Permalänk

Dvd-audio samt SACD?

Hej.

Jag byggde för några år sedan en HTPC med Windows Vista men sedan flyttade jag och orkade inte packa upp den igen. Under Tvn idag står det istället en:

Media Streamer (HDX-1000)
Dvd-spelare (Pioneer 989)
Reciever (pioneer VSX-LX70)

Nu funderar jag på attuppgradera min HTPC, men jag har inte riktigt plats.
Mitt problem är att HDX har slutat få uppdateringar men musikuppspelning låter bättre med DVD.
Jag skulle vilja bygga en HTPC som ersätter både DVD-spelaren och HDX (Gärna vara bättre också förståss.) anledning till att DVD-spelaren står kvar är att den spelar DVD-Audio samt SACD så bra.
Kan man bygga en HTPC som klarar det?
Tittar mest på .MKV-filer i upplösningen 720p och tycker att det fungerar ok, men det "laggar" lite vid maffiga panorama-åkningar över landskap och sånt. Bryr mig inte så mycket längra men ska jag uppgradera så vill jag att det försvinner.

Jag har ju ett chassi så jag tänkte att jag skulle plocka ur det som sitter och sätta i nytt.
Det är plats för MicroATX. Den ska helst bli knäpptyst också om det nu är möjligt.

Jag skulle bli väldigt tacksam för svar, tips och hjälp med vad jag behöver.

MVH // Fabbe

Permalänk
Rekordmedlem

Dvd audio är möjligt att spela, sacd funkar inte pga licenser.
Här är en bra grund till en ljudlös htpc http://www.inet.se/artikel/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-fusion

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ok, ingen SACD alltså, men det är ju en djungel där ute...

har kollat in:

modekort: MSI H67MA-E45 B3

Dom här nya sandy bridge grejorna från intel verkar ju coolt, men behöver man verkligen inget grafikkort extra?
Kan man sätta i ett grafikkort, fungerar det att bara använda en HDMI-kabel för både bild och ljud eller måste man ha en för bil och en för ljud, om ni förstår vad jag menar?

den ska ju skicka ljudet till min reciever så att den får göra jobbet. Blir det lika bra ljud?

Undrar också om det här med SSD som system hdd. är det bara för att få snabbare uppstart eller finns det fler fördelar. Om jag köper en på 64Gb så får det ju inte plats så mycket mer är ett operativsystem.

Jag har ju redan en hårdisk jag skulle kunna använda och i så fall behöver jag:

Modekort
Minnen
processor

Och om jag skulle vilja kanske jag skulle kunna uppgradera senare:

Grafikkort?
Nätagg
Blu-ray läsare
Fjärrkontroll (tips+)

Är det nåt jag har missat som jag borde tänka på?

Är jättetacksam för alla svar och tips jag kan få.

Permalänk

Det där kortet som du länkade verkade ju coolt, men är amd lika bra som Intel?
Jag har haft lite dåliga erfarenheter av amd men det är nog bara en slump.

Hur skulle en Intel-lösning se ut?

Permalänk
Medlem

Skall du inte spela behöver du inget dedikerat grafikkort, inbyggda lösningar räcker långt idag. Gällande HTPC så tycker jag du skall
kolla runt efter lämplig låda först. Sedan när du hittar din kandidat bygger du runt det chassit.
mATX eller ITX är ju en smaksak, men ITX i mATX chassi känns dumt (flesta htpc lådor är mATX).

Själv har jag en E5300 i ett Silverstone GD05. Den tuggar igenom allt 1080p matrial jag slängt på den och den
datorn är idag väldigt gammal. En Fusion om man kör hårdvaruavkodning eller en i3 räcker gott för dedikarade mediabehov.
Bara först när man börjar spela spel på sin TV som kraven går upp.

SSD bidrar till mindre med ljud och snabbare respons. Inget jag märkt av behövs i min htpc. Samt skal du ändå ha en lagringsdisk kommer den ju vara ljudkällan oavsett.
Greendiskar räcker oftat bra som lagring och låter inte nämnvärt.

Jag har en gammal 2,5" 5400rpm disk i min htpc och jag hör inte den disken alls i ett tyst rum. Filer och sånt kör jag
över nätverket från min NAS.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Lådan jag har är:

*Antec NSK2480 (Silver/Svart) 380W

Kan vara idé att byta nätagg kanske, har för mig att det surrade lite

Modekort: MSI H67MA-E45 B3

Proseccor: Intel Core™ i3 Dual Core i3-2100 eller
Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

Minnen: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9

Borde jag klara mig med den burken?

Hur fungerar det med ljuduppspelning, behövs någon speciell kraft till det?
Jag vill ju att den ska skicka via bitstream till min reciever.
Är det nåt man bör tänka på när det gäller dom nya HD-ljud t ex DTS Master Audio och Dolby TrueHD?

Den skulle ju kosta ca 3000:- vilket jag tycker är rimligt.
Skulle det göra någon skillnad med mer minne, minne är ju inte så durt idag kanske lika bra att slänga i 6gb?

Permalänk
Rekordmedlem

grafikkort är onödigt till en htpc idag, de integrerade grafiklösningarna är bra nog, fusionmoderkortet jag länkade till är tänkt till htpc bruk det är tillräckligt snabbt o ljudlöst, ljudet kör du via hdmi om det är vid film eller eventuellt normal sp dif vid musiklyssnande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Såg att det är en ny I3 processor på G:

Core i3-2105

med grafikkretsen HD 3000 vad det nu skulle göra för mig men det verkar coolt skulle ju fungera på det modekortet jag tänkt på också.

Är det ingen som har koll på hur det fungerar med HD-ljuden via Bitstream?

Permalänk
Rekordmedlem

Hd ljuden skickas via hdmi, pga hdcp, bitstream eller pcm spelar väl ingen roll, det är ändå den som gör skivan som bestämmer vilka spärrflaggor som sätts, det enda som garanteras funka är ju via hdmi, får du ljudet via sp dif så är det en bonus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

det räcker att det går via HDMI det är allt jag vill
Det borde väl vara samma för musikuppspelning också?
är det bästa att att spela från sina skivor eller lägga över dom på hårddisken först. Tänkte att surret från dvd-läsaren skulle bli högt?

Permalänk
Rekordmedlem

Musiken rippad till lflac är trevligt, själv känner jag ingen som spelar från skivor längre, man rippar o ställer undan dem, det är synd att inta alt finns att köpa online i flac, det är det enda acceptabla formatet idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo, gjorde ett sådant försök för några år sedan men gav upp efter ett tag då jag inte hittade något smidigt sätt att rippa och spela.
Vad använder du för typsnitt till dim HTPC?
I min HDX har jag använt YAMJ och det fungerade väl så där samt lite bökigt att hålla på med. Sist mixtrade jag med vistas MCE men det gick inte att få det att fungera optimalt.
Hur fungerar XBMC egentligen, kan jag få att datorn startar i det automatiskt?
Jag har ju en Iphone och det vore grymt om jag skulle kunna ha den som fjärkontroll med någon cool app.
När jag rippade mina skivor i flac så överfördes inte låttitlar och albuminfo automatiskt och då blir det alldeles för mycket jobb med att döpa om allt manuellt. Finns det smidigare vägar att gå idag, för jag vill inte tumma på ljudkvaliten.

Tacksam för svar....

Permalänk
Rekordmedlem

jag kör via vanliga win eller linux, har testat xbmc men det är för bökigt att styra tycker jag.
att tagga musik kan många program, jag gillar winamp, men det finns mängder, sök på autotag å kolla om du hittar nått som passar, jag brukar tagga vid rippnnigen, eac fixar det oftast så man slipper pilla med det sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad är eac?
Vilket/vilka program använder du för rippning och uppspelning av musik och film?

Permalänk
Rekordmedlem

Rippar med eac, spelar film mest med vlc och mpchc, spelar musik mest med winamp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.