Seagate Barracuda Green 2TB - presterar den bra?

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda Green 2TB - presterar den bra?

Nu när min 1TB Samsung F3:a börjar få ont om utrymme, och vill ogärna ta bort saker så tänkte jag skaffa en ny, Seagate Barracuda Green 2TB (Cache 64 MB / 5900RPM / Sata 6Gb/s) från Webhalleb var tanken. Men då budgeten är ganska begränsad nu då jag går ut gymnasiet om 2 veckor (woo!) och inte har något jobb (mindre "woo!" ) så blir det ingen Seagate XT modell eller så.

Så jag undrar helt enkelt om jag kommer märka någon skillnad på åtkomsttider/prestanda på dessa två hårddiskar? Min gamla har trots allt 7200RPM, men är 32MB chache och SATA II medans Seagate Barracudan har 5900RPM men är SATA III och 64MB chache.

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt svara på din fråga faktiskt. Men vad ska du med åtkomsttider och sådant om du ska lagra? Själv har jag i alla fall en WD Green 2TB som är knäpptyst jämfört med resten av min dator. Läste lite tester och så innan jag köpte den och läste lite om att Seagaten skulle låta en del, tror det va från silent PC review, WDn hade däremot varit knäpptyst enligt dom så

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Undrade över åtkomsttider då jag trots allt kommer använda filerna som ligger där, kanske filmer musik bilder osv

Permalänk
Medlem

Som lagrings disk funkar den jättebra. Som systemdisk finns det bättre alternativ. Den kommer att funka jättebra för dina behov.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Så det är likvärdig prestanda, om inte bättre med tanke på SATA III då?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Så det är likvärdig prestanda, om inte bättre med tanke på SATA III då?

En mekanisk hårddisk blir inte snabbare med Sata3 än Sata2 då du aldrig lär komma upp i så höga skriv och läshastigheter som finns i någon av de olika Sataprotokollen så det spelar nog mindre roll. Din F3 borde vara bättre som systemdisk, men som tidigare nämnts så duger det alldeles utmärkt med en grön disk som lagringsenhet. Jag har dock inte tittat närmare på några tester som jämför de olika diskarna som nämns i tråden.

Permalänk
Medlem

Har en annan 320gb Seagate Barracuda på 7200rpm som systemdisk. Står i min sig tom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Så det är likvärdig prestanda, om inte bättre med tanke på SATA III då?

Tror knappast att SATA 6Gbps kommer göra någon skillnad då ingen, mig veterligen, mekanisk konsumenthårddisk maxar ut SATA 3Gbps ens. Dock tror jag att disken kommer att fylla sin funktion väl, du kommer antagligen inte märka någon skillnad i åtkomsttid förutom i benchmark. Bilder/film/musik/dokument är just vad sådana här diskar är gjorda för.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Har en annan 320gb Seagate Barracuda på 7200rpm som systemdisk. Står i min sig tom

Missade det

Permalänk
Medlem

Jag har en Barracuda Green 2Tb samt en Samsung F3:a 1Tb disk. Märker ingen större skillnad mellan dom två diskarna, bägge används visserligen till lagring.
Är mycket positivt överraskad av Seagaten, den vinner även över WD:s green-disk i prestandatester. Dessutom är den mycket tyst.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Siken tur man hade att du var här då mikerrer
Blir nog att åka in till Webhallen och köpa den då.

Permalänk
Medlem

Seagate barracuda Green är suveräna diskar. Äger 2 såna. De är mycket tysta och mycket svalare än mina wd Green diskar.
Cache och åtkomsttid är som nämnts tidigare, bara märkbart när du kör OS på disken.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Avstängd

Är intresserad av att köpa just en sådan disk och funderar på om den funkar med mitt moderkort.
Jag har ett MS-7360 ( http://www.motherboards.cod.my/msi-p35-neof-ms7360-motherboar... )

Någon som kan svara på om det kommer att funka eller behöver jag nytt moderkort?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Har en annan 320gb Seagate Barracuda på 7200rpm som systemdisk. Står i min sig tom

Borde inte 1GB disken vara snabbare som systemdisk då den också har 7200rpm?

Permalänk

Jag har windows och några program / spel på en ssd, men de flesta spel och apps har jag på en Seagate Barracuda Green 2TB. Funkar hur bra som helst. absolut inte långsam på nåt sätt.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Har den och den funkar hur smidigt som helst...jag är svår att imponera och den har imponerat.
Ska se sen hur den jobbar med SSD tredje generationen
Den är snabbare än vad man tror. Var rädd den skulle låta en massa men icke.
Inte heller är den varm. Ibland, ytterst ibland får jag känslan den agerar slö men jag hinner inte blinka till så är den misstanken borta

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x