Permalänk
Medlem

hårddiskproblem!

Hej,

nu idag så märker jag att inget jag har här hemma reagerar på min externa hårddisk längre.

om jag tex kopplar in den i PS3 så känns den inte av och om jag sedan kopplar in den i en dator så dyker inget upp där heller, dock så hör jag windows usb ljudet när jag kopplar in den i datorn.

det ser ut som om den får ström då lampan lyser och den börjar surra när strömmen är i.

kan felet ligga i usb sladden mellan dator/ps3 till disken eller är det någon som vet vart felet kan ligga?

tacksam för svar!

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Bruka du glömma använda "säker borttagning av hårdvara" innan du rycker ut USB kabeln?

Ser du den i diskhanteraren?
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Bruka du glömma använda "säker borttagning av hårdvara" innan du rycker ut USB kabeln?

Ser du den i diskhanteraren?
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

jo jag brukar aldrig använda säker borttagning av hårdvara dock så ser jag den inte inne i diskhanteraren varken när den är inkopplad eller om den inte är inkopplad.
dock så hör jag som sagt windows usb ljudet när jag kopplar in den och sen så fungerar den inte i andra enheter heller såsom andra datorer eller tex mitt PS3 som den alltid gjort förut...

Tack för svaret!

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

OK jag hade en likadan extern hårddisk hemma så testade dennes sladdar i denna som inte fungerar och det var samma sak, inget dyker upp på någon dator eller på mitt PS3 dock på datorn så hör jag windows usb ljudet när den kopplas in och kopplas ut. och själva hårddisken börjar surra och lampan på den börjar lyser.

problemet är uppenbart att det ligger i hårddisken men vad kan det vara som är fel? går det att klura ut själv och göra ett byte i den eller måste den i på reparation? det kostar väl skjortan?

Otroligt tacksam för svar!

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska alltid använda säker borttagning annars kan vad som helst hända.

Disken är väl troligast hel, men filsystemet har blivit korrupt pga utryckandet av kabel utan den säkra bortttagningen. Det finns en mängd bra program att testa för att se hur det står till, men någon annan får svara på det. Minns bara "testdisk" just nu. Att ansluta disken internt (s-ata/p-ata) ökar nog chanserna att fixa den om det är ett mjukvaruproblem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om man stänger av datorn helt och drar ut usb sladden är det säkert?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man ska alltid använda säker borttagning annars kan vad som helst hända.

Disken är väl troligast hel, men filsystemet har blivit korrupt pga utryckandet av kabel utan den säkra bortttagningen. Det finns en mängd bra program att testa för att se hur det står till, men någon annan får svara på det. Minns bara "testdisk" just nu. Att ansluta disken internt (s-ata/p-ata) ökar nog chanserna att fixa den om det är ett mjukvaruproblem.

antar att jag har underskattat säker borttagning

dock så dog den när den var inkopplad i mitt PS3...

så du menar att filerna troligtvis går att få tillbaka? borde det fungera direkt om jag kopplar in den i en stationär dator?

Mer info dock om problemet. när jag vickar på usb uttaget i hårddisken med sladden som plingar det till lite då och då i datorn men inget dyker upp, en gång dök det upp en ruta där det stog något i liknande med, disken kanske inte fungerar korrekt...
efter att den har varit inkoppladi några minuter börjar den surra kontinuerligt, svårt att förklara med typ, surr..surr...surr...surrr med knappt 1 sekunds mellanrum

vet inte om detta hjälper, men tack för svaren!

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Det låter som du sabbat disken på 2 sätt. Både rent fysiskt förstört lådans kontakter och filsystemet genom att inte använda "säker borttagning av hårdvara".

I en extern låda finns en vanlig intern (SATA) hårddisk. Ta ut hårddisken och koppla den i en stationär dator som en vanligt (SATA) hårddisk.

Använder du Vista eller Win 7 måste du ibland den en enhetsbokstav första gången den kopplas. XP bruka fixa sånt själv.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Ge den en enhets bokstav eller välj mount (montera).

Skrivet av lilja90:

jo jag brukar aldrig använda säker borttagning av hårdvara dock så ser jag den inte inne i diskhanteraren varken när den är inkopplad eller om den inte är inkopplad.

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det låter som du sabbat disken på 2 sätt. Både rent fysiskt förstört lådans kontakter och filsystemet genom att inte använda "säker borttagning av hårdvara".

I en extern låda finns en vanlig intern (SATA) hårddisk. Ta ut hårddisken och koppla den i en stationär dator som en vanligt (SATA) hårddisk.

Använder du Vista eller Win 7 måste du ibland den en enhetsbokstav första gången den kopplas. XP bruka fixa sånt själv.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Ge den en enhets bokstav eller välj mount (montera).

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Aj då, det var inte bra

Om jag ska ta ut SATA delen så kommer jag koppla in den i en XP dator dock är jag rätt osäker på hur man tar ut rätt del och kopplar in på rätt plats i datorn men jag får försöka, men du tror att jag kan få tillbaka filerna då?

Hmm jag kan fortfarande inte se den om du menar min externa hårddisk...

så här ser det ut inne i min diskhanterare när den är inkopplad

http://img101.imageshack.us/img101/6379/namnlsvd.png

tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Du har rätt att den inte syns i diskhanteraren. Troligen pga de trasiga kontakterna.

När du ska flytta den så kan du jämföra med hårddisken som redan sitter i din stationära så ser du hur det ska vara mm.

Sen får vi se om det går direkt eller om mer hjälp behövs.

Permalänk
Medlem

I windows 7 (och vista) kan man ändra i enhetshanteraren mellan prestanda + säker bortagning eller mindre prestanda och möjlighet att rycka ut den snabbt. Jag använder i 9 fall av 10 säker borttagning oavsett inställning. Standard är snabb borttagning så jag tvivlar på att det är det som är problemet.
Om det inte händer något i enhetshanteraren vid inkoppling så kan usb-kontrollern vara paj och disken fungera fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du har rätt att den inte syns i diskhanteraren. Troligen pga de trasiga kontakterna.

När du ska flytta den så kan du jämföra med hårddisken som redan sitter i din stationära så ser du hur det ska vara mm.

Sen får vi se om det går direkt eller om mer hjälp behövs.

Hmm ok, tack så mycket för hjälpen. hoppas jag klarar det!

Skrivet av jocke92:

I windows 7 (och vista) kan man ändra i enhetshanteraren mellan prestanda + säker bortagning eller mindre prestanda och möjlighet att rycka ut den snabbt. Jag använder i 9 fall av 10 säker borttagning oavsett inställning. Standard är snabb borttagning så jag tvivlar på att det är det som är problemet.
Om det inte händer något i enhetshanteraren vid inkoppling så kan usb-kontrollern vara paj och disken fungera fortfarande.

hoppas det är så, har dock testat med en annan sladd men det kan väl vara uttaget i själva hårddisken då.

Tack så mycket för svaren!

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

bara så att jag är rätt ute då jag aldrig gjort detta förut, de 2 svarta boxarna längst ner på bilden är 2 hårdiskar va? då gäller det för mig att ta reda på vilken windows är installerad på av dem och sedan byta ut den andra mot min uttagna externa?

något tips? är rätt lost

http://img696.imageshack.us/img696/7954/dsc01265w.jpg

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

hmm vet inte om jag missar något, om jag testar att byta ut den vänstra så säger datorn att det inte finns någon boot device
och
om jag testar att byta ut den högra så blir bakgrunden röd istället för svart när windows laddar upp sig där man ser windows flaggan och sen laddar den och laddar hela tiden utan att bli klar (testade dock max 4 min, kanske behöver mer tid?)

någon som vet?

EDIT: ursäkta för spam men nu när jag testade igen så var det ingen röd bakgrund iaf. endast att den laddar och laddar hela tiden på windows loggan startskärmen....

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Du kan inte byta någon av hårdiskarna de är raidade (om jag inte minns fel). Du måste ha en till s-ata kabel. Med lite tur hittar du en strömkontakt i lådan (ser ingen på bilden). Annars måste en molex-> s-ata ström skaffas också.

Permalänk
Medlem

Det som är ännu skummare är att enligt bilden av diskhanteraren (Svårt att se detaljerna pga dålig bild) så har du 3 DVD spelare och 1 hårddisk (uppdelad i 3 partitioner). Men när du öppnade datorn så hade du enligt den andra bilden redan 2 hårddiskar i datorn med den 3:e i handen.

Den vänstra disken med Windows borda vara på ca 500GB om du kollar klisterlappen.
Så vad gör den högra disken förutom att ta plats och dra ström?
Kanske hade du redan en trasig hårddisk i datorn som du inte visste om?

Kan du testa att bara ha den vänstra kopplad (1 hårddisk) och se om du kommer in i Windows.

Edit:
Bruka märkesdatorer levereras med diskar i RAID jocke92?
Han verka inte tillräckligt kunnig för att ha gjort det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan inte byta någon av hårdiskarna de är raidade (om jag inte minns fel). Du måste ha en till s-ata kabel. Med lite tur hittar du en strömkontakt i lådan (ser ingen på bilden). Annars måste en molex-> s-ata ström skaffas också.

jaa det kanske är värt att testa, går det att köpa endast sådan sladd?

Skrivet av panpo98:

Det som är ännu skummare är att enligt bilden av diskhanteraren (Svårt att se detaljerna pga dålig bild) så har du 3 DVD spelare och 1 hårddisk (uppdelad i 3 partitioner). Men när du öppnade datorn så hade du enligt den andra bilden redan 2 hårddiskar i datorn med den 3:e i handen.

Den vänstra disken med Windows borda vara på ca 500GB om du kollar klisterlappen.
Så vad gör den högra disken förutom att ta plats och dra ström?
Hade redan en trasig hårddisk i datorn som du inte visste?

Kan du testa att bara ha den vänstra kopplad (1 hårddisk) och se om du kommer in i Windows.

Edit:

jocke92:
Bruka märkesdatorer vara i RAID jocke92?
Han verka inte så kunnig för att ha satt 2 diskar i raid?

skumt det här för nu när jag testade att endast ha den vänstra i så kom jag in på datorn ganska omgående men om jag kopplar in min SATA disk från den externa hårdisken så laddar och laddar den i oändlighet på startup skärmen(windows loggan skärmen) utan att något händer. är det fel i den externa då eller? :S

tack för svaren!

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Inte bra. Så uppförde sig min datorn när jag försökt koppla in en skadad/trasig lagrings hårddisk.

Du kan testa starta i felsäkert lägen med troligen fastnar Windows då också. Trycka/pumpa F8 när datorn startar. Kan vara en annan av F-knapparna eftersom det är en märkesdator.

Permalänk
Hedersmedlem

Du håller direkt på hårddiskens kretskort, något man bör undvika med all elektronik då man annars riskerar ESD-skador (statisk elektricitet).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Inte bra. Så uppförde sig min datorn när jag försökt koppla in en skadad/trasig lagrings hårddisk.

Du kan testa starta i felsäkert lägen med troligen fastnar Windows då också. Trycka/pumpa F8 när datorn startar. Kan vara en annan av F-knapparna eftersom det är en märkesdator.

verkar inte fungera,när jag väljer det så kommer jag till en svart skärm där ett litet understräck blinkar uppe i vänstra hörnet hela tiden....

Skrivet av MultiMan:

Du håller direkt på hårddiskens kretskort, något man bör undvika med all elektronik då man annars riskerar ESD-skador (statisk elektricitet).

ajajaj

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

[..]
Bruka märkesdatorer levereras med diskar i RAID jocke92?
Han verka inte tillräckligt kunnig för att ha gjort det själv.

Sällan men just den här modellen har visst det. Eller iaf vissa modeller. Minns att det var nån här på swec som hade ett trasigt moderkort och ville få ihop raiden igen för att komma åt sina filer. Men googlade och lyckades styrka mina teorier.
http://www.google.se/#sclient=psy&hl=sv&source=hp&q=dell+dime...

Permalänk
Medlem

Nåja då antar jag att disken som är trasig,

är det någon som har någon ide om det går att få tillbaka informationen på något sätt?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Det finns räddnings företag som tex ibas och ahlbergdata som kan rädda men alla är jätte dyra och har samma priser. 4.000-10.000 kr beroende på hur allvarligt felet är. Vissa har dock lägre eller gratis undersöknings pris ifall man vill mer exakt prisförslag. Det är ännu dyrare för myndigheter och företag att rädda.

http://www.ibas.se/
http://www.ahlbergdata.com/se

Man kan försöka byta kretskort men det stora problemet är att hitta en EXAKT likadan hårddisk av exakt samma modell firmware (version på kretskortet) men även då är det ingen garanti att det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det finns räddnings företag som tex ibas och ahlbergdata som kan rädda men alla är jätte dyra och har samma priser. 4.000-10.000 kr beroende på hur allvarligt felet är. Vissa har dock lägre eller gratis undersöknings pris ifall man vill mer exakt prisförslag. Det är ännu dyrare för myndigheter och företag att rädda.

http://www.ibas.se/
http://www.ahlbergdata.com/se

Man kan försöka byta kretskort men det stora problemet är att hitta en EXAKT likadan hårddisk av exakt samma modell firmware (version på kretskortet) men även då är det ingen garanti att det går.

Och det finns inga program man kan tanka som kan på något sätt rädda infon på hårdisken?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

kan man hotswappa in hd´n när windows redan är igång? det kunde kanske hjälpt lite

det finns get data back program lättast är nog att googla lite på det eller om nån här vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

det finns get data back program lättast är nog att googla lite på det eller om nån här vet

Fungerar endast ifall disken är tillgänglig och oskadd och används då man råkat radera filer eller formaterat disken, så det är nog rätt kört att fixa på egen hand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

kan man hotswappa in hd´n när windows redan är igång? det kunde kanske hjälpt lite

det finns get data back program lättast är nog att googla lite på det eller om nån här vet

Hur menar du med hotswappa in hd'n när windows redan är igång?

menar du att jag ska först starta datorn och sedan koppla in hårddisken?

är inte det farligt om strömmen är igång?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

ja det ska gå att hotswappa när datorn är igång, men jag vet inte om det måste vara speciella hårddiskar eller kontrollers, har aldrig gjort det själv vet bara att det finns. provade och goggla lite på det men hittade inte så mycket. en del skriver att det går bra och en del att det absolut inte går.

Skrivet av lilja90:

Hur menar du med hotswappa in hd'n när windows redan är igång?

menar du att jag ska först starta datorn och sedan koppla in hårddisken?

är inte det farligt om strömmen är igång?

Permalänk
Medlem

Det finns speciellt moderkortet med E-SATA stöd som är gjorda för att hotswappa. Ibland är det olika färger på SATA portarna där bara den ena färgen har stödet och så var det något om drivrutiner.

PROBLEMET är att det ofta går åt skogen med trasiga hårddiskar. I stället för att fastna när du startar datorn så fastnar den i Windows när du koppar den tills du rycker ut sladden. Linux vet jag inte hur det går. Mac var det några år sedan jag testa men det brukade gå lite lite bättre.

stavfel
Permalänk

Ladda ner en linux live cd och bränn den koppla ur dina windows hårddiskar och koppla in den trasiga boota från cd och kolla i partitionshanteraren om den kan se något förslagsvis gparted i ubuntu finns den inte där så är det klippt. Men rekommenderar dig iaf att pröva. så slipper du hotswap osv. säkraste samt att linux brukar kunna mounta även partitioner osm kan ara skadade och inte dyka upp i windows.
www.ubuntu.com