Permalänk

Modda chassin för att sälja?

OBS inte bara chassit som är tanken att sälja, utan kompletta fungerande datorer är det jag menar.

Tja!
Nu är det så att jag började modda mitt första chassi nyligen allt går jättebra och jag tycker det är grymt kul. Eftersom jag tycker det är så kul så tänkte jag att jag kanske skulle försöka modda olika chassin och sen sälja dem när dem är färdigmonterade och moddade.

Frågan är finns det några pengar i detta, tror ni att man t.ex. kan få ut ja i alla fall typ runt sjuhundra kronor eller liknande för den, jag menar om man gör det för allt för billigt så blir det ju inte så värt längre.

MvH Niklas

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

Inga pengar.

Hela saken med att modda är att göra saker personliga.
Det finns inga pengar i andras personliga saker.

Är man proffsmoddare så är det såklart en helt annan sak.
Men är du inte i "världklass" så är det nog svårt.

Enda chansen att tjäna på det hela är om du är i klass nog att få bra spons från tillverkare.
Sen ev sälja hela maskinerna.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av Josasp:

Inga pengar.

Hela saken med att modda är att göra saker personliga.
Det finns inga pengar i andras personliga saker.

Är man proffsmoddare så är det såklart en helt annan sak.
Men är du inte i "världklass" så är det nog svårt.

Enda chansen att tjäna på det hela är om du är i klass nog att få bra spons från tillverkare.
Sen ev sälja hela maskinerna.

Oj! Sorry för missledande titel på tråden! ska vara moddat chassi och alla delar i!
Tror du man skulle kunna få något för det då om man köper delar som företag? Och säljer hela grejen för runt samma pris som det skulle kostat för komponenterna i?

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Oj! Sorry för missledande titel på tråden! ska vara moddat chassi och alla delar i!
Tror du man skulle kunna få något för det då om man köper delar som företag? Och säljer hela grejen för runt samma pris som det skulle kostat för komponenterna i?

Hur ska du kunna sälja datorerna till marknadsvärde OCH tjäna på det?

Du får inga datordelar billigare bara för att du är företag, då måste du köpa in stora ordrar med saker.

Vill inte vara glädjedödare, men du bli slagen av Inet alla dagar i veckan på den marknaden.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av Josasp:

Hur ska du kunna sälja datorerna till marknadsvärde OCH tjäna på det?

Du får inga datordelar billigare bara för att du är företag, då måste du köpa in stora ordrar med saker.

Vill inte vara glädjedödare, men du bli slagen av Inet alla dagar i veckan på den marknaden.

Men om man har ett företag får man köpa grejer utan momsen

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

Finns ingen marknad för detta kan jag tyvärr lova dig. Ta bara detta som ex:
http://www.tradera.com/Graverat-Cooler-Master-ATCS-840-auktio...
Förvisso bara graverat, men poängen är densamma. Har för mig att det var Wolverine som moddade detta här inne på Swec. Detta är nog helt ärligt 10:e gången jag sett det ligga ute på Tradera sen i vintras, allt beror så klart på vart du vänder dig när du ska sälja. Men jag har riktigt riktigt svårt att tro att du kommer kunna göra någon som helst vinst på det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Sergeant44:

Finns ingen marknad för detta kan jag tyvärr lova dig. Ta bara detta som ex:
http://www.tradera.com/Graverat-Cooler-Master-ATCS-840-auktio...
Förvisso bara graverat, men poängen är densamma. Har för mig att det var Wolverine som moddade detta här inne på Swec. Detta är nog helt ärligt 10:e gången jag sett det ligga ute på Tradera sen i vintras, allt beror så klart på vart du vänder dig när du ska sälja. Men jag har riktigt riktigt svårt att tro att du kommer kunna göra någon som helst vinst på det.

Tänk på att grejen är att sälja en hel dator MED ett moddat chassi.

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

Det går.
Om du ska göra det på lagligt vis måste du lägga till 25% på priset så där försvinner hela bonusen med att dra av 25% på företaget.

Sedan ska chassit vara väldigt snyggt och kunna attrahera sig gamers som förmodligen är den enda sorts datoranvändare som skulle kunna tänka sig köpa moddade chassin eller datorer.

Nu talar jag dock inte om datorer som liknar skåp eller kan smälta in i dekorationen likt http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko... Den är bara för cool och jag tror att man kan sälja nischa datorer med motiveringen att de smälter in i inredningen. Skulle kunna finnas en hyfsat stor marknad för något sådant. Med hyfsad stor menar jag kanske tusen försäljningar men då endast för sverige, tror inte du kan köra ett jätteframgångsrikt företag med detta men du kan nog ta ut en hel del pengar för det.

Design är allt, fråga Apple

Permalänk
Skrivet av Magenti:

Det går.
Om du ska göra det på lagligt vis måste du lägga till 25% på priset så där försvinner hela bonusen med att dra av 25% på företaget.

Sedan ska chassit vara väldigt snyggt och kunna attrahera sig gamers som förmodligen är den enda sorts datoranvändare som skulle kunna tänka sig köpa moddade chassin eller datorer.

Nu talar jag dock inte om datorer som liknar skåp eller kan smälta in i dekorationen likt http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko... Den är bara för cool och jag tror att man kan sälja nischa datorer med motiveringen att de smälter in i inredningen. Skulle kunna finnas en hyfsat stor marknad för något sådant. Med hyfsad stor menar jag kanske tusen försäljningar men då endast för sverige, tror inte du kan köra ett jätteframgångsrikt företag med detta men du kan nog ta ut en hel del pengar för det.

Design är allt, fråga Apple

Du menar att jag måste lägga på momsen till kunderna eller va+

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Försäljning av kompletta moddade datorer tror inte jag på.
Säljer du som privatperson blir det i praktiken begagnad dator, även om den inte är mer än provkörd. Har svårt att tro att du kan sälja ens till nypriset.
Startar du en firma kommer du ha högre inköpspris än de stora aktörerna, förmodligen i närheten av deras utpris. Visst kan du sälja till inköpspris eller bara några kronor i vinst, men snart märker du att det kostar med garantiärenden, avbeställningar osv.

Är nöjet att kunna modda chassin utan att det kostar dig något är det just det du skall satsa på. Lägg upp en bygglogg i galleriet så att det framgår hur mycket arbete du lagt ner. Mottagandet ger en fingervisning om hur mycket du kan ta för chassit. Kan du få in pengar till inköp av nästa chassi så är det bra. Nästa projekt kanske blir den hit som ger dig ett överskott.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Entusiast

Att sälja datorkomponenter och system är en dålig marknad idag. Det krävs att man omsätter hårdvara i stora volymer för att det ens skall gå ihop.
Marginalerna på datorhårdvara idag är så extremt liten att det är svårt till och med för dem större aktörerna att klara sig på det.
Som grädde på moset är hårdvara en färskvara med kort hållbarhet. Bara några månader efter att en viss typ av hårdvara blivit tillgänglig blir den utdaterad och ifrånsprungen. Därefter är det så gott som omöjligt att sälja hårdvara utan att gå i förlust.

Nog om det.
Till ämnet: Sälja moddade chassin.

Om du sätter upp en webbshop med bilder och några exempel på dina modifierade chassin, tror jag att du skulle kunna sälja ett och annat.
Det handlar om att hitta rätt kundkrets.
Den rätta kundkretsen i det här fallet skulle vara personer som vill köpa chassin av lite unikare design och som skiljer sig från det tråkigt massproducerade "skitet". Till detta så har dessa personer inte tillgång till verkstäder eller har kunskap eller ork att modifiera själva.
Dem har inget intresse för detta. (Läs: Designmedvetna människor med tummen mitt i handen.)

Bara för att man är intresserad av lite speciell/unik design på kläder betyder det inte att alla dem människorna syr sina egna kläder.
Detsamma gäller nog datorer. Det finns människor som gillar att ha en unik dator som är iögonfallande, men kan/vill inte tillverka dem själv.

Tips: Låt kunderna få komma in med förslag och låt dem kunna lägga egna beställningar med sina idéer och färgval.
Utgå från en grundmodell och ge kunden färgalternativ och valbara "options" på chassin dem tänker beställa.

Kom ihåg: det viktigaste är att nå ut till rätt kundkrets.
De flesta på det här forumet är nog av typen som helst modifierar chassin själv, men ett och annat undantag finns.
Så fort du hittat några enstaka kunder, kommer ryktet att sprida sig.

Leta rätt på andra forum som kan tänkas ha den typen av människor som söker det du har att erbjuda och ställ samma fråga där, som du just ställde här.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Proffsmoddare

Kan ju lungt säga att ska du ha en suck att göra någon form av vinst måste du få hårdvaran helt gratis. Inte ens jag med mina 10år erfarenhet av moddande lyckades genomföra detta. Saken är att som företagare måste du ta betalt för timmarna du lägger ner på själva moddandet med och inte bara hårdvaran. Jag har sålt av mycket av mina gamla moddar och gjort några kronor vinst men det beror ju helt på att jag har haft 0:- inköp.

Jag får dock en hel del förfrågningar från folk som vill ha gravyrer gjorda men det är ju något helt annat än det du tänker på. Du skriver dessutom att du just gjort din första modd och att du är nöjd med den, tyvärr räcker inte det på långa vägar. Folk måste veta att du är extremt duktig och har bra känsla för design om dom ska anlita dig. Mitt råd är istället att fortsätta modda för att du gillar det, visa upp dina byggen och om folk gillar det du gör så kanske du kan sälja av ett chassi eller 2 men tro inte att du ska kunna käna några ordentliga pengar på det.

Åtskilliga företag har försökt med detta innan och dom har en sak gemensamt dom har alla misslyckats.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11052649']Kan ju lungt säga att ska du ha en suck att göra någon form av vinst måste du få hårdvaran helt gratis. Inte ens jag med mina 10år erfarenhet av moddande lyckades genomföra detta. Saken är att som företagare måste du ta betalt för timmarna du lägger ner på själva moddandet med och inte bara hårdvaran. Jag har sålt av mycket av mina gamla moddar och gjort några kronor vinst men det beror ju helt på att jag har haft 0:- inköp.

Jag får dock en hel del förfrågningar från folk som vill ha gravyrer gjorda men det är ju något helt annat än det du tänker på. Du skriver dessutom att du just gjort din första modd och att du är nöjd med den, tyvärr räcker inte det på långa vägar. Folk måste veta att du är extremt duktig och har bra känsla för design om dom ska anlita dig. Mitt råd är istället att fortsätta modda för att du gillar det, visa upp dina byggen och om folk gillar det du gör så kanske du kan sälja av ett chassi eller 2 men tro inte att du ska kunna käna några ordentliga pengar på det.

Åtskilliga företag har försökt med detta innan och dom har en sak gemensamt dom har alla misslyckats.

Tack för infon, det är ju dock synd att man inte tjänar så mycket på det när det är en sån rolig hobby

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Cryostatic:

Tack för infon, det är ju dock synd att man inte tjänar så mycket på det när det är en sån rolig hobby

Personligen tror jag att den dagen moddandet blir ett jobb så försvinner mycket av glädjen i det och ersätts av "måste" För när man ska göra det som en buissness så måste man hela tiden anpassa sitt byggande efter vad potentiella kunder gillar och inte vad man själv gillar.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11052940']Personligen tror jag att den dagen moddandet blir ett jobb så försvinner mycket av glädjen i det och ersätts av "måste" För när man ska göra det som en buissness så måste man hela tiden anpassa sitt byggande efter vad potentiella kunder gillar och inte vad man själv gillar.

Det har du nog i för sig rätt i.

Visa signatur

Aka: Telefonskaft