Fel på min hårddisk?

Permalänk

Fel på min hårddisk?

Hej!

Min dator har mycket mystiskt börjat hänga sig och blivit allmänt seg. Detta sker både när man surfar, spelar, ser på film eller låter den stå utan belastning.

Konstiga knackande ljud har börjat komma från min systemhårddisk, varpå jag misstänker att den håller på att ge upp.

Jag körde CrystalDiscInfo och HD Tune för att kontrollera den. I CrystalDiscInfo står det "Varning" och gul markering på "Reallocated Sectors Count" och "Current Pending Sector Count".
Print screen: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4ddd072cc7034_fel.jpg

Kör jag en defrag på disken så stannar den på 46% och går sedan inte längre. Kör jag en diskkontroll så står det efter en stund att diskkontrollen inte kunde slutföras.

Finns det något sätt att vidare felsöka disken? Vill vara hundra på att det är fel på den. I så fall får jag göra en snabb backup och sedan installera nytt OS på min andra disk som är en likadan som den "trasiga".

Jag är inget proffs på hårddiskar, så hjälp hade uppskattats mycket!

MVH Trikomannen

Permalänk

Vad är det för hårddisk? Tillverkarna brukar ha diagnostikprogram på sina hemsidor att ladda hem och testa med.

Permalänk
Medlem

INNAN du gör något så ska du kopiera/flytta dina filer (skapa bakup). Det händer att diskar gå sönder när de belastas av testprogram, långsam formatering mm och då vill du inte komma på att du hade viktiga familj bilderna kvar.

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

Vad är det för hårddisk? Tillverkarna brukar ha diagnostikprogram på sina hemsidor att ladda hem och testa med.

Det är en Samsung. Så jag borde göra backup på allt viktigt sen köra tillverkarens test? Får boota från USB då jag inte har någon brännare...

Skrivet av panpo98:

INNAN du gör något så ska du förnya din backup (kopiera/flytta dina filer). Det händer att diskar gå sönder när de belastas vid av test program, långsam formatering mm och då vill du inte har viktiga saker kvar på disken.

Har slängt över allt viktigt på min externa.

Permalänk
Medlem

Har hört flera historier om att Samsung diskar från F2 och uppåt har gått sönder bara efter någon månads användning :S

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av willaim:

Har hört flera historier om att Samsung diskar från F2 och uppåt har gått sönder bara efter någon månads användning :S

Denna hårddisken är dock väldigt gammal. Fyra till fem år om jag inte missminner mig... Samsung HD160JJ/P heter den.

Permalänk
Skrivet av trikomannen:

Denna hårddisken är dock väldigt gammal. Fyra till fem år om jag inte missminner mig... Samsung HD160JJ/P heter den.

Då är det kanske dags att göra backup på allt som finns på den och sen låta den gå i pension.

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

Då är det kanske dags att göra backup på allt som finns på den och sen låta den gå i pension.

Det tragiska är att min andra hårddisk är likadan och lika gammal. Har inte pengar att köpa ny HDD för tillfället så jag får installera OS på den istället. Frågan är ju hur länge den pallar för trycket sen...