SSD Agility 3 Boot från Kontrollerkort...?

Permalänk
Medlem

SSD Agility 3 Boot från Kontrollerkort...?

Hej
Börjar bli trött på min hårddisk som ligger på 70-90Mbs avarage...
Så jag har börjat tänka på att skaffa en OCZ Agility 3 120GB SSD eller något med SATAIII, dock så har jag bara EVGA x58 Classifide 3-Way som inte stödjer SATAIII så jag undrar om det finns några kontrollerkort som stödjer bootning av OS och om jag förlorar någon prestanda på att ha ett PCI-E kort istället för att ha ett mobo som har SATAIII integrerat?
Vore trevligt om någon kan visa var jag kan köpa ett boot-sata3(6Gbs)kort.
Dessa är de två jag har hittat på Inet men ingen av dem är jag säker på att de kan boota..
http://www.inet.se/artikel/5401555/asus-u3s6 på asus hemsida så säger det dock att man bara kommer upp till 250Mbs om man inte använder rätt Asus mobo chip.
http://www.inet.se/artikel/5401616/st-lab-sata-iii-pata har laddat hem pdf manual men det säger inget om om man kan boota med det..

Tack för all hjälp på förhand! ^^

Permalänk
Medlem

Samma problem med mitt x58 moderkort, i väntan på ev uppgradering till BD köpte jag detta kort:
http://www.dustinhome.se/pd_5010393560.aspx
fungerar fint att boota ifrån, tråkigt med delayen bara när kortet söker diskarna, kör med en intel 510 utan problem (win7). Bootar linux från en intel x25 sata2 och upplever inte särskilt stor skillnad i hastighet.

Permalänk
Avstängd

Tycker det känns smått meningslöst då du aldrig kommer få ut fullt av ett kontrollerkort med marvel chip ändå. Det blir väll lite mellan sata 2 och 3 med ett kontrollerkort ungefär.
Enda sättet att få ut allt är ett sandby bridge system via intels portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigli:

Samma problem med mitt x58 moderkort, i väntan på ev uppgradering till BD köpte jag detta kort:
http://www.dustinhome.se/pd_5010393560.aspx
fungerar fint att boota ifrån, tråkigt med delayen bara när kortet söker diskarna, kör med en intel 510 utan problem (win7). Bootar linux från en intel x25 sata2 och upplever inte särskilt stor skillnad i hastighet.

Låter bra om du frågar mig.. Man förlorar självklart lite med pcie kort och Intel x25 ska ligga runt 250MBs och Intel 510 ska ligga runt 450MBs och tänk att du kanske får ca30% förlust med ett 500kr PCI-Ex1 kort vilket skulle betyda att du ligger på 315MBs som bara är 26% snabbare än 250MBs MEN så som jag ser det så så fort som du skaffar ett mobo som klarar av sata3 så kommer du förmodligen att se stor skillnad mellan 250MBs och 450MBs då detta är en 80% ökad läshastighet, så du skall nog inte oroa dig om att behöva uppgradera OS disk på ett tag
Tack för länken till pciekortet! ^^

Skrivet av definition:

Tycker det känns smått meningslöst då du aldrig kommer få ut fullt av ett kontrollerkort med marvel chip ändå. Det blir väll lite mellan sata 2 och 3 med ett kontrollerkort ungefär.
Enda sättet att få ut allt är ett sandby bridge system via intels portar.

Jo, det är ju så men då jag redan har en i7 920 som stabilt kan klocka till 4.8Ghz på luft (har inte försökt högre) så känns det lite elakt mot plånboken att "uppgradera" till ett mobo för 2-2.5k och en CPU för 2.5k utan att få en 6 core cpu från det eller något extra ut av cpun även om jag får några nya funktioner från moboet.. Jag skall nog vänta på antingen ett x58 mobo med bra sata3 chip eller nått nytt som är gjort för 6 core med sata3, usb3 och lite annat roligt. Tanken var dock att jag skulle få något som är trevligare än en OS disk på 70MBs och något som jag kan använda på nästa mobo och inte behöva köpa alla komponenter till nästa uppgradering, så jag tyckte att en sata3 SSD för 2k och kanske ett litet 500-ish kr kort för att få en så där 15-25% läs och skriv hastighets boost tills.. Ja, när nu Intel får för sig att fixa något nytt som klår i7 920an i pris till prestanda ratio, eller AMD, De börjar få min uppmärksamhet när deras nästa generation sägs skall ha fullt stöd för SLI speciellt för att de är så mycket billigare speciellt när man förväntas uppgradera mobo, cpu och gpu en gång om året.

Men är jag fel? Bör jag kanske vänta med att skaffa en ny hårddisk och sitta med mina 3min loading screens tills att jag skaffar ett mobo som kan ha sata3, när den tiden kommer så kanske det finns bättre SSDs än 550MBs?
(FYI tänker nog hoppa över Agility 3, om jag skaffar en SSD, och kör på Vertex3 120GB MAX IOPS)