Asus introducerar fem moderkort med Intel Z68 – inklusive Micro ATX

Permalänk
Melding Plague

Asus introducerar fem moderkort med Intel Z68 – inklusive Micro ATX

Intels nya styrkrets Z68 för Sandy Bridge är nu officiellt lanserad och moderkortstillverkaren Asus är på väg ut på marknaden med fem nya modeller, däribland två i den påkostade ROG-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ser ju fint ut, kanske blir mitt nästa MB när det är dax för uppdatering ( förhoppningsvis till sommaren ):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Gött, då väntar man förväntansfullt på m-ATX kortet

Permalänk
Medlem

Jag har fingret på beställarknappen och är redo så fort ett micro-ATX från Gigabyte eller Asus finns i lager. Alla övriga delar ligger och väntar på byggstart.

Överväger följande till mitt Filserver/HTPC-bygge
ASUS MAXIMUS IV GENE-Z M-ATX vs. GA-Z68MX-UD2H-B
* HD-Interface: Gigabyte har 4 SATA 6Gb/s och 3 SATA 3Gb/s, Asus har 2 SATA 6Gb/s och 4 SATA 3 Gb/s
* Grafikanslutningar: Gigabyte har HDMI, D-Sub, DVI och Displayport. Asus endast HDMI.
* Nätverkschip: Gigabyte Realtek RTL8111E chip och Asus Intel (beteckning?).
* Komponenter: Asus har antagligen bättre kylning och bättre komponenter, gissar jag.

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Medlem

Gene, nu börjar det lukta nytt system.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig mer att köpa ett Asus moderkort har 5 trasiga hemma alla har gått sönder inom 1 år medans mitt nya gigabit
smider som tåget

Permalänk
Medlem

Skoj att det kommer fler ITX modeller men hade ju inte skadat om itx korten kommer till butik med, är riktigt kass med kort i butikerna med senaste Intel.

Permalänk
Medlem

Passande. Kanske blir ett Asus med Z68 istället för ett med P67.
Tur att man inte beställt nya datorn än

Permalänk
Medlem
Skrivet av TripleR:

Jag har fingret på beställarknappen och är redo så fort ett micro-ATX från Gigabyte eller Asus finns i lager. Alla övriga delar ligger och väntar på byggstart.

Överväger följande till mitt Filserver/HTPC-bygge
ASUS MAXIMUS IV GENE-Z M-ATX vs. GA-Z68MX-UD2H-B
* HD-Interface: Gigabyte har 4 SATA 6Gb/s och 3 SATA 3Gb/s, Asus har 2 SATA 6Gb/s och 4 SATA 3 Gb/s
* Grafikanslutningar: Gigabyte har HDMI, D-Sub, DVI och Displayport. Asus endast HDMI.
* Nätverkschip: Gigabyte Realtek RTL8111E chip och Asus Intel (beteckning?).
* Komponenter: Asus har antagligen bättre kylning och bättre komponenter, gissar jag.

Ska du köra med ett grafikkort från ATI eller Nvidia så kör Asus eller om du ska gejma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ska du köra med ett grafikkort från ATI eller Nvidia så kör Asus eller om du ska gejma.

Skall han köpa Gigabyte i annat fall? Varför asus är bättre hade vart intressant att veta. Förövrigt är det inte så att Z68 är ganska meningslöst om man skall ha externt grafikkort? Rätta mig gärna!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ska du köra med ett grafikkort från ATI eller Nvidia så kör Asus eller om du ska gejma.

Det blir interna HD 2000-grafiken då den kommer agera HTPC och filserver. Där av ev. mer intressant med en extra SATA-kontakt på Gigabyte-kortet och fler display-anslutningar.

Jag har kört både Asus och Gigabyte under mina år. Just nu sitter det ett Gigabyte i den "stationära" burken.

Skrivet av Cheewie:

Skall han köpa Gigabyte i annat fall? Varför asus är bättre hade vart intressant att veta. Förövrigt är det inte så att Z68 är ganska meningslöst om man skall ha externt grafikkort? Rätta mig gärna!

Undrar också vad som talar för Asus eller Gigabyte?

Den fördel Z68-chipset har är att man kan lägga till en SSD-disk som cache (Intel Smart Response) för att öka prestandan. Dock går det såklart att köra SSD som systemdisk direkt om man vill (vilket säkert ger bättre prestanda). Men till hemma-filserver känner jag att nuvarande SSD:er med MLC-teknik är för osäkert. Skulle vara i en speldator. Hellre en dedikerad SSD baserad på SLC; och skulle den krascha är det bara cachen. Hårddiskarna kör jag ändå speglade eller liknande för ökad säkerhet.

Sen kan man utnyttja interna grafiken för hårdvaruacceleration när man inte spelar, vilket säkert minskar värmen och strömförbrukningen. MEN är man inte petig gällande kWh och värme så är det väl inga jätteskillnader.

Själv vill jag bara ha möjligheterna när jag ändå är på G att bygga nytt. I den här branschen blir ju ändå kompoenterna uråldrade på någon månad

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Skall han köpa Gigabyte i annat fall? Varför asus är bättre hade vart intressant att veta. Förövrigt är det inte så att Z68 är ganska meningslöst om man skall ha externt grafikkort? Rätta mig gärna!

Fördelen med Z68 är att du kan växla automatiskt mellan ditt dedikerade grafikkort och det inbyggda i processorn. När du surfar eller gör något som inte kräver så mycket så sköter din CPU det medan om du tex ska spela så växlar moderkortet över till ditt dedikerade radeon/geforce.

Själv funderar jag på ett Asus P8Z68Veller P8Z68V Pro
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PRO...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Skall han köpa Gigabyte i annat fall? Varför asus är bättre hade vart intressant att veta. Förövrigt är det inte så att Z68 är ganska meningslöst om man skall ha externt grafikkort? Rätta mig gärna!

Mer tilltagen kylning sen har den dom klassiska överklocknnigsknapparna, Asus kortet är ett highend kort utan tvekan och i artikeln står det att det kan stänga av expantionskorten och köra på det inbyggda för att spara ström, sen har kortet dubbla PCI-E x16 och garanterat SLI/CF stöd.

Skrivet av TripleR:

Det blir interna HD 2000-grafiken då den kommer agera HTPC och filserver. Där av ev. mer intressant med en extra SATA-kontakt på Gigabyte-kortet och fler display-anslutningar.

Jag har kört både Asus och Gigabyte under mina år. Just nu sitter det ett Gigabyte i den "stationära" burken.

Z68 är ju onödigt då om du inte ska överklocka, H67 (om man inte köper Gigabyte som bara kör på Z68) räcker mer än väl för din setup.

Permalänk

Ojj, Maximus IV Gene-Z för 1500kr, inte farligt, blir lätt ett sådant i slutet av månaden da, bra att man inte hann uppgradera till SB

Permalänk
Medlem

Trevligt med fler valmöjligheter, men hur funkar Virtu om det inte finns videoutgång på moderkortet, t.ex. P8Z68 Deluxe? Går signalen via det diskreta kortet då eller?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Rba:

Trevligt med fler valmöjligheter, men hur funkar Virtu om det inte finns videoutgång på moderkortet, t.ex. P8Z68 Deluxe? Går signalen via det diskreta kortet då eller?

Exakt, med Virtu och Z68 kan man dra full nytta av IGP:n i sandy bridge som i vissa multimediatillämpningar tom är bättre än de bästa grafikkorten på marknaden. Även utan att själva moderkortet har videoutgångar för det. (Notera att jag talar enbart för ASUS Z68-moderkort)

Permalänk

Hej jag har inte riktigt grepp om vad Z68 är, men en gissning kan det vara i stil med X38-x48-58 alltså ett nytt chips till LGA 1155?
precis som P67?
mvh

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Nu ser jag att Dustin fått in GIGABYTE GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68 S-1155 M-ATX till min order och att ordern precis har skickats. Bör ha de sista grejerna till bygget på måndag.

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

Hej jag har inte riktigt grepp om vad Z68 är, men en gissning kan det vara i stil med X38-x48-58 alltså ett nytt chips till LGA 1155?
precis som P67?
mvh

p67 kan överklockas men kan inte använda processorns inbyggda grafik
h67 kan inte överklocka men kan använda processorns inbyggda grafik
z68 kan göra båda!

Permalänk
Medlem

Lite kort om Gene-Z från Computex:
http://www.youtube.com/watch?v=aJfOzfx-UC0