Vad begränsar läshastigheten? (Intel 320)

Permalänk
Medlem

Vad begränsar läshastigheten? (Intel 320)

Intel 320 SSD 120GB
Asus p5k
Lycom PE-103 PCIe x1
Win7 sp1 64-Bit

Permalänk
Medlem

Antar att du menar på read delen? Har du alla inställningar rätt? Achi? Trim?
Jag linkar till en sida där det finns mer tweaks http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-... men använd de på egen risk Dock tror jag inte att nå händer

Men kolla framförallt Achi och Trim

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Avstängd

Varför kör du på sata kort istället för mobot?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men kolla framförallt Achi och Trim

Trim är nog igång men ssdn är bara halvt fylld och nyligen installerat OS.

Citat:

Varför kör du på sata kort istället för mobot?

Kortet var billigt och hade bra recensioner, jag trodde kortet kunde köras i AHCI men så var inte fallet. Skulle jag itne få liknande resultat i IDE på moderkorts SATA? Jmicron vill jag inte använda..

Permalänk
Avstängd

achi ska vara på om du inte vill förlora massa hastighet.

Permalänk
Medlem

Ok men AHCI är inte möjligt för mig

Permalänk
Avstängd

Stödjer inte ich9 achi? ;O
Inte mycket att göra annars.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ehm:

Ok men AHCI är inte möjligt för mig

Då sitter du i ett moment 22. Det är där din strypning ligger, vilket besvarar din fråga, men du kan alltså inte ändra på det heller.

Tough luck.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Stödjer inte ich9 achi? ;O

Chipet ska göra det men det går inte att använda utan fulhack och enligt en tråd på Asus forum så verkar den metoden inte vara helt utan problem.

Men nu vet jag att jag itne kan åtgärda Readprestandan med den hårdvara jag har nu.

EDIT: Letade upp Asustråden igen efter att några år har gått och de ursprungliga problemen som det skrevs om kan undvikas så det kan kanske vara värt att testa .. crossflashningen verkar vara simpel att utföra iaf ..

1. skapa Bootbart USB minne
2. Kopiera p5kr0605.ROM(ICH9R BIOS), AFUDOS236es.zip (filerna hittas via länken nedan)
3. boota och flasha med kommando:
afudos /n /ip5kr0605.rom
4. ändra till AHCI i BIOS
5. installera ICH9 AHCI drivrutin vid installationen av OS

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=20080429114702843&board_id=1&model=P5K

Permalänk
Medlem

Ahci är igång (och därmed NCQ), det ser man på att resultatet vid 4k64thrd (flertrådigt) har betydligt bättre resultat än 4k.

Men siffrorna verkar misstänkt nära där man bör hamna med en kontroller som går i sata 1,5gbit/s?

Vad händer om du kör på sydbryggans kontroller? Går det inte att aktivera ahci för den i bios?

Edit: Kan vara så att de två portarna som sitter på kontrollerkortet delar den bandbredd som finns i en PCIe x1 på mitten och resultatet borde då bli ungefär där det är nu (2,5gbit/s / 2).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ahci är igång (och därmed NCQ), det ser man på att resultatet vid 4k64thrd (flertrådigt) har betydligt bättre resultat än 4k.

Enligt Lycoms support har kortet inte stöd för AHCI men stöd för NCQ.

Citat:

Vad händer om du kör på sydbryggans kontroller? Går det inte att aktivera ahci för den i bios?

Jag har itne den möjligheten nej. Däremot går det att crossflasha BIOS enligt tidigare inlägg.

Citat:

Edit: Kan vara så att de två portarna som sitter på kontrollerkortet delar den bandbredd som finns i en PCIe x1 på mitten och resultatet borde då bli ungefär där det är nu (2,5gbit/s / 2).

hmm..jag får undersöka det

Permalänk
Medlem

Efter crossflashningen och ahci aktiverat så blev det bättre resultat..

Permalänk
Medlem

Har dålig accesstid.
Någon som vet varför?

Har Intel® X25-V 40 gb g2

[/URL]

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptor18:

Har dålig accesstid.
Någon som vet varför?

Har Intel® X25-V 40 gb g2

http://img854.imageshack.us/img854/4410/asssdbenchintelssdsa2...
[/URL]

Dålig jämfört med vad? Har du några siffror med samma disk som visar att den kan/ska vara lägre?

Kan ju tillägga att de flesta ssd:er verkar hamna mellan 0,07 och 0,2 ms så din disk sticker inte ut på något sätt. Eventuella variationer kan bero på vilken kontrollerkrets man har på moderkortet, vilka drivrutiner man har mm.