"Disc Read Error, plress ctrl+alt+del" vid uppstart

Permalänk
Medlem

"Disc Read Error, plress ctrl+alt+del" vid uppstart

när jag startar datorn får jag detta meddelande. har hänt två gånger på två veckor. Bör jag börja oroa mig om kommande hårddiskkrasch? verkar dyka upp när datorn ska börja ladda Windows

efter omstart startar datorn som vanligt. har inte känt av några prestandaförluster

MSI 87A-G54
Seagate Barracuda 7200.11 500GB (med firmware som ska fixa döda disk problem)

hårddisken är ett par år gammal, men resten är nytt för i år

Permalänk
Medlem

Ladda ner crystal diskinfo eller seagates seatools och kolla efter onormala värden.

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, detta händer på mina föräldrars dator också. Det känns lite riskabelt, men det är bara att reboota så funkar det (i vårat fall).

Har såklart googlat på problemet men det finns ungefär 100 olika lösningar och minst lika många orsaker som kan ha genererat felet. Men ska du vara 100% säker hade jag kört en backup och köpt en ny disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

när jag startar datorn får jag detta meddelande. har hänt två gånger på två veckor. Bör jag börja oroa mig om kommande hårddiskkrasch? verkar dyka upp när datorn ska börja ladda Windows

efter omstart startar datorn som vanligt. har inte känt av några prestandaförluster

jag hade nog oroat mig för hårddiskkrash, mest för att en trasig disk är jävligt jobbigt när skit försvinner, tar aldrig risker på sådant längre, har haft några totalt oförutsedda totalhaverier så, skaffa en ny och säkerhetskopiera vad fan du behöver, innan allt försvinner, eller copyswede får sitt trams igenom, diskarna är ju oförskämt billiga för tillfället.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

allt viktigt har jag redan backuppat på molnet och en extern disk så det är jag inte orolig för. mest bara drygt att behöva installera allt igen

nåja, får en större-än-vanligt lön nästa månad. kanske satsar på en SSD till och en mekanisk för lagring

Permalänk
Medlem

Jag skulle direkt spegla över den disken på en ny och byta. Denna gamla kan fortfarande användas som backupdisk/sekundär osv och det kan den fortfande göra i flera år till så det är inte helt bortkastat.

EDIT: Notera att det inte har något med hårddisken att göra om det skulle vara så att USB buggar eller om du har USB-enheter kopplade som datorn försöker starta ifrån men misslyckas. För att utesluta det kan man lägga hårddisken till högre prioritet än USB i bootordningen (i bios).

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

nu när du nämner det så har jag haft en ipod shuffle inkopplad varje morgon jag startat datorn ^^

Permalänk
Medlem

Där har du en vanlig orsak. Behöver inte vara så uppenbara saker som en ipod. Ibland tror datorn att (skadade) tangentbord/mus är hårddiskar som den försöker starta från vilket inte går så bra heller.