Dator död efter att HD4870-fläkten 'hakat i' och förstörts

Permalänk

Dator död efter att HD4870-fläkten 'hakat i' och förstörts

Rigg i sign (C2D-datorn).

Romanvarning. Endast för riktiga män.

Exakt händelseförlopp: ("power-on"=trycka på på-knappen på fronten)
Igår efter jobbet använde jag PC:n som vanligt i en timme och stängde sedan av den. När jag satte på den en kvart senare hände inget alls. Jag öppnade och tittade så att fläktarna gick igång vid power-on. Inget alls hände vid power-on. Undersökte fläktarna och på mitt HIS HD4870 hade ett fläktblad hakat it den lilla strömkabeln och fastnat, vridits sned och gick väldigt trögt.

Jag kopplade ur strömmen, tog ur HD4870-kortet och stoppade i ett känt fungerande kort, mitt gamla X1950Pro. Inget hände vid power-on. (Däremot vid power-off så ryckte CPU-fläkten till en gång.) Jag resettade CMOS, och efter 3 power-on-försök (de två första gick fläktarna upp i varv lite halvhjärtat, ner igen, upp igen, inget boot-pip från BIOS) startar Windows normalt, hittar det nya grafikkortet och jag kunde använda datorn i en halvtimme. Men bara med musen. Alla andra USB-enheter var "döda", verkade inte få ström.

Slutsats: Nätagget och/eller moderkortet är sabb.

Idag fick jag låna ett 450W-nätagg och kopplade in det, inget händer vid power-on, inte ett smack. (Förutom att power-LEDen på moderkortet lyser grön, precis som alltid.) Testade igen att bara ha moderkortet med X1950Pro strömanslutet samt resetta CMOS igen, ingen skillnad. Inte ens fläkten i nätagget snurrar, och när jag mäter 5V vid power-on får jag 0 volt.

Slutsats: Moderkortet skickar ingen PS_ON-signal till nätagget så att det startar.

Nu till frågan: Under förutsättningen att inte bägge nätaggen är sabb eller alternativt, att nätaggen är ok med moderkortet är sabb, vilka saker kan orsaka att moderkortet inte tycker att nätagget ska startas (dvs vägra skicka PS_ON-signal)?

Eller finns det inget vettig anledning, och moderkortet är definitivt sabb/inte värt att reparera?

Jag försöker att hitta ett sätt att ta reda på vilka komponenter som är hela eller fix-bara. Imorgon ska jag be datorbutiken testa fram det. Men är det någon som haft liknande problem och hittat felet eller kan tipsa om hur jag ska felsöka? Jag kan ju inte koppla ur så många fler grejer.

Ingen lukt från nätagget, moderkortet ser ut som nytt, inga svullna kondingar eller brännmärken eller konstigheter någonstans.

Kan man anta att någon viss komponent definitivt har skadats, om grafikkortsfläkten fastnat och grafikkortet blivit riktigt varmt? Hur troligt är det att grafikkortet inte är dött?

Jag vill vara säker på att moderkortet är sabb innan jag köper en massa nytt. Det som är konstigast är att datorn efter tvekan kunde användas som vanligt efter grafikkortsbytet, men att USB-enheterna inte funkade kanske är ett säkert tecken att moderkortet är skadat?

bevakning
Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Efter att ha tagit reda på att nätagget jag fick låna var dött (efter meck med lånade komponenter...) så funkade allt med ett annat fungerande nätagg. Puh! Gick på 990 kr med grafikkortskylaren. Roman skriven i onödan.

Om någon får samma problem så gör som jag, testa med annat nätagg, men se till att det nya inte är dött :/

Scenariot som jag ser tillbaka på det gissar jag är att fläkten grindade fast, motorn vreds mekaniskt sönder (den var sned och dann) och kortslöt en av spänningarna i nätagget så att nätagget inte fungerade. (Spänningen för fläktmotorn, 12V antar jag?) Kanske gav då mobot inte en PS_ON-signal till nätagget så att datorn verkade död och gav sken av att mobot var dött.

Fläkten som failade helt utan anledning var ett 1.5 år gammalt, dammfritt välskött HIS HD4870. Nätagget som gick sönder innan det switchade av var Zalman 600W som följde med Antec-chassiet.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.