Antec Kühler H2O 920

Permalänk
Melding Plague

Antec Kühler H2O 920

Traditionella luftkylare utmanas av kompakta vattenkylningssystem på alla fronter. Antec drar sitt strå till stacken med Kühler H2O 920, som nu får en omgång i SweClockers testlabb.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

passande, hämtade just en sådan idag från inet

Edit: Mitt fel, det var en 620 jag köpte

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Ni får gärna lägga till NH-D14 som referens, tror det är den kylaren som flest köper nu

Permalänk
Medlem

De lila ljuset vann mitt hjärta!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Känns helt OK att min Noctuakylare presterar marginellt bättre än Kühler H2O 920 när den körs i "Silent mode".

Jag menar, dom som fortfarande har en TRUE behöver ju än idag inte ens fundera på att uppgradera. Det kommer många nya produkter på CPU-kylningsfronten, men inget revolutionerande i prestanda hittills.

Permalänk
Medlem

Blir en dyrt om man också vill byta ut antec fläktarna, känns som corsair är mer lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Blir en dyrt om man också vill byta ut antec fläktarna, känns som corsair är mer lockande.

Även där måste du byta ut fläktarna så

Jag skulle mycket hellre ta Antec´s 920. Du får med en uppenbarligen bra mjukvara, okey fläktar (Men som sagt, dessa byter man ut!) och en lite LED Det får du inte på H70, och för så lite som det kostar i skillnaden så tycker jag det är klart värt
Min 620 klarar sig dock utan problem!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Även där måste du byta ut fläktarna så

Jag skulle mycket hellre ta Antec´s 920. Du får med en uppenbarligen bra mjukvara, okey fläktar (Men som sagt, dessa byter man ut!) och en lite LED Det får du inte på H70, och för så lite som det kostar i skillnaden så tycker jag det är klart värt
Min 620 klarar sig dock utan problem!

Jaha ok, dock strävar jag inte efter en bling bling disco låda, går det stänga av ljuset på fläkten?

Permalänk
Inaktiv

Äckligt dyrt. :/ Nyttjar hellre min billiga cpukylare som är knäpptyst, än en värstingmodell som sänker graderna marginallt och låter som ett bubblande jetplan.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Jaha ok, dock strävar jag inte efter en bling bling disco låda, går det stänga av ljuset på fläkten?

Hej!

Vad är det för disco ljus du menar från fläkten?

Johan

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur "riktigt" vattenkylning presterar (temp och ljudnivå), för oss som inte riktigt vågat oss in på vattenkylning.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antec SE:

Hej!

Vad är det för disco ljus du menar från fläkten?

Johan

Illa valt ord menade kylaren i helhet och i detta fall det lila ljuset(som gick att ändra färg på?) från "vattenblocket"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Skulle vara intressant att veta hur "riktigt" vattenkylning presterar (temp och ljudnivå), för oss som inte riktigt vågat oss in på vattenkylning.

Till redaktionen:
Skulle vilja se dessa mini-kompakta-system jämfört mot, som Nautilus sa, "riktiga" vattensystem samt även mot populära luftkylningar & standard cpu kylare.
Kör själv med Resirator XT från Zalman, en "halv riktig" med andra ord

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Megacrash:

Illa valt ord menade kylaren i helhet och i detta fall det lila ljuset(som gick att ändra färg på?) från "vattenblocket"

I menyn som visades på bilderna fanns "disable lighting", så ja det går nog att stänga av... Det går att byta färg också verkar det som

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är lite underligt hur pass mycket resultaten skiljer sig mellan detta test och testet då H60 och 620 recenserades, då skiljde det 4,1 grader mellan H70 och H60, i detta test skiljer det 0,3 grader.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

I menyn som visades på bilderna fanns "disable lighting", så ja det går nog att stänga av... Det går att byta färg också verkar det som

Bläddrade inte runt på bilderna, men vad bra att det går att fixa iaf

Permalänk
Medlem

Ahh, kul Antec SE (Johan) läser i tråden!
Förslag och tips till nästa modell:
Om ni nu inte följer Corsair och gör en 240 modell (H100) så snälla, gör en med 140mm radiator - många chassin som har detta mått!
Snegla på GentleTyphoon fläktarna o efterapa dessa i största möjliga mån utan att bryta mot några patent - Alltså: Bra lufttryck genom en radiator med så låg ljudnivå som möjligt.
Istället för att göra en tjockare radiator - använd såkallade "shrouds" till fläktarna för att eliminera den "döda" punkten i fläktens mitt... skulle kanske räcka med en 25mm shroud på puschfläkten?
Alternativt 38mm fläktar?
Snälla, snälla skicka dessa förslag vidare till "rätt" folk på företaget.

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Skulle inte Swec kunna ta reda på vad pumparna har för specs? Vill veta lyfthöjd och flöde. Skulle vara intressant att se om det eventuellt går att trycka på något mer i en loop.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MrStalker:

Tycker att det är lite underligt hur pass mycket resultaten skiljer sig mellan detta test och testet då H60 och 620 recenserades, då skiljde det 4,1 grader mellan H70 och H60, i detta test skiljer det 0,3 grader.

I förra testet monterades kylarna enligt instruktionerna som medföljer, vilket för Corsair innebär att fläktarna blåser in luft i chassit genom radiatorn. Det blev dock lite debatt om detta, så efter diskussion med Corsair valde vi att köra alla konfigurationer åt samma håll den här gången (står kort om det här).
Detta, tillsammans med att vi kör ett annat chassi med andra förutsättningar den här gången, gör att resultaten inte riktigt är jämförbara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

I förra testet monterades kylarna enligt instruktionerna som medföljer, vilket för Corsair innebär att fläktarna blåser in luft i chassit genom radiatorn. Det blev dock lite debatt om detta, så efter diskussion med Corsair valde vi att köra alla konfigurationer åt samma håll den här gången (står kort om det här).
Detta, tillsammans med att vi kör ett annat chassi med andra förutsättningar den här gången, gör att resultaten inte riktigt är jämförbara.

Stämde fortfarande dom i mjukvaran uppskattade hastigheterna / DB-kurvan någorlunda med Scythe fläktarna monterade?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Kan man sänka fläkthastigheten på H70? hur då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Überklass:

Stämde fortfarande dom i mjukvaran uppskattade hastigheterna / DB-kurvan någorlunda med Scythe fläktarna monterade?

Det kan jag tyvärr inte svara på, var Jonas och vår praktikant Fredrik som stod för lejonparten av det här testet. Bollar frågan vidare!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Bra recenserat!

Som redan påpekats så känns det som att det finns bra mycket billigare lösningar med inte allt för dåliga resultat.
Men min Be Quiet Dark Rock PRO C1 är i alla fall snygg

Skrivet av SellahiR:

Kan man sänka fläkthastigheten på H70? hur då?

Det följer la med motstånd att sätta dit för att få fläktarna att gå på 7v om jag inte missminner mig.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Känns helt OK att min Noctuakylare presterar marginellt bättre än Kühler H2O 920 när den körs i "Silent mode".

Jag menar, dom som fortfarande har en TRUE behöver ju än idag inte ens fundera på att uppgradera. Det kommer många nya produkter på CPU-kylningsfronten, men inget revolutionerande i prestanda hittills.

Precis, och så behöver man ju inte oroa sig för att pumpen ska gå sönder. Skulle dessutom vara intressant att med lite siffror på Push-pull-konfiguationer.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag måste lägga ett gott ord för kylpastan som sitter på pumpen när man köper den. Bytte själv till Arctic MX3 här om dagen och tempen steg 2 grader idle och typ 4 grader load i Silent mode.

Så till dom av er som funderar på att faktiskt köpa denna underbara kylaren så låt original pastan sitta kvar och använd dom medföljande fläktarna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Trevligt med recension, och kul med ny vattenkylare.

En fråga, dock. Jag må vara ignorant, men om någon kunde upplysa mig om fördelarna idag med vattenkylt skulle det vara snällt. Har inte luftkylning kommit ikapp? Varför ska man öka komplexiteten i systemet med vattenkylning? Är det märkvärt tystare än luftkylning, eller...?

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Vill man spara pengar och klarar sig utan allt lul-lul så är ju H70/H60 det bästa alternativet!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Vill man spara pengar och klarar sig utan allt lul-lul så är ju H70/H60 det bästa alternativet!

Antec 620 presterar bättre än H60 med samma prislapp.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Trevligt test, men väntar på H100 hur det kommer prestera jämfört med dagens modeller

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har tänkt att beställa denna kylare ifrån inet men har en fråga. Har någon tästat denna kylare med enermax Magma PWM fläkt? Undrar hur skillnaden i grader är och eftersom de är pwm fläktar antar jag att man kan använda mjukvaran på dessa?