Permalänk

Viktiga frågor ang HTPC !

Tjenare, ny tv införskaffad därav också tankar kring köpt utav en htpc. Och jag har en del frågor ang möjligheter med en htpc.

1.Går det spela in program från tv:n till den ?

2.Vi har köpt ett rätt dyrt 5.1 ljudsystem och därför undrar jag om man måste ha ett bra ljudkort i htpc:n eller sköter förstärkaren allting som vanligt när det kommer till den biten ?

3.AMD fusion som gäller ?

4.Hur gör jag enklast för att starta en torrent på htpc:n från min dator, dvs låter den tanka material under natten. Fjärrstyrning ?

5.linux + xbmc = win ?

btw, vad är fördelarna med att köpa htpc ist för färdig mediaspelare för några papp mindre ?

Mvh

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska satsa på en Boxee Box, som nu kostar en bit under 2000:-.
Du kan inte spela in program, men i övrigt är den förbannat kompetent.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Skrivet av Manor:

Jag tycker att du ska satsa på en Boxee Box, som nu kostar en bit under 2000:-.
Du kan inte spela in program, men i övrigt är den förbannat kompetent.

Ska ha koll på den, men är det fördelar att ha en htpc som man kan uppgradera i framtiden ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Ska ha koll på den, men är det fördelar att ha en htpc som man kan uppgradera i framtiden ?

Prylar man köper färdiga är ofta begränsade till just sitt tänka användningsområde. Har du tex en Iphone så kan du installera Airvideo och streama video till din Iphone via Wifi och 3G. Du kan använda htpcn som server och extra spelburk ifall en kompis kommer över. En egen-byggd htpc är en dator, en boxee box är en... boxee box.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Prylar man köper färdiga är ofta begränsade till just sitt tänka användningsområde. Har du tex en Iphone så kan du installera Airvideo och streama video till din Iphone via Wifi och 3G. Du kan använda htpcn som server och extra spelburk ifall en kompis kommer över. En egen-byggd htpc är en dator, en boxee box är en... boxee box.

Yes, htpc är ju en dator utan begränsningar så därför borde det vara ett bättre val ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

HTPC e najs. Jag kör själv med Win 7 + XBMC. Klockrent. Ljudkort behövs inget mer än det inbyggda i moderkortet. Se till att köpa ett moderkort med en optisk ljud utgång.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Yes, htpc är ju en dator utan begränsningar så därför borde det vara ett bättre val ?

Det beror på. Tror man sig finna eller ha andra användningar för en maskin utöver det tex en Boxee Box erbjuder i funktion så är htpc det rätta valet. Fördelen med en färdig produkt är pålitligheten och ibland mjukvaran.

Har man ekonomin, tiden och kunskaperna för en htpc så ska man satsa på det.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Jag har även en HTPC som spelar in tre olika kanaler samtidigt finns också, och gör helt klart ett bra jobb.
Boxee Box:en äger dock med sin smidighet...bara att koppla in och så är man igång. Kostnaden är inte heller någon större slant, och om du skulle ångra dig så är det bara att flytta den till sovrums TV:n eller sälja den.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Tjenare, ny tv införskaffad därav också tankar kring köpt utav en htpc. Och jag har en del frågor ang möjligheter med en htpc.

Går det spela in program från tv:n till den ?

Definitionsfråga. Du kan sätta in TV-kort i den för att spela in TV-sändningar.

Vi har köpt ett rätt dyrt 5.1 ljudsystem och därför undrar jag om man måste ha ett bra ljudkort i htpc:n eller sköter förstärkaren allting som vanligt när det kommer till den biten ?

Förstärkaren sköter allt. HDMI till förstärkaren och vidare till TVn.

AMD fusion som gäller ?

Utmärkt val

Hur gör jag enklast för att starta en torrent på htpc:n från min dator, dvs låter den tanka material under natten. Fjärrstyrning ?

Eller låt utorrent starta med windows på HTPCn och ha det inställt på att autoladda torrentfiler från en specifik mapp. Dumpa torrentfilerna i denna mapp och nerladdningen startar automagiskt.

linux + xbmc = win ?

I dagsläget Win+xbmc=win.

btw, vad är fördelarna med att köpa htpc ist för färdig mediaspelare för några papp mindre ?

Kan så mycket mer. Jag har blurayspelare i min och funderar på att flytta över TV-kortet till den. Försök hitta sådana funktioner i en mediaspelare.

Mvh

Svar i fetstil ovan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Svar i fetstil ovan.

Tack för dina svar, det är till hjälp

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

4.Hur gör jag enklast för att starta en torrent på htpc:n från min dator, dvs låter den tanka material under natten. Fjärrstyrning ?

Ett alternativ, om du nu har en Android-telefon, är att använda µTorrent Remote.
Då kan du ladda ner torrents till telefonen och sedan lägga till dem på datorn, vart du än är. Det krävs bara att datorn är igång och uppkopplad till Internet.
Du får även överblick över dina torrents, vilka som laddar ner och vilka som laddar upp. Osv.

Länk till µTorrents hemsida

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Ett alternativ, om du nu har en Android-telefon, är att använda µTorrent Remote.
Då kan du ladda ner torrents till telefonen och sedan lägga till dem på datorn, vart du än är. Det krävs bara att datorn är igång och uppkopplad till Internet.
Du får även överblick över dina torrents, vilka som laddar ner och vilka som laddar upp. Osv.

Länk till µTorrents hemsida

Fungerar perfekt att ansluta till utorrent från datorn också.

Genom att köpa en htpc istället för en mediastreamare som kör dlna är
+Du är inte låst och kan köra vad du vill
+alla fil-format med rätt programvaror
+tanka torrents
+surfa
+ligger filmen på htpc:n behöver ingen dator dela den
+mus+tangentbor+fjärr eller vad du vill styra den med.
+stoppa i tv-kort
-drar säker lite mer ström
-med fel komponenter blir datorn lättare högljud än om du köper random mediastreamare
=Du får pilla själv och installera os och välja rätt programvara

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera ett Asus E35M1-I Deluxe Fusion och Windows 7 + XBMC och µTorrent

Permalänk

Ursäkta om jag kapar tråden, men vet någon ett bra HTPC-chassi? Hade tänkt ha ett E35M1-I och en 2.5"-disk jag har liggande, ser helst att det har medföljande nätagg. Finns det något som inte är så litet att komponenterna kippar efter luft, men inte heller så stort att det är som ett vanligt cube-chassi? Lagom att ha under TVn med andra ord?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Ursäkta om jag kapar tråden, men vet någon ett bra HTPC-chassi? Hade tänkt ha ett E35M1-I och en 2.5"-disk jag har liggande, ser helst att det har medföljande nätagg. Finns det något som inte är så litet att komponenterna kippar efter luft, men inte heller så stort att det är som ett vanligt cube-chassi? Lagom att ha under TVn med andra ord?

https://www.inet.se/artikel/6900450/silverstone-sugo-sg05b-svart-mini-itx-300w

Alternativt:
https://www.inet.se/artikel/6900457/silverstone-sugo-sg05bb-svart-450w

Det sista där har ett nätaggregat på 450 W, medans det första ligger på "bara" 300 W.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Funderar också på en chassi till htpc, som inte är alltför stor, men att allting får plats. Dom länkade chassin verkar ju sakna 5,25" plats, så det blir lite svårt att montera in en dvd-spelare, vilket åtminstone jag behöver, ifall man vill kolla på dvd-film.

Den som jag har tiittat lite är https://www.inet.se/artikel/6900288/antec-isk300-150-mini-itx..., men den är ju väldigt litet. Och har plats för 2,5" disk, och då behöver man nog en extern till.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

MC-1200, finns både i svart och alu.
http://se.wesellcd.dk/index.php?page=search&find=mc-1200
Medföljande nätagg är inget vidare. Högljutt och låg effektivitet. Jag rekommenderar byte till Be-Quiet 80+ eller annan SFX nätdel. Har själv Be-Quit 350W då 300W modellen inte fanns i lager när jag skulle byta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av zosma:

Funderar också på en chassi till htpc, som inte är alltför stor, men att allting får plats. Dom länkade chassin verkar ju sakna 5,25" plats, så det blir lite svårt att montera in en dvd-spelare, vilket åtminstone jag behöver, ifall man vill kolla på dvd-film.

Den som jag har tiittat lite är https://www.inet.se/artikel/6900288/antec-isk300-150-mini-itx..., men den är ju väldigt litet. Och har plats för 2,5" disk, och då behöver man nog en extern till.

Jag installera mitt Asus E35M1-I Deluxe i det chassit igår. Dock så har jag 65W modellen. Den är rätt luftigt och designen känns genomtänkt.

Visa signatur

HEHE

Permalänk
Medlem

1. Går det att spela in TV
Japp med TV-kort. Jag kör VDR på Linux och kan spela in flera kanaler samtidigt på samma mux med ett TV-kort. Har nu köpt två till TV-kort så jag kan spela in kanaler från 3 olika muxar samtidigt (det kan då röra sig om sisådär upp till 10 TV-kanaler samtidigt efterom varje mux sänder minst 3-4 kanaler). MythTV klarar också detta med Linux. Kör man Windows kan man göra samma sak med Mediaportal men jag har hört att det inte är lika stabilt, men det kanske var för några år sedan när jag sist kollade?

Med hjälp av ett webbgränssnitt får jag upp TV-tablån och kan klicka i vilka program som ska spelas in. Eller så ställer jag in att spela in allt som matchar ett visst sökord.

2. 5.1-ljud har jag ingen erfarenhet av hur man kopplar in. Jag kopplar analogt till stereon...

3. AMD Fusion
Kanske inte så bra val för Linux, såvida man inte kompletterar med Nvidia-grafik. Vissa hävdar att det funkar bra på Linux med Fusion men det verkar ganska pilligt och experimentellt än så längre.

4. Förutom alternativet med övervakade mappar kan man ha webbinterface även för torrent. Transmission daemon är ett bra alternativ för torrent.

5.linux + xbmc = win ?
Japp, men då bör man ha Nvidia-grafik för att det ska flyta bra. XBMC live är baserat på ubuntu och XBMC utvecklas med ubuntu som standardplattform men det funkar även på Windows. Just för AMD Fusion är Windows enklare. Jag har hört att man kan få videoacceleration att fungera även i Linux med AMD-grafik men då får man vara beredd att pilla en del.

Personligen tycker jag att Linux är ett utmärkt val till en HTPC, men det är en smaksak egentligen. Vill man lägga en tusenlapp extra (eller vad det nu kostar) på att köpa en Windowslicens så visst kan man det. Som alternativ kan man komplettera med ett nvidiagrafikkort för en billigare peng och installera Linux istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

uTorrent web-ui kan du ju använda dig av. Så slipper du remota och bara köra det i din webbläsare.

http://www.utorrent.com/help/guides/webui

Blev så att jag skrev ett program som bevakar mina mappar och lägger in nya torrents med labels istället. Så nu går den igenom alla undermappar till T:/Torrentfiles så varje gång det släpps en ny linux iso jag vill ladda ner slänger jag in den i T:/Torrentfiles/Linux och så tar mitt program in den via webuin och sätter label. Sen flyttar utorrent efter label som vanligt. Men tack ändå