Cray XK6 når 50 petaflops med AMD Opteron och Nvidia Tesla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Helt rätt, fan i helvete att man kan dra med sig några såna till DH, usch.

Exakt. Man ser ju inte ens var fläktutblåsen är och var skall man då hänga glittret? Och det verkar inte finnas lysdioder heller...

Å andra sidan... Med tanke på att DH-summer brukar vara värre än finskt bastubad vetefan om man vill ha med den här... Med tanke på värmeutvecklingen alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker också det är intressant att dem kör Bulldozer på dessa.

Skrivet av Arginj:

Jag skulle vilja veta kostnaden.

Skrivet av rickdani87:

Skulle va kul att veta hur mycket prislappen för en sån här superdator ligger på

Behöver du fråga har du inte råd

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Som är en applikation som endast kan utnyttja en tråd? Som vilken AMD PC som helst kan jag tänka mig.

En enhet för att beräkna hur snabbt något kan göra uträkningar.

FLOPS eller FLOP/s står för FLoating point OPerations per Second vilket rakt översatt betyder "Antal flyttalsberäkningar per sekund" Petaflops är alltså 10^15 beräkningar per sekund.

Vilket i detta fallet blir 50*10^15

eller...

50 000 000 000 000 000 (femtio biljarder) beräkningar per sekund...

Edit: såg att nån annan hann före...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Exakt. Man ser ju inte ens var fläktutblåsen är och var skall man då hänga glittret? Och det verkar inte finnas lysdioder heller...

De drog in på lysdioderna så den inte skulle dra mycket energi.

Permalänk
Medlem

Drar nån iväg ett mail och frågar Cray om de inte vill sponsra med en till Folding@Sweclockers.com. De vill väl göra lite reklam? ^^ Vi har ju också folk från kina att tampas med, så vi sitter ju lite i samma båt.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk

Tycker skåpen är rätt stilrena om det är så de ser ut

Fast lustigt att man slår till med 20 gånger beräkningskraften.. vore de inte bättra att bara ta dubbla och sen nästa år dubbla igen för tekniken går ju frammåt och mindre tillverkningsprocess och finare teknik och lägre temp och mindre strömförbrukning..

roligt att AMD får en beställning iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hur många kabinetter är det? 8st *54100W?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

jag har ett HD 6950 Ditt kort presterar lite bättre då mitt har färre stream processorer Men i spel är mitt mycket bättre

Beror ju på Ditt kommer ju vara betydligt tystare iaf Dock har väl inte ASUS modellen dem underbara BIOS Switcharna?

(Byter mellan 6950 och 6970 shaders beroende på om jag spelar eller inte, med endast 450W så får man ta det lugnt med strömförsörjningen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

"systemet ska användas för forskning inom bland annat matematik, fysik, astronomi och kemi."

Lär väll vara någon typ av grafisk illustration hur en stjärna skapas eller liknande.. känns som att de nästan alltid använder "superdatorer" till närmast meningslösa ting.

Förstår inte vad för användningsområden det finns för superdatorer som är viktigare än forskning, men jag kan ju ha fel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoTex94:

Beror ju på Ditt kommer ju vara betydligt tystare iaf Dock har väl inte ASUS modellen dem underbara BIOS Switcharna?

(Byter mellan 6950 och 6970 shaders beroende på om jag spelar eller inte, med endast 450W så får man ta det lugnt med strömförsörjningen

switchen har kortet men det har en funktion (Switchar mellan vanlig DVI och dual DVI ) så får se om det går att flash

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Hur många kabinetter är det? 8st *54100W?

Läs tidigare inlägg i tråden.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

"systemet ska användas för forskning inom bland annat matematik, fysik, astronomi och kemi."

Lär väll vara någon typ av grafisk illustration hur en stjärna skapas eller liknande.. känns som att de nästan alltid använder "superdatorer" till närmast meningslösa ting.

Vad ska vi ha superdatorer till om inte just till dessa ändamål? Det enda jag kan komma att tänka på är krigsföring.. och medicin iofs..

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt kul att vanliga persondatorer (microdatorn) har kunnat bidra till superdatorns utveckling. Förut var det motsatta förhållandet.

Permalänk
Inaktiv

Låter helt sjukt har dom verkligen släppt rätt spec's?
38 MW är mer ström än vad 5 st. fullastade malmtåg drar.
Kommer vattenkylningen att matas via Niagarafallet????

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Låter helt sjukt har dom verkligen släppt rätt spec's?
38 MW är mer ström än vad 5 st. fullastade malmtåg drar.
Kommer vattenkylningen att matas via Niagarafallet????

Ringhals på fullgas pumpar igenom 166m3/s kylvatten om jag minns rätt, vill man så går det.

Permalänk
Skrivet av plutoachilleus:

Förstår inte vad för användningsområden det finns för superdatorer som är viktigare än forskning, men jag kan ju ha fel...

Det var mer själva valet av forskning, en av de tidigare snabbaste superdatorerna användes för o beräkna hur terrängen i USA skulle påverkas vid attack av atombomber..

Det känns som att superdatorer oftast inte går att tillämpa effektivt till vardagliga ting som direkt skulle kunna hjälpa människan, utan att de istället används för beräkningar som egentligen inte har någon större betydelse.

Det är ju klart att det kan uppstå upptäckter som indirekt kan komma att påverka oss.. så det är inte som att man skall klaga.

Edit: Typo.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Beror ju på Ditt kommer ju vara betydligt tystare iaf Dock har väl inte ASUS modellen dem underbara BIOS Switcharna?

(Byter mellan 6950 och 6970 shaders beroende på om jag spelar eller inte, med endast 450W så får man ta det lugnt med strömförsörjningen

varför disskuterar ni era grafikkort här?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Varför är det meningslöst? Och vad är meningsfullt enligt dig i så fall?
Personligen tycker jag att forskningen går alldeles för långsamt fram om man tänker inom astronomi så det är bara bra att dom får tillgång till superdatorer som kan komma fram till ett resultat snabbare.

Exempel är väll kinesiska Tianhe-I som används för oljeborrning och design utav flygplan.. Eller japanska Earth Simulator som användes för att beräkna växthus-effekten.

Och ett exempel på relativt värdelös användande är Amerikanska IBM Roadrunner.. som används för att beräkna vart man skall placera gamla atomvapen.

Rent generellt, utifrån min synpunkt tycks de allra flesta "superdatorer" ha ett användningsområde som inte är intressant förutom för personerna som forskar inom just detta ämne, och att deras resultat inte kan komma att påverka människan som helhet.

Men det är klart att det finns människor som dig, som anser att Astronomi är viktigare än annan forskning.. vi har ju alla våra olika åsikter

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

varför disskuterar ni era grafikkort här?

Teraflops

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte att det är just USA som har de värsta datorerna...

Landet som bryter mot flest mänskliga rättigheter och som står för den sanna terrorn och vill bara vara störst, bäst och vackrast.

Ta över resten av världen, med andra ord.
Önskar att USA var ett U-land som stod på knäna o tiggde om nåd istället.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Jag gillar inte att det är just USA som har de värsta datorerna...

Landet som bryter mot flest mänskliga rättigheter och som står för den sanna terrorn och vill bara vara störst, bäst och vackrast.

Ta över resten av världen, med andra ord.
Önskar att USA var ett U-land som stod på knäna o tiggde om nåd istället.

Thumbs Up!

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Jag gillar inte att det är just USA som har de värsta datorerna...

Landet som bryter mot flest mänskliga rättigheter och som står för den sanna terrorn och vill bara vara störst, bäst och vackrast.

Ta över resten av världen, med andra ord.
Önskar att USA var ett U-land som stod på knäna o tiggde om nåd istället.

Ge dem 20 år är allt jag säger Kina är precis bakom hörnet.

Lyssna på låten Rise Against - Survivor Guilt i början fram till 0,35 Helt underbart

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Jag gillar inte att det är just USA som har de värsta datorerna...

Landet som bryter mot flest mänskliga rättigheter och som står för den sanna terrorn och vill bara vara störst, bäst och vackrast.

Ta över resten av världen, med andra ord.
Önskar att USA var ett U-land som stod på knäna o tiggde om nåd istället.

Om USA faller så står det massor av andra länder som står i kö för att ta deras plats på alla de sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Undrar när man har denna kapacitet / kraft i vanliga datorn hemma

Det här var faktiskt en mycket intressant fråga, för det kommer att ske förr eller senare, var så säker.
Jag kommer ihåg när Svenska Hemdatornytt (tror året var 1989) skrev om en super-processor från MIPS som klarade 100.000MIPS. Tror dem drog en paralell i stil med "-Tänk er att köra Stunt Car Racer i 500.000km/h!".
Det var astronomiskt på den tiden. En Amiga 500 låg väl på ca 1MIPS. Problemet är att man i dagsläget inte pratar miljoner instruktioner per sekund utan snarare flyttal per sekund (FLOPS).

Hur står sig en I7:a idag mot en MIPS-CPU (från 1989) på 100.000MIPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Om USA faller så står det massor av andra länder som står i kö för att ta deras plats på alla de sätt.

Precis, Kina är ju på väg om USA, och titta bara hur de beter sig, tar landområden de vill ha från försvarslösa länder, de försöker roffa åt sig olja från andra länders kuster, och de skiter fullständigt i miljön och eldar så mycket kol de kan.

Fattar inte att kineserna inte gör uppror, fy fan för att bo i Kina och leva ett meningslöst liv som arbetsmyra.. Dessutom får man ju ett skott i pannan 2 sekunder efter man yttrat sig mot landets styrande(y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Exempel är väll kinesiska Tianhe-I som används för oljeborrning och design utav flygplan.. Eller japanska Earth Simulator som användes för att beräkna växthus-effekten.

Och ett exempel på relativt värdelös användande är Amerikanska IBM Roadrunner.. som används för att beräkna vart man skall placera gamla atomvapen.

Rent generellt, utifrån min synpunkt tycks de allra flesta "superdatorer" ha ett användningsområde som inte är intressant förutom för personerna som forskar inom just detta ämne, och att deras resultat inte kan komma att påverka människan som helhet.

Men det är klart att det finns människor som dig, som anser att Astronomi är viktigare än annan forskning.. vi har ju alla våra olika åsikter

Jag kan hålla med dig till viss del.
Saken med Astronomi är väl att det är någonting som alla kommer ha nytta av, eller rättare sagt våra barn( barnsbarns.... eller nåt ) kommer ha nytta av. Denna planeten håller på att gå itu redan nu av allt skräp och föroreningar så förr eller senare kommer vi behöva flytta. Atronomi och rymdforskning rent generellt tycker jag är en jävligt vettig grej att forska och lägga pengar på.