vilken surfplatta är bäst just nu ?

Permalänk

vilken surfplatta är bäst just nu ?

vilken platta är bäst just nu ? behöver ha webcam funktion för yahoo och bra batteritid så stor som möjligt 10 tum ? prisklass är väl runt 5000kr max

Permalänk

Det ser ut som om ingen vill hjälpa oss

Men vad jag ser så är asus plattan intressant men för mig så vill jag ha mobilt nät i den så jag kan ringa med
en det är inte 3g i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Just nu är IPad 2 den bästa surfplattan.

Har Motorola Xoom lanserats officiellt i Sverige än ?
Den är på flera sätt bättre än Ipad2 (och antagligen sämre på annat). Dock har den en rätt saftig prislapp.

Hursomhelst så är det på väg ett gäng lovande plattor som bygger på Android 3.0 och snart 3.1.
Det finns Samsungs Galaxy tab 10.1 och framförallt Asus Transformer som jag enligt vad jag sett verkar vara den bästa plattan så här långt (när den väl lanseras om ett par veckor). Enda stora missen är att den inte har 3G i sin första version.
Galaxy tab 10.1 vet jag inte mycket om, men dess lansering är först i höst skulle jag tro.
Sedan är det på väg fler plattor som jag glömt namnet på..

Sedan finns Acer Iconia 500, som jag tror är släppt i Sverige redan. Dock kanske den inte direkt är bättre än Ipaden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte testat någon av de dyrare Android-plattorna, men iPad (2) verkar i alla fall mjukvarumässigt ligga in en klass för sig. Om man ens funderar på att spela spel så är Android helt uteslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Om man ens funderar på att spela spel så är Android helt uteslutet.

Say what now? Har du någonsin testat att spela någonting alls på en high-end Androidenhet?

Skulle vilja påstå att en schysst Androidplatta är lika kapabel till att spela spel som en iPad 2.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citruz:

Say what now? Har du någonsin testat att spela någonting alls på en high-end Androidenhet?

Skulle vilja påstå att en schysst Androidplatta är lika kapabel till att spela spel som en iPad 2.

iOS är utan tvekan nummer ett när det gäller nyutvecklade spel för mobil/tablet marknaden i dagsläget. Utbudet av mer avancerade spel är klart större till iOS och stora utvecklare som Epic Games och id Software t ex har uttryckligen sagt att de i första hand satsar på iOS.

Dessutom är iPad 2s A5 processor helt överlägsen Tegra 2 som sitter i det flesta Android tablets när det kommer till GPU-delen. Så gillar man att spela är iPad 2 klart ett bättre alternativ.

Vilket som är det bästa alternativet generellt sett är ju svårare att säga då det beror på vad man är ute efter. Man kan ju dock säga att iPad ligger långt före konkurrenterna vad gäller antalet tablet-anpassade appar oavsett kategori.

Permalänk

Säker ? jag skulle säga Motorola Xoom

Skrivet av dosman:

Just nu är IPad 2 den bästa surfplattan.

1. Tänk på att ipads IOS är har en statisk background, man kan inte ha widgetar på hemskärmen därav inte mycket belastning på processor och minne.
Detta i sin ensamhet gör så att Ipad 2 upplevs som snabbare.

2.Ios är full med limitatios och allt skall gå via Itunes, xoomen kopplar jag bara till vilken burk som helst och drar över mp3, filmer etc utan att behöva ha Itunes hela tiden eller andra program, jag kan uppleva full flash annimationer som det mesta på nätet bygger på utan att det går slött.

3. Appar, befintliga appar uppgraderas vanligtvis efter en OS upgrade precis som för Apple, många av de befintliga apparna funkar fint med xoomen.

4.Om du vill ha en tråkig ipad kännsla roota xoomen och ha en statisk background så for du se på skilnad, den kan även klockas till 1.5Ghz på båda coren utan större problem, till priset av lite mer batteri konsumption.

5.Kamerona är vassare i xoomen, mera ram för att hantera widgetar och allt xtra, större skärm, högre upplösning, upgraderbar till 4g och extra SD kort.

6. Hdmi ut bra batteri tid och funkar grymmt, har kollat många filmer installerat massa saker och den funkar bra, enda som man kan uppleva att den är slö är om man installerar en aktive background men den drar bara en massa batteri så den är onödig iallafall.

Visa signatur

Corsair TX 850W 70Amp\12V, Corsair FormulaIV, 12GB 1600Mhz hyper-x, Phenom II x6 @ 3.8Ghz, Dual XFX 5870 1Gb GDDR5 GPU 900Mhz, mem 1300Mhz quad pumped Crossfire, Asus Xonar xense "sound card" 52" Lg full HD 2ms Screen, mouse razer Black Mamba, Logitech 5500 surround

Permalänk

Tester!

Skrivet av ctvredvirus:

1. Tänk på att ipads IOS är har en statisk background, man kan inte ha widgetar på hemskärmen därav inte mycket belastning på processor och minne.
Detta i sin ensamhet gör så att Ipad 2 upplevs som snabbare.

2.Ios är full med limitatios och allt skall gå via Itunes, xoomen kopplar jag bara till vilken burk som helst och drar över mp3, filmer etc utan att behöva ha Itunes hela tiden eller andra program, jag kan uppleva full flash annimationer som det mesta på nätet bygger på utan att det går slött.

3. Appar, befintliga appar uppgraderas vanligtvis efter en OS upgrade precis som för Apple, många av de befintliga apparna funkar fint med xoomen.

4.Om du vill ha en tråkig ipad kännsla roota xoomen och ha en statisk background så for du se på skilnad, den kan även klockas till 1.5Ghz på båda coren utan större problem, till priset av lite mer batteri konsumption.

5.Kamerona är vassare i xoomen, mera ram för att hantera widgetar och allt xtra, större skärm, högre upplösning, upgraderbar till 4g och extra SD kort.

6. Hdmi ut bra batteri tid och funkar grymmt, har kollat många filmer installerat massa saker och den funkar bra, enda som man kan uppleva att den är slö är om man installerar en aktive background men den drar bara en massa batteri så den är onödig iallafall.

Alla tester som har gjort hittils är som att gemföra 2 olika märken på bilar med samma prestanda i "hårdvara", motor, växel låda etc fast det ena bilen strippar man en massa vikt ifrån "IOS" klart som den att bilen går snabbare den har ju inte extra vikten att dras med. Det riktiga testet skulle vara om man utsätter Nvidias tegra for IOS och se vad den benkar där.

Android är en öppen platform så som windows och de kräver helt enkelt mycket mer resurser eftersom man kan göra så mycket mer, IOS är strippad i alla former så det blir ingen enorm krav på hårdvaran.

Visa signatur

Corsair TX 850W 70Amp\12V, Corsair FormulaIV, 12GB 1600Mhz hyper-x, Phenom II x6 @ 3.8Ghz, Dual XFX 5870 1Gb GDDR5 GPU 900Mhz, mem 1300Mhz quad pumped Crossfire, Asus Xonar xense "sound card" 52" Lg full HD 2ms Screen, mouse razer Black Mamba, Logitech 5500 surround

Permalänk

Uteslutet?

Skrivet av widL:

Jag har inte testat någon av de dyrare Android-plattorna, men iPad (2) verkar i alla fall mjukvarumässigt ligga in en klass för sig. Om man ens funderar på att spela spel så är Android helt uteslutet.

Du borde prova xoomen den kör android, du kommer bli överaskad.
Glömde nästan, man kan överklocka den safe till 1,5Ghz\core

Mac ios mot windows och android och spel, haha, samma som iphone "krångligt" fast jag ägen en IPH 4 jag gillar den hårdvaro men hatar IOS.

Filmer
Xoomen jag laddar hem en player som i windows ladda hem codec så kan jag i princip se filen utan att hålla på konvertera eller annat roligt.

Bäst att inte säga så mycket om man inte kan android.

Visa signatur

Corsair TX 850W 70Amp\12V, Corsair FormulaIV, 12GB 1600Mhz hyper-x, Phenom II x6 @ 3.8Ghz, Dual XFX 5870 1Gb GDDR5 GPU 900Mhz, mem 1300Mhz quad pumped Crossfire, Asus Xonar xense "sound card" 52" Lg full HD 2ms Screen, mouse razer Black Mamba, Logitech 5500 surround

Permalänk

Har man en någorlunda modern lur oavsett om det är Android eller iOS kan man utan problem dela ut dess datakoppling per Wifi och därmed eliminera behovet av 3G i plattan. Kör så själv med min SGS och det fungerar exemplariskt.

Däremot vad gäller appar specifikt anpassade för plattor ligger Apple onekligen före. Detta kommer dock IMHO snart att jämnas ut.

Visa signatur

Vi ses i Zonen...

Permalänk
Inaktiv

Galaxy Tab 10.1 lär komma med Samsungs kraftfulla Exynos-processor, som är i samma klass som Apples A5:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89918:

Galaxy Tab 10.1 lär komma med Samsungs kraftfulla Exynos-processor, som är i samma klass som Apples A5:a.

tyvärr, den är stort sett identisk med andra honeycomb-plattor.. Dvs den kör tegra 2. Den saknar dess utom hdmi och sd-kortplats.