Datorn hittar inte hårddisken!

Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte hårddisken!

Har precis byggt klart min nya dator och satt in alla delar. Jag har köpt allt nytt förutom hårddisken. Med moderkortet fick jag med tre fina SATA kablar. Använder en av dessa till min hårddisk, men, hur jag än gör så hittar inte moderkortet min hårddisk! Hårddisken är ca 3 år gammal och är en lagringsdisk på 640GB. Varför hittar inte moderkortet hårddisken?? Jag kommer bara in i det nya BIOS och så.. Det lyser en RÖD lampa på chassiet med en figuar av en blixt under, gissar på att det är strömförsörjningen det är fel på, men vad jag än gör där funkar det inte heller! HJÄLP

Visa signatur

MKX

Permalänk
Medlem

Vad har du för bot inställningar?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Vad har du för bot inställningar?

Boot* inställningar? I det nya BIOSet så står min HDD före min Diskläsare vilket jag antar betyder att den först och främst bootar från hårddisken? Mycket mer än så vet jag inte. Direkt när jag startar datorn så lyser en röd lampa på chassiet. Har provat med ett antal olika sata kablar utan framgång.

Visa signatur

MKX

Permalänk
Medlem

NÅGON som kan hjälpa mig??? Är desperat

Visa signatur

MKX

Permalänk

Du förklarar inte speciellt mycket.

Du har ställt in att den ska boota från hårddisk innan cd-läsare. Så bios hittar din hårddisk?

Försöker du installera windows och windows hittar inte hårddisken?

Mer information önskas!

Permalänk
Medlem

Ser du din hårddisk i BIOS?

Permalänk
Medlem

Hårddisken är inte så gammal så jag tycker den borde funka med det nya..

Visa signatur

MKX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Du förklarar inte speciellt mycket.

Du har ställt in att den ska boota från hårddisk innan cd-läsare. Så bios hittar din hårddisk?

Försöker du installera windows och windows hittar inte hårddisken?

Mer information önskas!

Ja jag ser min hårddisk i bios och det är min gamla hårddisk med OS och alla mina sparade grejer på.. Det funkade prima innan jag satte in det nya moderkortet, ram minnen och cpu. Nu lyser det en röd lampa på chassiet och ett felmeddelande kommer upp vid start: CAN NOT FIND HARDDRIVE el. liknande. Men i bios hittar jag alltså den..

Visa signatur

MKX

Permalänk

Du behöver nästan alltid installera om windows när du byter moderkort.

Så kör en ominstallation bara så ska du se att det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Du behöver nästan alltid installera om windows när du byter moderkort.

Så kör en ominstallation bara så ska du se att det löser sig.

Man ska alltid installera om windows vid köp av nytt moderkort.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Man ska alltid installera om windows vid köp av nytt moderkort.

ska alltid ja, men ibland så kan det fungera med en gammal windowsinstallation. Därmed inte sagt att det fungerar bra. Men som du säger, en ominstallation ska alltid göras vid nytt moderkort.