Permalänk

Ska köpa mig en plata!

Hej hopp...
Jag är på G att köpa mig en platta vill gärna inte lägga för mycket pengar. (som alla andra hehe)
Jag är ute efter en 7+ tum surfplatta!
den ska ha wifi (antar att alla har det)
Blåtand
usb uttag (går bra med mini men ett vanligt är ett plus )

det ska gå att använda den som telefon behöver ej tror jag

gps
Android är ett måste (inte apple)
frågan är ska man ha 3,0 som ett måste?

Jag har tänkt att använda den som ebooks läsare och surfa lite i soffan när frun tittar på någon skit jag måste genomlida )
har tänkt att använda den som musikspelare skicka musiken till hemma stereon

Har varit och känt på en galaxy tab den ser fin ut men telia i Norrköping var inte intresserad att sälja någon stod i affären an bra stund utan reaktion så vet ej vad den har och inte har...

Jag hoppas ni kan hjälpa mig att få till ett bra köp
Vill gärna ha en bra fungerande platta den ska ju användas flitigt...
Min son har en bra fråga kan man spela Angry birds på plattorna? (vem kan leva utan Angry birds )

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBlurker:

Hej hopp...
Har varit och känt på en galaxy tab den ser fin ut men telia i Norrköping var inte intresserad att sälja någon stod i affären an bra stund utan reaktion så vet ej vad den har och inte har...

Du funderade inte på att säga till en försäljare om att du ville ha hjälp?

Angående 3.0 så är det ju mycket trevligare då det är anpassat för den högre upplösningen som oftast kommer med surfplattor.

Hur mycket är inte för mycket pengar?

Permalänk
Skrivet av Murer:

Du funderade inte på att säga till en försäljare om att du ville ha hjälp?

Angående 3.0 så är det ju mycket trevligare då det är anpassat för den högre upplösningen som oftast kommer med surfplattor.

Hur mycket är inte för mycket pengar?

max 4500 skulle vilja vara nere under 3000 men det ser ut att vara omöjligt

och jag tror jag får göra avkall på "det ska gå att använda den som telefon"

Permalänk
Skrivet av Murer:

Du funderade inte på att säga till en försäljare om att du ville ha hjälp?

Det var uppenbart dem hade inte tid annat en att prata med varandra...

Permalänk
Medlem

Archos har ett par snygga plattor, om än smått gammla idag. Men de duger säkert fint åt slösurf och liknande. Archos 70 eller Archos 101 är väl de som gäller för dig om du vill ha >7" skärm.

Permalänk
Skrivet av WEBlurker:

Hej hopp...
Jag är på G att köpa mig en platta vill gärna inte lägga för mycket pengar. (som alla andra hehe)
Jag är ute efter en 7+ tum surfplatta!
den ska ha wifi (antar att alla har det)
Blåtand
usb uttag (går bra med mini men ett vanligt är ett plus )
det ska gå att använda den som telefon
gps
Android är ett måste (inte apple)
frågan är ska man ha 3,0 som ett måste?

Jag har tänkt att använda den som ebooks läsare och surfa lite i soffan när frun tittar på någon skit jag måste genomlida )
har tänkt att använda den som musikspelare skicka musiken till hemma stereon

Har varit och känt på en galaxy tab den ser fin ut men telia i Norrköping var inte intresserad att sälja någon stod i affären an bra stund utan reaktion så vet ej vad den har och inte har...

Jag hoppas ni kan hjälpa mig att få till ett bra köp
Vill gärna ha en bra fungerande platta den ska ju användas flitigt...
Min son har en bra fråga kan man spela Angry birds på plattorna? (vem kan leva utan Angry birds )

Kolla på Nook Color, är själv sjukt sugen på en. Kanske saknar några saker från de stora men priset är underbart och skärmen ska vara sjukt bra (IPS så klart). Kostar väll ungefär 1500-2000kr att importera lite beroende på om den ska vara ny, om du åker på moms osv, har även sätt dem runt 1400kr bättre begagnade i Sverige. Självklart får man stå ut med vissa saker till det priset som t.ex. så får man själv roota och byta rom på den då det som finns från början är ganska värdelöst till annat än att läsa och där finns inte heller någon inbyggd GPS däremot har folk tethrat GPS från sina Android telefoner.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Kolla på Nook Color, är själv sjukt sugen på en. Kanske saknar några saker från de stora men priset är underbart och skärmen ska vara sjukt bra (IPS så klart). Kostar väll ungefär 1500-2000kr att importera lite beroende på om den ska vara ny, om du åker på moms osv, har även sätt dem runt 1400kr bättre begagnade i Sverige. Självklart får man stå ut med vissa saker till det priset som t.ex. så får man själv roota och byta rom på den då det som finns från början är ganska värdelöst till annat än att läsa och där finns inte heller någon inbyggd GPS däremot har folk tethrat GPS från sina Android telefoner.

Den ser fin ut skulle tro med en ny program vara i den skulle det bli ett bra komplement (kanske ska köpa en bara för att leka lite )
Men kindle då?

Jag börjar tro att jag helt enkelt får ta en djupdykning i plånkan...
den här ser intressant ut
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=625545
Acer Iconia Tab A500 10"

Någon som har en och kan berätta lite om den

Vad skiljer ifrån Asus
http://www.webhallen.com/hardvara/132371-asus_eee_pad_transfo...
Har haft ett par acer laptops och är stört nöjd med dem
(skriver på en acer aspire 5930g)

Men det ser ut som om du får mycket mer ut ifrån en Asus...
tangentbordet och det extra batteriet som siter i den hummm
Hur är det med HD film nu funkar det att spela upp 720 filmer utan att det hackar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBlurker:

Den ser fin ut skulle tro med en ny program vara i den skulle det bli ett bra komplement (kanske ska köpa en bara för att leka lite )
Men kindle då?

Jag börjar tro att jag helt enkelt får ta en djupdykning i plånkan...
den här ser intressant ut
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=625545
Acer Iconia Tab A500 10"

Någon som har en och kan berätta lite om den

Vad skiljer ifrån Asus
http://www.webhallen.com/hardvara/132371-asus_eee_pad_transfo...
Har haft ett par acer laptops och är stört nöjd med dem
(skriver på en acer aspire 5930g)

Men det ser ut som om du får mycket mer ut ifrån en Asus...
tangentbordet och det extra batteriet som siter i den hummm
Hur är det med HD film nu funkar det att spela upp 720 filmer utan att det hackar?

Jo, jag tycker att Asusen verkar bättre för sitt pris.
Jag har inte exakt koll på skillnaderna med jag vet att skärmen på transformern ska vara mycket bättre iallafall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Jo, jag tycker att Asusen verkar bättre för sitt pris.
Jag har inte exakt koll på skillnaderna med jag vet att skärmen på transformern ska vara mycket bättre iallafall.

Fast sen så kommer det som saknas 3G
Läste om acer hade en A501 men den har dom tagit tillbacka ifrån tillverkaren...
Den skulle det vara 3g i

Tittar på den här just nu
http://www.webhallen.com/hardvara/126730-viewsonic_viewpad_7_...
Ser inte helt fel ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBlurker:

Fast sen så kommer det som saknas 3G
Läste om acer hade en A501 men den har dom tagit tillbacka ifrån tillverkaren...
Den skulle det vara 3g i

Tittar på den här just nu
http://www.webhallen.com/hardvara/126730-viewsonic_viewpad_7_...
Ser inte helt fel ut...

Nja, den där Wiewsonicplattan du länkar till är av en tidigare generation och Androidversion.
Det är rätt stor skillnad mellan de nyare plattorna med Android 3.0 och de äldre verionerna.
Den fick lite halvdant betyg i tester har jag för mig.

Om du ska ha en 7 tums platta från den tidigare generationen så är nog Samsung Galaxy tab det bästa valet :
http://www.dustinhome.se/pd_5010470633.aspx?csref=Prisjamfore...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Nja, den där Wiewsonicplattan du länkar till är av en tidigare generation och Androidversion.
Det är rätt stor skillnad mellan de nyare plattorna med Android 3.0 och de äldre verionerna.
Den fick lite halvdant betyg i tester har jag för mig.

Om du ska ha en 7 tums platta från den tidigare generationen så är nog Samsung Galaxy tab det bästa valet :
http://www.dustinhome.se/pd_5010470633.aspx?csref=Prisjamfore...

Du har rätt vill ju ha android 3.X...
Vi får hoppas på att Acer släpper A501 eller att Asus kommer med en variant med 3G
Eller något liknande

Permalänk
Medlem

Har själv en galaxytab som jag har lagt in android 2.3 i och den flyter som en dröm, den klår alla androidwebbläsare på marknaden kan jag säga i flyt. Inget lagg eller sådant. När den har 2.2 så är webbläsaren värdelös med som sagt dom har fixat det.

Har även hört rykten om att 3.0 Honeycomb ska komma till den senare någongång men har inte källa på det.
Batteritiden på den är ca 5 dagar med ganska mycket användande.

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=41979

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Archos har ett par snygga plattor, om än smått gammla idag. Men de duger säkert fint åt slösurf och liknande. Archos 70 eller Archos 101 är väl de som gäller för dig om du vill ha >7" skärm.

jag hade archos 70 och den är extremt slö köpte en ziio istället och den är mycket bättre, klara flash utan problem.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

jag hade archos 70 och den är extremt slö köpte en ziio istället och den är mycket bättre, klara flash utan problem.

Hur är det är det multi-touch på ziio?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Trollinlägg + svar raderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBlurker:

Hur är det är det multi-touch på ziio?

ingen, men jag har inte saknat den.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

ingen, men jag har inte saknat den.

Jag ska försöka få tag på en ziio till vettigt pris att ha som musik gadget hemma!
Eller en samsung 7' tab...
Sen blir det en en ny platta till hösten Asus eller nya galaxy tror jag...