #0: 37 grader 15% load
Core #1: 38 grader 10% load
Core #2: 37 grader 0% load
Core #3: 40 grader 2% load

Är detta rimliga tempraturer.

Edit: Jag märkte att när jag tryckte på kylaren åkte ena ''Benet'' upp och det andra ner om ni fattar om jag trycker på ena sidan hård åker det upp på det andra fast jag låst dem.

Intel's stockkylare har så värdelös monteringsanordning. Jag fick aldrig dit den på min Core2Quad eller på min I7'a så jag köpte direkt en eftermarknadskylare...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}