Mindre hårdisk än vad som lovats vid köp?

Permalänk
Medlem

Mindre hårdisk än vad som lovats vid köp?

Jag köpte en laptop här om dan, det stod på specifikationerna (i affären och på förpackningen) att hårdisken ska vara på 640 GB.

När jag sen startar datorn och kollar i Windows hur stor hårdisken totalt är, så är den bara på 595 GB.

Det fattas alltså hela 45 GB.. Vad beror detta på? Är det helt enkelt som så att Windows 7 inte utnyttjar hela hårddisken, eller har jag blivit lurad?

Permalänk

Acceptera att det är så på alla hårddiskar. En 1TB hdd visar typ 950gb.
Det finns ett tekniskt svar som förklarar det. Dock kan jag det inte i skrivande stund. Du har inte blivit lurad dock.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

När de säljer hårddiskar räknar de 1gigabyte som 1000megabytes.

Datorn räknar 1 gigabyte som 1024megabytes, därför "försvinner" 24 megabyte för varje gigabyte de påstås sälja vid köp.
Ett försäljningsknep skulle jag tro.

Edit: Det kan även vara så att datorn har en recovery partition med systemåterställningsfiler som tar lite plats. Mitt påstående ovan stämmer dock fortfarande.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, då är det lungt om det ska vara så. Jag var bara rädd för att det var nått fel eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Edit: Det kan även vara så att datorn har en recovery partition med systemåterställningsfiler som tar lite plats. Mitt påstående ovan stämmer dock fortfarande.

Jo min hårddisk är uppdelad i en Recovery, jag räknade med den också när jag fick fram 595 GB.

Permalänk
Medlem

Är windows fel egentligen. De visar t.ex en terabyte i bas 2, alltså en tebibyte som TB. Egentligen ska det stå TiB.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Kan passa på ställa en annan fråga angående hårdiskar så slipper man göra flera trådar, kan man se nån specifikation på hårdiskens hastighet nånstans, i Windows eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HTera:

Kan passa på ställa en annan fråga angående hårdiskar så slipper man göra flera trådar, kan man se nån specifikation på hårdiskens hastighet nånstans, i Windows eller så?

Inte direkt. Testa däremot att ladda ner HDTune så kan du mäta hur snabb hårddisken är, felsöka med mera. Ta den som heter endast HDTune(ej pro) om du inte vill köra trial eller köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Inte direkt. Testa däremot att ladda ner HDTune så kan du mäta hur snabb hårddisken är, felsöka med mera. Ta den som heter endast HDTune(ej pro) om du inte vill köra trial eller köpa.

Okej tack, ska testa det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HTera:

Jag köpte en laptop här om dan, det stod på specifikationerna (i affären och på förpackningen) att hårdisken ska vara på 640 GB.

När jag sen startar datorn och kollar i Windows hur stor hårdisken totalt är, så är den bara på 595 GB.

Det fattas alltså hela 45 GB.. Vad beror detta på? Är det helt enkelt som så att Windows 7 inte utnyttjar hela hårddisken, eller har jag blivit lurad?

Kontrollera alltid respektive forums klistrade trådar innan ni skapar nya.

#9519279

Eftersom du fortsatte med fler frågor får tråden vara orörd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HTera:

Kan passa på ställa en annan fråga angående hårdiskar så slipper man göra flera trådar, kan man se nån specifikation på hårdiskens hastighet nånstans, i Windows eller så?

Testa med CPUID http://www.cpuid.com/ .
Visar hastigheten på diskar och massa annat skoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kontrollera alltid respektive forums klistrade trådar innan ni skapar nya.

#9519279

Eftersom du fortsatte med fler frågor får tråden vara orörd.

Oj, jag glömmde helt bort att kolla på klistrade trådar först, ska tänka på det till nästa gång.

Skrivet av Lentab:

Testa med CPUID http://www.cpuid.com/ .
Visar hastigheten på diskar och massa annat skoj.

Tackar så mycket