Permalänk

Vilken processsor ska jag välja ?

Hejsan !

Sitter och försöker lägga ihop ett gamepaket eller så

Dom processorerna jag kollar på är :

I5 2500 k och I7 2600K .

Men jag vet inte vilken av dom jag ska ta ?
Vilken av dom är bättre för game liksom ? ..

Mvh !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

De presterar samma i spel så kör på i5an

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

2600 har hyper threading vilket gör processorn rätt så mycket bättre men till ett högre pris därav. Det handlar helt enkelt om pengar, you got the cash? Go for 2600

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Rekordmedlem

Bäst är i7 an, men om du menar prisvärdast så blir det svårare men prestandamässigt så är det inte så mycket att diskutera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kör på 2500k om du inte ska lägga över 8000 på grafikkort.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Kör på 2500k om du inte ska lägga över 8000 på grafikkort.

Eller lägga 4000 på grafikkort om 1 år, eller 2000 på grafikkort om 2år...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ixos:

Eller lägga 4000 på grafikkort om 1 år, eller 2000 på grafikkort om 2år...

Eller byta cpu, om 2 år är det här budgetcpuer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Avstängd

I5 helt klart ifall du ska spela...kör du inte 4-way SLI/CF kommer du inte märka skillnad mellan i5 och i7

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

i5 2500k. Kör i7an själv och ser ingen anledning till att välja den om du bara ska spela.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

okej tack för alla svar och tips

En del säger :

Har du pengar kör på i7 en del säger, ska du bara spela ta i5... Hmm lite att tänka på där

Men tack iaf alla !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

De finns otaliga saker du bör lägga pengar på före du lägger de på ett i7 om säger så, iaf när de gäller en spelmaskin som i ditt fall.
Nu har du inte sagt vilket grafikkort du valt, men oavsett kommer du få mer nytta i spel om du lägger mellanskillnaden mellan i5 och i7 på grafik istället. Är de nu så att du har de fetaste korten i din varukorg redan, typ gtx590 eller 6990, så lägg pengarna på en nice ssd innan du köper i7.
OM du trotts allt redan har den fetaste, snabbaste och bästa ssdn i din varukorg OXÅ, och absolut inte vill spara pengarna, så visst, köp en i7, MEN enbart av denna anledning och inte någon annan...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

De finns otaliga saker du bör lägga pengar på före du lägger de på ett i7 om säger så, iaf när de gäller en spelmaskin som i ditt fall.
Nu har du inte sagt vilket grafikkort du valt, men oavsett kommer du få mer nytta i spel om du lägger mellanskillnaden mellan i5 och i7 på grafik istället. Är de nu så att du har de fetaste korten i din varukorg redan, typ gtx590 eller 6990, så lägg pengarna på en nice ssd innan du köper i7.
OM du trotts allt redan har den fetaste, snabbaste och bästa ssdn i din varukorg OXÅ, och absolut inte vill spara pengarna, så visst, köp en i7, MEN enbart av denna anledning och inte någon annan...

Okej, här kommer en länk till datorn som jag har tänkt att köpa.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/471829/2011-05-25

Så ser min varukorg ut, det är inte 590 eller 6990, så rik är jag inte än ..
Men ser denna setup bra ut då? ..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

Ser riktigt bra ut sånär som på två saker.
Har du någon speciell relation till just de där chassit? Annars kan jag rekommendera fractal design r3 chassit, som också finns i vitt, som kostar hälften så mycket och är väldigt tyst och av bra kvalite.
Du är medveten om att du valt en OEM licens av windows 7? Microsoft har blivit mycket hårdare på att inte låsa upp OEM licenser vid byte av programvara, så du kommer med största sannorlikhet att stöta på problem om du vill byta ut någon maskinvara i framtiden. Räknar du med de rekommenderar jag retail version istället...

EDIT: Byt ut grafikkorten mot två av dessa som har bättre kylare som kommer gå MYCKET tystare och svalare än de du valt. referensfläktarna har en tendens att låta som ett reaplan vid hög belastning: http://www.inet.se/artikel/5409151/gigabyte-radeon-hd6950-1gb...
Visst, dessa ligger på 1gb minne, men de kommer inte spela någon roll för dig om du inte kör extremt höga upplösningar?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Avstängd

Kan ju nämna att OEM versioner funkar hur bra som helst. Den enda hårdvaran den binder sig emot är moderkort. Resten kan du byta eller ringa till microsoft så får du en nyckel.

NZXT Phantom är ett fint chassi, men rätt stort och inte den bästa ljuddämpningen, om inte det är ett problem så kör på phantom.

Hade även behållt de grafikkorten du har, då deras kylare passar extremt mycket bättre till crossfire än ovan nämnda varianter. (Även möjlighet till att låsa upp shaders)

Väld dessa minnen då dom kan köra i 1.5V i 1600Mhz. http://www.inet.se/artikel/5308806/g-skill-8gb-2x4096mb-ripja...

Allt som allt tycker jag ditt paket ser väldigt bra ut.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Ser riktigt bra ut sånär som på två saker.
Har du någon speciell relation till just de där chassit? Annars kan jag rekommendera fractal design r3 chassit, som också finns i vitt, som kostar hälften så mycket och är väldigt tyst och av bra kvalite.
Du är medveten om att du valt en OEM licens av windows 7? Microsoft har blivit mycket hårdare på att inte låsa upp OEM licenser vid byte av programvara, så du kommer med största sannorlikhet att stöta på problem om du vill byta ut någon maskinvara i framtiden. Räknar du med de rekommenderar jag retail version istället...

EDIT: Byt ut grafikkorten mot två av dessa som har bättre kylare som kommer gå MYCKET tystare och svalare än de du valt. referensfläktarna har en tendens att låta som ett reaplan vid hög belastning: http://www.inet.se/artikel/5409151/gigabyte-radeon-hd6950-1gb...
Visst, dessa ligger på 1gb minne, men de kommer inte spela någon roll för dig om du inte kör extremt höga upplösningar?

Okej tack för allt !
Nej jag har ingen speciell relation till just det chassit tyckte bara det såg snyggt ut, men nu har jag bytt till Fractal Design Arc Sparat några hundra lappar där och bytte även ut grafikkortet till dom du förslog Och nej jag kommer inte spela på extrema upplösningar så 1gb räcker nog gott och väl tror jag Här kommer länk till datorn i nuläget !
http://www.inet.se/kundvagn/visa/477519/2011-05-28
bättre ?

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt XFX korten då de lämpar sig bättre för CF och går att "låsa upp" om man vill, som SeF.Typh00n sa. Har personligen ett NZXT phantom, Tycker det är rätt bra, fläktkontrollern är skitbra att ha, Ska du spela så bara dra upp den på max så kyler det rätt bra, sen om du ska kolla på film eller liknande dra dom på min, Då låter det knappt något alls (om du nu inte har referenskylare till cpu) Men chassi är ju delvis en smaksak, men jag kan rekommendera phantom.

Permalänk
Medlem

Eller så gör man så att man byter ut dom 2 korten och köper ett 6990 för ca 700 kr till och får en ytterligare prestanda knuff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Eller så gör man så att man byter ut dom 2 korten och köper ett 6990 för ca 700 kr till och får en ytterligare prestanda knuff.

Inte värt det alls imo.

Permalänk
Skrivet av Luddz:

Jag hade köpt XFX korten då de lämpar sig bättre för CF och går att "låsa upp" om man vill, som SeF.Typh00n sa. Har personligen ett NZXT phantom, Tycker det är rätt bra, fläktkontrollern är skitbra att ha, Ska du spela så bara dra upp den på max så kyler det rätt bra, sen om du ska kolla på film eller liknande dra dom på min, Då låter det knappt något alls (om du nu inte har referenskylare till cpu) Men chassi är ju delvis en smaksak, men jag kan rekommendera phantom.

Okej, men detta med att "låsa upp" det kan man inte göra med dom korten jag har nu eller ?
Och vad innebär det att "låsa upp" mer exakt liksom ? jag är inte så insatt i detta

Okej, tror nog att jag kör på fractal design arc och lägger pengarna på en bättre cpu kylare, eller nått annat skoj vi får se

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

i5 i7 presterar lika bra i spel och i5:an är billigare, ta den

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Skrivet av Ytabil:

i5 i7 presterar lika bra i spel och i5:an är billigare, ta den

ja jag vet det är den jag har valt att gå på

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Okej, men detta med att "låsa upp" det kan man inte göra med dom korten jag har nu eller ?
Och vad innebär det att "låsa upp" mer exakt liksom ? jag är inte så insatt i detta

Okej, tror nog att jag kör på fractal design arc och lägger pengarna på en bättre cpu kylare, eller nått annat skoj vi får se

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159

Permalänk

hmm nu har jag bara kollat igenom det lite snabbt, alltså inte läst precis allt osv.. men det ser ju rätt avancerat ut, för någon som aldrig vart inne på bios och pillat liksom .. hehe ..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

hmm nu har jag bara kollat igenom det lite snabbt, alltså inte läst precis allt osv.. men det ser ju rätt avancerat ut, för någon som aldrig vart inne på bios och pillat liksom .. hehe ..

Det är inte speciellt svårt alls, Har gjort det på ett par kort. Men dock är det ju inte inget måste bara en liten "bonus" man kan få om man vill.

Permalänk
Skrivet av Luddz:

Det är inte speciellt svårt alls, Har gjort det på ett par kort. Men dock är det ju inte inget måste bara en liten "bonus" man kan få om man vill.

ja okej, men snackar vi prestandamässigt hur stor blir skillnaden ? eller blir det en skillnad som man kan lägga märka till när man spelar tex ? ..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Finns en ruta längre ner på sidan som visar fps resultat. Låser du upp det till 6970 shaders och sen clockar det till 6970 clocks presterar det ju som ett 6970

Permalänk

Jag hade avrått dig från att välja fractal design arc om de inte är så att du ska köra vattenkylning i framtiden vilket den lämpar sig bra för med extra utrymme för radiator mm. Dessvärre saknar den allt vad ljuddämpning heter innanför sidopanelerna och för fläkthålen, så välj istället fractal design r3.

När de gäller grafikkorten tycker jag att du ska välja dem jag rekommenderade innan. Personligen ser jag hellre att korten går lite varma, men att fläktarna är tysta, än att korten är jätte svala men viner och brummar som ett ånglok, men du får känna efter själv.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Jag hade avrått dig från att välja fractal design arc om de inte är så att du ska köra vattenkylning i framtiden vilket den lämpar sig bra för med extra utrymme för radiator mm. Dessvärre saknar den allt vad ljuddämpning heter innanför sidopanelerna och för fläkthålen, så välj istället fractal design r3.

När de gäller grafikkorten tycker jag att du ska välja dem jag rekommenderade innan. Personligen ser jag hellre att korten går lite varma, men att fläktarna är tysta, än att korten är jätte svala men viner och brummar som ett ånglok, men du får känna efter själv.

jaha okej, nej jag ska inte ha någon vatten kylning alls, inte nu och inte i framtiden heller tror jag ..
Okej så du hade kört på XFX korten då ?

Tack för hjälpen fan !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5