Permalänk

Defekt lysrör?

Min polare köpte lysrör till sin dator igår och efter ca 10 minuter kanske så slocknade ena och andra glöder svagt ett par cm (lysrören är 30cm)

Är det på grund av för låg spänning / volt det händer eller är de trasiga?
Har sett folk göra saker som liknar vårt problem som VU mätare av lysrör som glöder vid låg volym o lyser mer till max hela vid hör volym.

Tack för hjälp i förhand

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

CCFL rör antar jag att ni menar?

har ni en inverter?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

CCFL rör antar jag att ni menar?

har ni en inverter?

Ja det var precis det jag menade, en inverter har vi ja.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Ja det var precis det jag menade, en inverter har vi ja.

Är de kopplade rätt så ska de lysa bra mycket mer än 10 minuter är väl iaf et par hundra timmars brinntid på sånna rör. Dock brukar lödpunkterna inne i invetrarna gå sönder. har lödat om några själv nämligen. har både spraktat luktat och 'glöder' från rören när det varit okontakt.

sen så får/bör man inte förlänga kablarna till lysrören om ni nu har gjort det

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

sen så får/bör man inte förlänga kablarna till lysrören om ni nu har gjort det

jag har förlängt alla mina kablar till uv rören samt vita ccfl rören, har aldrig stött på något som helst problem! och dem fungerar fortfarande helt utan några problem!

Permalänk
Skrivet av KsKz_91:

jag har förlängt alla mina kablar till uv rören samt vita ccfl rören, har aldrig stött på något som helst problem! och dem fungerar fortfarande helt utan några problem!

anleningen är för att det oftast handlar om flera tusen volt och spänningsfall eller folk som skarvar dåligt är en risk bla.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

anleningen är för att det oftast handlar om flera tusen volt och spänningsfall eller folk som skarvar dåligt är en risk bla.

fast det gäller väll i alla fall och dessutom inte hur många volt det handlar om? dåliga skarvningar brukar leda till tråkigheter oavsett vad man skarvar för dåligt

att undervolta ccfl rör brukar leda till att dom lyser i ena hörnet. men det har dom jag gjort det med inte tagit skada av iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Min polare köpte lysrör till sin dator igår och efter ca 10 minuter kanske så slocknade ena och andra glöder svagt ett par cm (lysrören är 30cm)

Är det på grund av för låg spänning / volt det händer eller är de trasiga?
Har sett folk göra saker som liknar vårt problem som VU mätare av lysrör som glöder vid låg volym o lyser mer till max hela vid hör volym.

Tack för hjälp i förhand

Jag gissar att det är revoltec ccfl rör han köpt? Nästan alla deras har kablar som väldigt lätt glappar. Då lyser dom oftast dåligt.

Permalänk

Bara för att uppdatera er om hur det gick.

SLutade med att jag lödde om alla komponenter och kortade av kabeln mellan lysröret och invertern men det ville inte lösa sig, läste sedan att det berodde på att invertern var "dålig" då revoltec säljer 2 modeller som ser nästan identiska ut och den ena funkar den andra inte... -.- Nu kommer min polare köpa ett kit från maxfps för 49 och använda den invertern då den outputtar samma strömstyrka/spänning och hoppas att den fungerar.

Slutsats: köp INTE lysrör från revoltec och jag märker att min svengelska går lite överstyr -.-'

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |