Svårt val behöver fler "pros & cons"

Permalänk
Medlem

Svårt val behöver fler "pros & cons"

Har extrem beslutsångest nu inför mitt köp av media-enhet.
Står just nu mellan valet för en Fusionbaserad htpc vs en boxee.

Htpcn:
Mb: Asus E35M1-i Deluxe
minne: 2x2gb 1333Mhz
lagring: Transcend Jetflash 700 16GB USB3.0
chassi: Compucase 8k01 svart 100W
Os: win7 eller xp vet ej ännu
+slim noname dvd-brännare
+Wiimote som fjärr
+xbmc
Detta landar på cirka 2600:-

Boxee box:
Mer info
(om det finns bättre alternativ här säg gärna till, har inte jätte bra koll på mediaspelare)

Ser gärna att ni hjälper mig med för och nackdelar på varje setup
Ska även tillägga att jag har inga problem att spendera tid på att få allt perfekt men i slutändan ska den gärna vara lätthanterlig

Tänkte börja låta bollen rulla

Htpc:

+Prestanda
+Uppdateringsmöjligheter
+Klarar alla format
+Dvd
-Priset
-Ljudnivån

Boxee:
+Snygg
+Priset
+ljudnivån
+enkel
-?

Permalänk
Medlem

HTPC:
+ Valfrihet när det gäller användargränssnitt (XBMC, MythTV, Mediaportal o.s.v.)
+ Maxar gigabitnätverk vid filöverföringar
- Kan vara mycket pyssel att få allt att fungera

Mediaspelare i allmänhet (jag har inte provat Boxee):
+ Funkar ofta "out of the box"
- Kan få problem med nya format och nya nättjänster.
- Kan vara buggig firmware som kanske aldrig uppdateras av tillverkaren när ny modell släpps
- Filöverföringar via nätverk går sällan särskilt snabbt.

Jag hade en TviX mediaspelare innan. Jättebra när man spelar de format som funkar. Men ibland hängde den sig. Inga firmwarefixar släpps längre för den spelaren och den är hopplöst efter när det gäller nyare format. Dessutom var det olidligt segt att föra över filer över nätverket till den.

Byggde en HTPC. Var mycket pyssel med installation o.s.v. Men allt funkar bra nu med XBMC. Jag kan även spela playkanaler, spotify och använda som dator i allmänhet. Kör också med TV-kort i den vilket inte gick med mediaspelaren. Men den drar mer ström, låter mera och tar mera plats.

På det hela taget är jag mer nöjd med HTPC. Man har själv kontrollen över den och behöver inte förlita sig på någon tillverkare som endast supportar det som säljer bäst för tillfället.

Permalänk
Medlem

Tänk på att minnen är lite utav ett bekymmer på kortet. välj istället ett 4gb minneskort då moderkortet inte stödjer dual channel. Sen ta en titt på vilka minnen som är med på QVL:en.

Här är en tråd om minnes problem: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/10...

Här är min tråd (samma moderkort) som jag skapade nägra dagar sen, har inte fått hem min än (ligger på posten as we speak): http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/10...

Permalänk
Medlem

Har inte lyssnat på nämda compucase eller boxee, men ljudnivån kan bli lägre med HTPC om man väljer rätt komponenter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Sen kan du ju köra boxee mjukvaran i HTPC. Du får då det bästa av två världar. För mjukvaran tycker jag fungerar väldigt bra, men hårdvaran i Boxee Box är lite sådär.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

bättre?

Då har ni iaf tagit bort allt mitt tvivel det blir garanterat en htpc

Citat:

Tänk på att minnen är lite utav ett bekymmer på kortet. välj istället ett 4gb minneskort då moderkortet inte stödjer dual channel. Sen ta en titt på vilka minnen som är med på QVL:en.

Här är en tråd om minnes problem: http://www.sweclockers.com/forum/102...minnesproblem/

Här är min tråd (samma moderkort) som jag skapade nägra dagar sen, har inte fått hem min än (ligger på posten as we speak): http://www.sweclockers.com/forum/102...till-tvbanken/

Med tanke på detta är det bättre att då satsa på ett Nvidia ion mobo eller är fusion ändå det "bättre" alternativet i denna prisklassen?
Känns ganska luddigt för mig mellan de korten

Tänkte då på ett Asus AT5Iont-I tappar dock blåtand och wifi då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macerob:

Då har ni iaf tagit bort allt mitt tvivel det blir garanterat en htpc

Med tanke på detta är det bättre att då satsa på ett Nvidia ion mobo eller är fusion ändå det "bättre" alternativet i denna prisklassen?
Känns ganska luddigt för mig mellan de korten

Tänkte då på ett Asus AT5Iont-I tappar dock blåtand och wifi då.

Rent generellt fungerar båda plattformer bra, men för flest format (HD-ljud t ex) och fler funktioner iom nyare hårdvara så rekommenderar jag Fusion. Tycker man det är viktigt att spela upp filmer (t ex Blurays) i sin korrekta bildfrekvens (24p, eller ~23.976 fps) så är även Amd (Ati) i framkant på det området.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Ska du köra Linux (t.ex. XBMC) så funkar generellt sett Nvidia bättre. Men Atom och ION är ganska klena så det krävs nästan att man kör Linux då för att det ska orka med.

Ett intressant alternativ är de nya sandy-bridge baserade Pentium G processorerna som är relativt billiga och strömsnåla. Men de har väl problemet med 23.976 fps.

Man kan bygga med AM3-processor också, fast då blir det inte lika strömsnålt. Fast det finns inte såmånga moderkort att välja på för mini-itx.
Men detta verkar ha det mesta: Asus M4A88T-I Deluxe

Men snart släpper AMD nya Llano med bra prestanda och integrerad grafik. Kanske värda att vänta på?

Permalänk
Medlem

Den integrerade grafikkretsen i ION/ION2 stödjer DXVA (Hade XBMC samt MPC-HC i min Ion-burk) så det fungerar utmärkt även i Windows med korrekta inställningar, huruvida man gör i Linux överlåter jag till mer insatta.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av drainman:

Tänk på att minnen är lite utav ett bekymmer på kortet. välj istället ett 4gb minneskort då moderkortet inte stödjer dual channel. Sen ta en titt på vilka minnen som är med på QVL:en.

Här är en tråd om minnes problem: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/10...

Här är min tråd (samma moderkort) som jag skapade nägra dagar sen, har inte fått hem min än (ligger på posten as we speak): http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/10...

Du har helt fel när det kommer till detta.
Jag fick reda på idag att kortet endast har problem med 4Gb stickor, vare sig du kör en eller två stickor.
Exakt samma problem hade jag.
Bytte till 2x2Gb och vips, problem solved.
Kör med t.ex Corsairs XMS3 serie, 2x2Gb. Funkar kanon för mig efter att i en vecka har suttit hemma och slitit håret av mig med mina 2x4Gb stickor från samma tillverkare och samma serie.
Med andra ord, kör INTE 4Gb stickor.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Om man läser denna tråd så ser man att linux inte är något problem att få in på detta moderkort med hårdvarustöd.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=99154

Men som sagt när det kommer till amd grafik så är det inte riktigt lika lätt som med nvidia men det fungerar riktigt grymt mina tre burkar hemma kör amd grafik varav en eyefinity vilket är riktigt nice! Så det börjar bli bättre på drivare till linux från amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drainman:

Om man läser denna tråd så ser man att linux inte är något problem att få in på detta moderkort med hårdvarustöd.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=99154

Men som sagt när det kommer till amd grafik så är det inte riktigt lika lätt som med nvidia men det fungerar riktigt grymt mina tre burkar hemma kör amd grafik varav en eyefinity vilket är riktigt nice! Så det börjar bli bättre på drivare till linux från amd.

Av den tråden att döma så verkar det ganska experimentellt och inte helt problemfritt än så länge. Verkar som man får hålla på att kompilera utvecklingsversioner och diverse patchar för att få det att fungera. Men det ser väl lovande ut i och för sig.

Men motstridiga uppgifter om vilka minnen som funkar...

Permalänk
Medlem

Tack

Tack för all feedback varit lärorikt

Bestämde mig för en Fusion-baserad, stämde bäst in för mina krav.
Har testat runt en del på xbmc med på min huvudburk och måste säga att jag lyckats ställa in det väldigt elegant och simpelt utan att spendera en hel evighet på det.

fungerar då xbmc lika bra på htpc:n så är jag högst imponerad och inte minsta tveksam på mitt köpval.

Citat:

Om man läser denna tråd så ser man att linux inte är något problem att få in på detta moderkort med hårdvarustöd.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=99154

Men som sagt när det kommer till amd grafik så är det inte riktigt lika lätt som med nvidia men det fungerar riktigt grymt mina tre burkar hemma kör amd grafik varav en eyefinity vilket är riktigt nice! Så det börjar bli bättre på drivare till linux från amd.

Har planerat att gå på en windows lösning just för kompatibilitet med fusion kortet

Citat:
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drainman Visa inlägg
Tänk på att minnen är lite utav ett bekymmer på kortet. välj istället ett 4gb minneskort då moderkortet inte stödjer dual channel. Sen ta en titt på vilka minnen som är med på QVL:en.

Här är en tråd om minnes problem: http://www.sweclockers.com/forum/102...minnesproblem/

Här är min tråd (samma moderkort) som jag skapade nägra dagar sen, har inte fått hem min än (ligger på posten as we speak): http://www.sweclockers.com/forum/102...till-tvbanken/

Du har helt fel när det kommer till detta.
Jag fick reda på idag att kortet endast har problem med 4Gb stickor, vare sig du kör en eller två stickor.
Exakt samma problem hade jag.
Bytte till 2x2Gb och vips, problem solved.
Kör med t.ex Corsairs XMS3 serie, 2x2Gb. Funkar kanon för mig efter att i en vecka har suttit hemma och slitit håret av mig med mina 2x4Gb stickor från samma tillverkare och samma serie.
Med andra ord, kör INTE 4Gb stickor.

Lycka till.

Kolla in QVL'en på asus hemsida och tror att du har rätt i det du säger för det var bara en 4gb sticka rekommenderad i den listan men ett flertal 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Du har helt fel när det kommer till detta.
Jag fick reda på idag att kortet endast har problem med 4Gb stickor, vare sig du kör en eller två stickor.
Exakt samma problem hade jag.
Bytte till 2x2Gb och vips, problem solved.
Kör med t.ex Corsairs XMS3 serie, 2x2Gb. Funkar kanon för mig efter att i en vecka har suttit hemma och slitit håret av mig med mina 2x4Gb stickor från samma tillverkare och samma serie.
Med andra ord, kör INTE 4Gb stickor.

Lycka till.

1x4GB Adata i min, iofs mATX men det har ingen påverkan på minneshanteringen. Inte några som helst problem. Det skapas inga trådar med problemfria byggen på forumet vilket ger dålig statistik.

Egentligen är det inte antalet minnesstickor utan antalet banker som påverkar. Generellt sett stämmer det att enkelsidiga minnen är 1 bank, dubbelsidiga 2 banker. Finns undantag men ovanliga.
2 st enkelsidiga minnen = 1 st dubbelsidigt minne = 2 banker = lättdrivet.
2 st dubbelsidiga = 4 banker = inte lika lättdrivet.

I ditt fall förmodar jag att du gick från 4 banker till 2 banker i och med bytet till mindre minnen, och det var bankreduceringen som fick problemen att försvinna, inte att gå till 2 GB stickor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara