Studera: Surfplatta/Netbook

Permalänk
Medlem

Studera: Surfplatta/Netbook

Hej, jag ska börja studera till hösten och kommer att behöva något att ta med mid att skriva på.

Vad som är ett måste:
- HDMI port (eventuellt med inte allt för dyr adapter)
- Tangentbord (samma här, alltså med keyboardcase)
- Gärna 3G
- GPS

Så jag har funderat på dessa:
- Asus Transformer:
Verka har ett ganska bra tangentbord dock lite stor kanske?

- Asus Slider:
Slim och fin. För litet tangentbord? Överlag tänker jag mest på denhär hittils

- Ipad 2 + keyboardskal
Bra med apps dock mainstream och kräver ett skillt skal
för tangentbord.

- Netbook, dualcore
Billig! 2.000sek, dock ligger den fortfarande under presterande.
OS inte för den lilla skärmen. Klara häller inte spel (spelar league of legends och antagligen kommande diablo 3) dock har jag en stationär som antagligen följer med mig.

Gärna tips här, vad tycker ni?
Är inget fan av apple över huvudtaget men om den är bra, varför inte?
Honeycomb har ju tyvärr inte så mycket apps överhuvutaget än, dock så borde de komma ganska snart.

MvH,
Humper

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt fattat varför man inte kan ha en viss surfplatta, telefon, bil eller grävmaskin bara för att den är "mainstream".

HDMI-adaptern kostar en bråkdel av ipaden kostar, så det är inga pengar att orda om imo. Program finns för det mesta. Dock tycker jag inte iOS är nåt vidare att *arbeta* på, och då menar jag att t.ex sitta och tabba mellan webbläsare, pdf-dokument och ordbehandlaren där du skriver ditt arbete. Man blir onekligen effektivare med ett riktigt desktop-operativsystem.

Vad behöver du förresten GPS till om du ska ha den till att skriva på?

Permalänk
Medlem

Tack tack, tänkte studera informations teknik och ta kurs i app development
det var väl lite därför.

Får vänta lite med det helt enkelt och köpa först då jag börjar studera igen.
Kan ju hända att jag kan få de billigare med MSDNAA också?

Tack ännu en gång!

MvH,
Humper

Permalänk
Medlem

Vill inte vara en tråkig morsa på forumet. Men för vanliga föreläsningsanteckningar är det nästan alltid lättast med vanlig papper och penna. Jag går datateknik och har nästan aldrig användning av en dator vid föreläsningar. Sen beror det väl på vad du ska gå. Men i många ämnen är det inte bara text som ska antecknas, utan en hel del pilar och figurer.

Att ha en liten surfplatta börjar dock bli populärt att surfa på mellan lektioner och att ha schema på m.m. Men för att anteckna så ser jag ingen större användning av dem.

Permalänk
Medlem

Om du har en stationär dator hemma som du kör Windows på och bara skall ha den här nya datorn till att anteckna under föreläsningar, spela in föreläsningar, surfa lite på skolan, osv... samt skall gå en kurs i apputveckling så kör på en ASUS Transformer. Det hade jag gjort.

Om du inte skall ha någon stationär hemma så måste du köpa en riktig laptop, det räcker inte med något som kör iOS eller Android. Köp då en 12-13" med bra batteritid.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Liten, HDMI, ok performance & grafikprestanda, ny, billig.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626130

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Vill inte vara en tråkig morsa på forumet. Men för vanliga föreläsningsanteckningar är det nästan alltid lättast med vanlig papper och penna. Jag går datateknik och har nästan aldrig användning av en dator vid föreläsningar. Sen beror det väl på vad du ska gå. Men i många ämnen är det inte bara text som ska antecknas, utan en hel del pilar och figurer.

Att ha en liten surfplatta börjar dock bli populärt att surfa på mellan lektioner och att ha schema på m.m. Men för att anteckna så ser jag ingen större användning av dem.

Nja, du kan har rätt, men jag håller inte med din åsikt till 100%. Surfplattor med en aktiv penna ser jag ytterst passande. Först så reagerar de inte på handen. Sedan kan man få över det till finare text ifall man har problem med sin egen handstil^^. Myscript verkar närma sig bra program. Sedan kan man spela in ljud samtidigt som man antecknar och koppla det till det. Vissa program kopplar det du skrev till det som spelades in av mikrofonen, så när du trycker på ord spelas det upp. Alltså ännu ett sätt att lära sig, eller kanske något man missade att skriva. Dessutom kan hd kameror kopplas in och filma läraren (men bara ifall den tillåter det).

Det finns en intressant modell som ska släppas, lenovos android 3.0 slate, med aktiv penna och keyboard dock, så att man även kan skriva i worddockument och liknande. När windows 8 släpps, kanske det går att stoppa in i den och självklart bör man få det gratis från MSDNAA. Vill man ha windows direkt, finns motion tablet c900 och lenovo ska släppa en windows 7 slate med aktiv penna.

Vill man inte ha en tablet till det finns så klart:
http://www.livescribe.com/en-us/smartpen/echo/

Är nästan sugen på att beställa en själv. Men den är lite stor :/

Men en ipad 2 är otroligt usel till skola, punkt. Ej aktiva pennor fungerar dåligt, dockstation som gör den som bärbar finns heller inte, inte superbra multitasking och windows 8 kommer troligtvis inte fungera på den.
Fungerar säkert jättebra till fingerpainting eller titta på lågupplöst film och spela spel, men det är det.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att köpa en eee transformer nu när den finns i lager men jag tror jag tar och väntar på lenovos slate, det jag skall använda den till är att anteckna på föreläsningar (börjar mitt 5:e år till hösten) är trött på alla papper och block som ligger överallt. JAg vill ha allting samlat på min dator. Men som sagt så tänkte jag köpa en ee transformer, men den där lenovon såg otroligt perfekt ut för min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Jag har funderat på att köpa en eee transformer nu när den finns i lager men jag tror jag tar och väntar på lenovos slate, det jag skall använda den till är att anteckna på föreläsningar (börjar mitt 5:e år till hösten) är trött på alla papper och block som ligger överallt. JAg vill ha allting samlat på min dator. Men som sagt så tänkte jag köpa en ee transformer, men den där lenovon såg otroligt perfekt ut för min smak.

Hoppas de lanserar den snart. De snackar omkring sommaren, men man vet aldrig. Hoppas bara att du inte har väldigt bråttom.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Hoppas de lanserar den snart. De snackar omkring sommaren, men man vet aldrig. Hoppas bara att du inte har väldigt bråttom.

Nja jag ska ju jobba på nu i sommar, och det är väl till hösten då skolan drar igång igen, som man behöver den.

Permalänk
Medlem

Verkar bli hösten för Transformer med 3g och samma för slider:
http://www.engadget.com/2011/06/11/asus-slipping-eee-pad-slid...

Ganska passligt för min del.