Ansluta till 2,4 GHz och 5 GHz bandet samtidigt?

Permalänk

Ansluta till 2,4 GHz och 5 GHz bandet samtidigt?

Tja!

Jo, det här med dual band har jag inte fattat riktigt. Som jag förstått det så ska man välja mellan 2,4 och 5 GHz, dvs. när man ansluter en dator till ett trådlöst nätverk där båda banden finns tillgängliga så ska man göra ett aktivt val mellan att ansluta antingen till 2,4 GHz eller till 5 GHz bandet.

Men jag pratade med en kompis för inte så länge sedan och han menar att om man har en dual-band router och en dator med dual-band trådlöst nätverkskort så jobbar den med båda banden samtidigt för att komma upp i högre hastighet.

Stämmer det här? Kan man vara ansluten både på 2,4 GHz och 5 GHz bandet från en och samma dator samtidigt?

Jag fattar inte hur det skulle gå till, för när jag ska ansluta till mitt nätverk hemma så måste jag knappa in nyckeln för att ansluta. Och jag har två nycklar, en nyckel för 2,4 GHz och en för 5 GHz. Programvaran/drivrutinen låter mig inte knappa in mer än en nyckel.

Skulle vara tacksam om någon kunde förklara lite kort hur det hänger ihop.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Hej

Hmm grejen med dualband är att du kan koppla in dig med datorer som använder de äldre standarderna 802.11a/b samtidigt som du kopplar upp dig med nyare standarder som 802.11g/n. Routrar som inte har den funktionen går ner på de lägsta gemensamma dvs. Har du en gammal datorer som använder B standarden så kommer även din dator som använder N att gå ner till B.

Dualband gör att N datorn kör över N och B datorn går kör över B samtidigt utan att dra ner varandra.

Funkar den förklaringen ?

Permalänk

sillburk har du ens läst om vad en dualband router gör? iaf.

vad jag har läst och fått undervisning om så är en dual band router en router med 2 SEPARATA nätverk.
ett för 2,4 Ghz bandet och ett för 5 Ghz bandet.

anleningen till detta är att på 2,4 så finns det mycket mer störningar och andra apparater som utnyttjar samamf rekvens medans på 5 Ghz bandet så finns det inte alls lika mycket prylar.

man väljer då att låta gäster slösurfande etc som inte behöver bra prestanda använda det gamla 2,4 Ghz bandet och så kopplar man sina krävande saker till 5 Ghz som tex trådlös mediaspelare gaming hemladdning etc där man vill ha maximal prestanda. som jag förstått det i ditt fall så kan du antingen välja 2,4 eller 5 och det är helt korrekt. för att du ska kunna vara uppkopplad på både 2,4 och 5 bandet samtidigt behöver du ha 2 nätverkskort. ett som stödjer 2,4 och ett som du kan köra på 5 Ghz bandet. Altså kan du inte med ett och samma nätverkskort både ansluta till 2,4 och 5.

hoppas det blev lite klarare.

/ Alex

Visa signatur

i5 760 3,8 Ghz | Corsair H50 | Asus maximus gene III | Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz | Sparkle GeForce GTX 480 + 9800gtx+ (physx) | Antec P183 mini | Corsair AX 850W 80+ | 2X 500GB Western Digital Caviar Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allebusig:

sillburk har du ens läst om vad en dualband router gör? iaf.

vad jag har läst och fått undervisning om så är en dual band router en router med 2 SEPARATA nätverk.
ett för 2,4 Ghz bandet och ett för 5 Ghz bandet.

anleningen till detta är att på 2,4 så finns det mycket mer störningar och andra apparater som utnyttjar samamf rekvens medans på 5 Ghz bandet så finns det inte alls lika mycket prylar.

man väljer då att låta gäster slösurfande etc som inte behöver bra prestanda använda det gamla 2,4 Ghz bandet och så kopplar man sina krävande saker till 5 Ghz som tex trådlös mediaspelare gaming hemladdning etc där man vill ha maximal prestanda. som jag förstått det i ditt fall så kan du antingen välja 2,4 eller 5 och det är helt korrekt. för att du ska kunna vara uppkopplad på både 2,4 och 5 bandet samtidigt behöver du ha 2 nätverkskort. ett som stödjer 2,4 och ett som du kan köra på 5 Ghz bandet. Altså kan du inte med ett och samma nätverkskort både ansluta till 2,4 och 5.

hoppas det blev lite klarare.

/ Alex

Ja har läst lite ja, men det jag skrev var ju inte fel direkt?

Hoppade dock över att de blir 2 olika SSID för de olika banden. Men jag beskrev ju funktionen och vad man kan göra med dualband. Det där lägsta gemensamma standard gäller ju fortfarande.

Vad jag minns om 5 Ghz bandet är att för att få använda det så måste routern ha en funktion som låter radar från båt och flyg gå i första hand. Därav kan de duka under ifall den måste släppa fram radar.

Men funkar det verkligen att ha 2 olika nätverkskort som jobbar på olika band mot samma punkt?
Dvs ökar hastighet/styrka?

// sillburk

Permalänk
Medlem

Hej Sillburk, ser att du är ganska ny här på SWEC. Är bra att du försöker hjälpa och ge ett snabbt svar. För svara på din fråga.

Citat:

Men funkar det verkligen att ha 2 olika nätverkskort som jobbar på olika band mot samma punkt?
Dvs ökar hastighet/styrka?

Tänk dig att du surfar via satellit, jo det går också
Du skickar massa signaler till satelliten men den måste ut i rymden och sen ned på t ex Telia's nätverk.

Som exempel kan vi säga att du tankat ned en film i dvd på 5 timmar. Du sätter nu ut flera paraboler och massor av nätverkskort. Du tankar nu ned filmen på 2 minuter. Är ditt internet snabbare, har det ökat hastighet? Nej, egentligen inte.. den har ökat mängden den kan skicka samtidigt som gör att du får ned filer snabbare men du kommer fortfarande ha lika dålig "ping" på Counter Strike servern.

Hoppas det blir lite tydligare.

Så självfallet kan du få en känsla av snabbare internet genom att använda fler nätverkskort men det är inte riktigt samma sak.

Med styrka antar jag du menar "signalstyrka", även om du sänder på både 5 ghz och 2.4 ghz, så blir inte styrkan bättre på 5 ghz. Vet inte hur du tänkte här?

Kul se dig här dock sillburk, hoppas du lär dig något på SWEC. Det gör jag nästan varje dag.

Sillburk, en rekommenderad länk till dig.

Visa signatur

Cura Posterior

Permalänk
Skrivet av granQ:

Hej Sillburk, ser att du är ganska ny här på SWEC. Är bra att du försöker hjälpa och ge ett snabbt svar. För svara på din fråga.

Tänk dig att du surfar via satellit, jo det går också
Du skickar massa signaler till satelliten men den måste ut i rymden och sen ned på t ex Telia's nätverk.

Som exempel kan vi säga att du tankat ned en film i dvd på 5 timmar. Du sätter nu ut flera paraboler och massor av nätverkskort. Du tankar nu ned filmen på 2 minuter. Är ditt internet snabbare, har det ökat hastighet? Nej, egentligen inte.. den har ökat mängden den kan skicka samtidigt som gör att du får ned filer snabbare men du kommer fortfarande ha lika dålig "ping" på Counter Strike servern.

Hoppas det blir lite tydligare.

Så självfallet kan du få en känsla av snabbare internet genom att använda fler nätverkskort men det är inte riktigt samma sak.

Med styrka antar jag du menar "signalstyrka", även om du sänder på både 5 ghz och 2.4 ghz, så blir inte styrkan bättre på 5 ghz. Vet inte hur du tänkte här?

Kul se dig här dock sillburk, hoppas du lär dig något på SWEC. Det gör jag nästan varje dag.

Sillburk, en rekommenderad länk till dig.

Sillburk

Registrerad aug 2008

Permalänk

Ja, det var en bra förklaring. Jag förstår hur det funkar med bakåtkompatibilitet. Jag vet att t.ex. två Wireless N datorer kommmer att använda Wireless G om det finns en eller fler datorer i samma trådlösa nätverk som inte klarar av mer än Wirelss G. Wireless N datorerna drar ner på gasen så att säga för att Wirless G datorerna ska orka med de också. Så det vet jag.

Och jag vet också, eller har läst i alla fall att det är därför man har kommit på det här med dual-band som det heter. Som du, Sillburk, säger att Wirelss N datorn kör N och Wirless B datorn kör B, eller Wireless G datorn som i mitt exempel kör på Wirless G utan att påverka Wirless N datorn.

Men som sagt var, jag hörde att man ska kunna använda både 2,4 och 5 GHz bandet samtidigt om det är dual-band, från en och samma dator, och med endast ett nätverskort. På så sätt ska hastigheten vara mycket högre.

Men det stämmer väl inte i så fall?!...

Som Allebusig är inne på, man kan tänkas köpa två stycken trådlösa nätverkskort och en dual-band router. Då kan man ansluta ena kortet på 2,4 GHz och det andra kortet på 5 GHz. Sedan kan man brygga eventuellt de två korten från kontrollpanelen för att få en anslutning. Något åt det hållet. Men det går nog inte med endast ett trådlöst kort.

Då hade han i så fall fel, man kan inte ansluta till både 2,4 GHz och 5 GHz samtidigt med endast ett dual-band kort.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av theWeasel:

Sillburk

Registrerad aug 2008

Jag tror inte att han "såg" att Sillburk är ny på Swec. För hade han tittat för att se så hade han sett samma sak som du att Sillburk är registrerad sedan 2008. Jag tror mer att han "kände" att Sillburk var ny här. Som om Sillburk inte har koll på det här liksom.

Nu vet inte jag hur pass insatt Sillburk är i det här ämnet, men jag tycker han verkar ha lite koll i alla fall. Han sa ju ungefär samma sak som Allbusig. Och det stämmer överens med min uppfattning också angående WiFi. Jag tycker jag ser honom ofta i forumet också, och han har varit med ett bra tag.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Här finns en bra översikt över IEEE 802.11 standarderna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Jag kan förstå tanken som min kompis hade, men jag tror att han har fått det där om bakfoten om man säger så. Det hade ju varit bra liksom, om det bara var möjligt.

För har man ett dual-band kort så kan man ju tycka att man bör kunna ansluta till både 2,4 GHz och 5 GHz samtidigt, eller välja om man vill ansluta till båda eller endast till det ena. Men riktigt så är det ju inte. Man kan välja de två emellan, men man kan inte välja båda.

Det skulle funka om man på något sätt kunde brygga 2,4 GHz och 5 GHz till en och samma SSID. Då skulle det säkert fungera. Men då behöver man säkert också ett gränssnitt att gå in i där man ställer in detta, ungefär som hos en dual-band router. Alternativt att man har en liten brytare på sidan av det trådlösa kortet där man kan skifta i vilket läge den ska fungera, ungefär som man har hos nätverksbryggor för att enkelt skifta läge utan att behöva ansluta till den med dator och kabel för att nå gränssnittet där man ändrar läge.

Det jag beskriver nu skulle kanske inte vara helt problemfritt. Kanske är det också därför man inte har gjort det så. Men vem vet, kanske blir det möjligt med nästa IEEE 802.11 standard. Idag är det väl så att man måste ha ett Wireless N och minst ett Wireless G kort och brygga dessa i datorn för att kunna ansluta till en och samma punkt på både 2,4 GHz och 5 GHz.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Fundering!

Om 2.4ghz nätverket och 5ghz nätverket har samma SSID och samma lösenord, kopplar prylarna upp sig automatiskt då på 5ghz om den stöder det?

Permalänk
Medlem

Fundering 2

Har en ASUS dualbandrouter med Wifi.
Min mobil Samsung Galaxy 2 totalvägrar att koppla upp sig mot 5GHZ bandet, men går utmärkt mot 2.4 bandet. Trots att den är specad för "n" standarden.
Övriga datorer mm kör jag mot 5 bandet av lättförståeliga skäl.

Men jag lyckas aldrig hitta mobilen i något Microsoft nätverk. Den syns i routern och i datorernas "Who is on my wifi"
Vad fattas? Kan inte Windows 7 nätverket se enheter från olika band samtidigt? (Har bara ett adapterkort i datorn)

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

N standarden innebär inte att man per automatik har 5 GHz. Jag har sett routrar som stöder N standarden men har bara 2.4 GHz. Det är upp till tillverkaren att implementera vad som stöds. Det är inte alla routrar som säger sig vara Dual Band som kan leverera båda banden samtidigt, utan man får välja vilket av banden man kör(bl a Netgear har haft det så längre tillbaka med vissa modeller). Men dom flesta moderna routrar kan leverera båda banden samtidigt. Vissa har även gästnätverk där man t.o.m. har vlan-taggat så att gästerna kan nå internet men inte se dina datorer. Däremot är det mindre vanligt att se nätverkskort som stöder båda banden samtidigt men det finns. Galaxy 2 minns jag inte om den stöder 5 GHz men första modellen hade bara stöd för 2.4 GHz om minnet inte sviker. Min 'gamla' Asus RT-N56U har stöd för båda banden samtidigt samt separata SSID. Men vill jag ha separata vlan-taggade nät får jag byta modell.