Permalänk
Medlem

SSD Bootdisk

Sha swec

Tänkte dra hem en ny bootdrive med lönen!
skall använda den som bootdrive som sagt. och hade tänk mig 120gig.

har hört att det finns diskar som är specifikt gjorda för att "agera" bootdrive?
hade tänkt mig en intel, då jag hört att dessa är stabilast och bäst när det kommer till att vara os drive.

Undrar bara om det finns någon snäll själ som kan berätta skillnaden på ssd'erna som finns på inet (skall beställa där ifrån) och vilken som isåfall skulle passa mina behov bäst?

tack
//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

What? Bootdrive = Startenhet? Installera ditt OS på den disken så är det klart.

Permalänk
Medlem

Alla ssder funkar att starta ifrån.

Permalänk
Medlem

... okej ursäkta om jag inte va tydlig nog.....

Skall köpa en ssd. ska instalera mitt os på den. Vissa ssd's skriver små filer snabbare dessa lämpar sig bättre för att ha os på. vissa är snabbara när det kommer till stora filer.

tack hej

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1:a posten: Bootdisk
2: posten: Du ska köpa SSD

Vad är frågan egentligen för det finns ingen i andra posten?

Är bara att installera ditt OS på din SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

1:a posten: Bootdisk
2: posten: Du ska köpa SSD

Vad är frågan egentligen för det finns ingen i andra posten?

Är bara att installera ditt OS på din SSD.

Nu leker du bara trög... eller?

Han vill köpa en SSD som han ska ha sitt operativsystem på. Han vill veta vilken SSD lämpar sig bäst för det ändamålet. Ganska simpelt att förstå vad han menar.

.... dock har jag ingen koll på SSD:s så jag kan tyvärr inte svara på din fråga, am0berg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Nu leker du bara trög... eller?

Han vill köpa en SSD som han ska ha sitt operativsystem på. Han vill veta vilken SSD lämpar sig bäst för det ändamålet. Ganska simpelt att förstå vad han menar.

.... dock har jag ingen koll på SSD:s så jag kan tyvärr inte svara på din fråga, am0berg.

Tack, MMja vet inte hur mkt lättare jag kan formulera mig. men tack endå !

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Intel 320 eller helst 510, OCZ är snabba men har haft 2 st som dog på tok för tidigt.

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk
Avstängd

Corsair force 3 har väldigt hög IOPS på 4k. Finns ännu inga reviews så inte lätt att säga hur den verkligen presterar. På pappret ser den väldigt bra ut.

Sen har du dock inte skrivit om du har stöd för sata 6gb/s eller inte.
Har du inte det så intel 320 utan tvekan om du inte har planer på att uppgradera datorn närmaste månaderna till sandy bridge system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Corsair force 3 har väldigt hög IOPS på 4k. Finns ännu inga reviews så inte lätt att säga hur den verkligen presterar. På pappret ser den väldigt bra ut.

Sen har du dock inte skrivit om du har stöd för sata 6gb/s eller inte.
Har du inte det så intel 320 utan tvekan om du inte har planer på att uppgradera datorn närmaste månaderna till sandy bridge system.

Kör med Asusp8p67 så det är ingen fara

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Annars kan man lite förenklat säga att praktiskt taget vilken SSD som helst får datorn att kännas helt annorlunda jämfört med en mekanisk disk.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Det finns en artikel här på SweC angående returandelar för olika SSD-märken. Statistik som kommer från någon stor europeisk leverantör.

Intel hade i varje fall en femtedel så stor returandel än den som kom på andraplatsen. Kör intel om du vill att disken ska leva riktigt länge alltså. Väljer du intel så står är det 320 eller 510 som gäller i dag. 510 har SATA3 men kommer inte med intelkontroller vilket gör att den inte presterar proportionellt bättre än 320 på alla punkter. I min mening så är 510 endast bättre än 320 när det gäller sekventiell överföringshastighet, annars för OS och övrigt så är det rätt lika (och i vissa fall är 510 sämre).

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Majora:

Nu leker du bara trög... eller?

Han vill köpa en SSD som han ska ha sitt operativsystem på. Han vill veta vilken SSD lämpar sig bäst för det ändamålet. Ganska simpelt att förstå vad han menar.

.... dock har jag ingen koll på SSD:s så jag kan tyvärr inte svara på din fråga, am0berg.

Nej jag leker inte och är inte trög.

Skriver bara det han skrev i sin första och andra.. Vet egentligen precis vad han menar fast han valde kanske lite fel sätt att formulera sig på:)

Permalänk
Medlem

Alltid knepigt att rekommendera disk när man inte riktigt vet vad som prioriteras...

Intel 320 är en billig men kompetent disk som då tillverkas av intel som har bra returstatistik, ett budgetval med bra prestanda.

Intel 510 är i mitt tycke en något svårmotiverad disk, kostar rätt mycket men presterar klar sämre än tex vertex 3, enda förmildrande omständigheten är möjligen att den tillverkas av intel (fast kontrollern kommer från marvell) och då förhoppningsvis samma låga retursiffror som intels tidigare och helt egenproducerade diskar.

Är man ute efter prestanda så är än så länge vertex 3 MI den bästa disken, ett billigare alternativ till den är tex agility 3 som verkar prestera ungerfär lika bra som vertexen vid lättare användning, blir dock lite segare vid tyngre belastning med mycket okomprimerbar data. Ytterligare prestanda-alternativ är kommande Corsair Force 3 (eller Corsair Force GT) som på pappret verkar vara en snabb men relativt billig prestanda-disk.

Permalänk
Avstängd

Force 3 finns i lager hos inet nu.
Vill se reviews på den då den spöar vertex3 max iops på pappret. Och typ 400-500kr billigare.