Hur funkar en mediaspelare som musikkälla?

Permalänk
Medlem

Hur funkar en mediaspelare som musikkälla?

Tjaba!
Har en wd tv live som jag planerar att koppla till en xtz d3 förstärkare via optisk digitalkabel.
Det snackas mycket på olika ljudforum om detta med "bitkorrekt" ljud men vad gäller egentligen? Flac skickad digitalt från mediaspelaren, eller ännu hellre helt okomprimerad wav, fungerar den då som vilken "transport" som helst och med samma resultat eller det saker att tänka på?

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Funkar gör det men du kommer ju alltid att vara begränsad av hårdvaran. Köper du ett bra ljudkort så ser ja inga problem med flac eller spotify. Ja har testat båda. Ljudet från min mediabox är begränsat till 700-800Kbit om ja mins rätt, allt över det som t.ex. HD ljud komprimeras ner.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willov:

Funkar gör det men du kommer ju alltid att vara begränsad av hårdvaran. Köper du ett bra ljudkort så ser ja inga problem med flac eller spotify. Ja har testat båda. Ljudet från min mediabox är begränsat till 700-800Kbit om ja mins rätt, allt över det som t.ex. HD ljud komprimeras ner.

Ett bra ljudkort? Till mediaspelaren?? Hmm..
Poängen är att jag egentligen vill slippa mata skivor och använda mediaspelaren som enda uppspelare av musik och alltså rippa alla mina skivor och lägga på en ssd kopplad till boxen. Jag har redan en bra d/a-omvandlare och frågan är om mediaspelaren skickar en helt bitkorrekt signal och alltså kan ersätta cd-spelaren som "transport"..
Begränsar alltså en mediaspelare generellt signalen även via den digitala utgången?

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

En fundering till.. Skickar en mediaspelare ljud ut ifrån usb så man kan ansluta t.ex en srt musicstreamer??

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Ja kör på en Tvix 6500 har en del musik där, ja kör den till min dac via spdif kontakten och det funkar som musik källa om man inte är allt för kräsen. En HTPC skulle vara det bästa då man kan byta ljudkortet då dom som sitter i små mediaboxar inte är tipp topp. Ja kör två externa diskar in i min spelare och det funkar fint.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willov:

Ja kör på en Tvix 6500 har en del musik där, ja kör den till min dac via spdif kontakten och det funkar som musik källa om man inte är allt för kräsen. En HTPC skulle vara det bästa då man kan byta ljudkortet då dom som sitter i små mediaboxar inte är tipp topp. Ja kör två externa diskar in i min spelare och det funkar fint.

Ok!
Jag förstår dock inte riktigt ändå.. En mediaspelare skickar alltså inte ut den digitala signalen som den är (då den alltså skulle funka även om man är rätt kräsen.. Är signalen bitkorrekt låter en dvd för 300:- och en ren transport för 50k likadant om de matar en dac..) utan komprimerar ner den? Och även på musik (cd-kvalitet)?
Så att om jag rippar en cd förlustfritt och kör rippen i mediaspelaren via optisk ut så låter det sämre än om jag kör optisk ut direkt ifrån cd:n? Då skickar den inte en bitkorrekt signal, då man i det läget inte skulle kunna höra skillnad.
Då är det rent skräp med mediaspelare och går bort stenhårt.
Jag har redan en htpc, mediaspelaren skulle användas på ett annat ställe i en minimalistisk hifi-rigg men komprimerar den ner förlustfria rippar redan i den digitala domänen får jag hitta på något annat.

Däremot vet jag inte om min spelare funkar som din. WD TV Live skickar t.ex vidare Dolby True HD utan problem utan att komprimera ner den (via HDMI, ej optiskt iofs..) så begränsningar i bitraten verkar inte finnas.. Min WD kan inte ens skapa en analog signal utan har bara digitala ljudutgångar.. (hdmi och optisk..)

Och ljudkort.. I htpc-svängen spelar det ingen roll om man har moderkortets inbyggda ljudkort eller ett externt värstingkort om man skickar ut signalen digitalt. Ljudkortet spelar väl bara roll om man vill använda dess förmåga att koda ljudet. Skickar man ut det digitalt är det ju den externa dac:en som kodar och själva skickandet ska inte vara någon skillnad på...
Kan ha fel, dock..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Jag är långt från en expert när det kommer till mediaboxar och dess potential att leverera ljudet digital, vad ja vet/läst så komprimeras ljudet ner när det kommer till min box. I ditt fall kan ja inte svara på den frågan då du har en annan modell, testa att googla på modellen och se om kan se någon nyttig info. Digitalt från en blu-ray spelare är ju ~1500kbps och en ren ripp bör ju ge det samma, dvs samma kvalitet.

Gällande ljudkort så var det coaxial ja tänkte på. Läste slarvigt...=) Där så spelar ljudkällan en avgörande roll som du säkert redan har bra koll på. Digitalt är som du säger en annan femma, dock så bör ändå ett finare ljudkort (bättre kretsar) prestera ett bättre ljud en ett integrerat. I min värld iaf men det är som sagt var i mina tankar, det bör man nästan ta upp på ett HiFi forum för att få bra svar på. Har visserligen varigt inne i audiofil svängen ett tag men jag har inte kollat så mycket på digitala lösningar då analogt är kung.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Ljudet bör inte påverkas. Även Toslink har en bandbredd som vida överstiger cd-audio.
Enda tillfället då jag kan tänka mig att du inte får optimalt ljud av din samling är om den är komprimerad i ett förstörande format som inte hanteras av D/A-omvandlaren så att uppspelaren måste dekomprimera ljudet innan det skickas till D/A-omvandlaren. Är det då dåliga dekomprimeringsalgoritmer i mediaspelaren så blir ljudet sämre än det behöver vara.
Oförstörande komprimering ska återställas till bitkorrekt om inte mediaspelaren har någon allvarlig bugg i mjukvaran.

Jag har mycket svårt att se att USB-porten skulle kunna skicka ut ljud, och ljudkort i HTPC är passivt om digital signal skickas vidare till D/A-omvandlaren. Visst, vill man lägga till effekter så är ett dyrt ljudkort förmodligen bättre än integrerat på att lägga till effekten utan att förstöra ljudet mer än nödvändigt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har ett ljud/kopplingsproblem med Western Digital HD Live som ska kopplas till Min förstärkare. Denon 925. Den har INTE optiskt in (eller UT).

Hur ska jag koppla egentligen, har provat med utan framgång. Msåte vara nåt i TV jag kopllat fel. TV e en Sharp 42" från 2009. Har ett par röd/vit RCA Output till Denon förstärkaren. På WD HDspelaren har jag kopllat Komponentkablana. grön blå & röda kabeln.

Tack för hjälpen

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyjuice:

Jag har ett ljud/kopplingsproblem med Western Digital HD Live som ska kopplas till Min förstärkare. Denon 925. Den har INTE optiskt in (eller UT).

Hur ska jag koppla egentligen, har provat med utan framgång. Msåte vara nåt i TV jag kopllat fel. TV e en Sharp 42" från 2009. Har ett par röd/vit RCA Output till Denon förstärkaren. På WD HDspelaren har jag kopllat Komponentkablana. grön blå & röda kabeln.

Tack för hjälpen

Du måste antagligen koppla in RCA-kabeln, dvs röd-vit-gul men bara koppla in den röda och vita där komponentingången är. Alternativt koppla direkt till din förstärkare. Nackdelen är ju att får bitperfekt ljud.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du måste antagligen koppla in RCA-kabeln, dvs röd-vit-gul men bara koppla in den röda och vita där komponentingången är. Alternativt koppla direkt till din förstärkare. Nackdelen är ju att får bitperfekt ljud.

ger det en ny chans imorgon , en lång städdag är äntligen slut. Tack för din hjälp.

Vad är bitperfekt ljud?

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyjuice:

ger det en ny chans imorgon , en lång städdag är äntligen slut. Tack för din hjälp.

Vad är bitperfekt ljud?

Kopplar du så kommer ljudet skickas analogt till förstärkaren vilket kommer resultera i ljudkvalitéförluster. Kör man digitalt till förstärkaren(via typ S/PDIF) så skickas ljudet digitalt, och då är det upp till förstärkaren hur pass bra det kommer att låta.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Kopplar du så kommer ljudet skickas analogt till förstärkaren vilket kommer resultera i ljudkvalitéförluster. Kör man digitalt till förstärkaren(via typ S/PDIF) så skickas ljudet digitalt, och då är det upp till förstärkaren hur pass bra det kommer att låta.

SONY PHILIPS DIGITAL INTERFACE! kommer jag ihåg hehehe.. Okej ja denna Denon 925 har inga optiska /digitala utgångar. men det duger.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyjuice:

Jag har ett ljud/kopplingsproblem med Western Digital HD Live som ska kopplas till Min förstärkare. Denon 925. Den har INTE optiskt in (eller UT).

Hur ska jag koppla egentligen, har provat med utan framgång. Msåte vara nåt i TV jag kopllat fel. TV e en Sharp 42" från 2009. Har ett par röd/vit RCA Output till Denon förstärkaren. På WD HDspelaren har jag kopllat Komponentkablana. grön blå & röda kabeln.

Tack för hjälpen

Sjätte inlägget från toppen

Citat:

Min WD kan inte ens skapa en analog signal utan har bara digitala ljudutgångar.. (hdmi och optisk..)

Komponent är enbart bild.
Din bästa möjlighet är HDMI till TVn och sedan (om det finns) Audio ut från TVn till förstärkaren.

Sista utväg http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=145390

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du måste antagligen koppla in RCA-kabeln, dvs röd-vit-gul men bara koppla in den röda och vita där komponentingången är. Alternativt koppla direkt till din förstärkare. Nackdelen är ju att får bitperfekt ljud.

RCA UT & IN på TVn till RCA UT & IN på förstärkaren. Så har jag kopplat. sedan komponentkablarna röd grön blå till t TVn från WD HD LIVE spelaren.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Fel.. WD TV Live skickar utan problem ut analogt ljud. Det följer med kabel med en 3.5mm kontakt i mediaspelarändan och gul-röd-vit i andra, där röd är höger kanal audio och vit vänster kanal. In med röd och vit i 925:an och du har vanlig lågnivåsignal, det finns ingen anledning att gå via tv:n. Att den så kopplad inte låter lika bra som kopplad digitalt till en bra dac är en sak, men visst funkar det. Ljudet är jämförbart med vad man normalt får ifrån analoga utgången på moderkorts integrerade ljudkort. Helt ok för vardagslyssning alltså, men inget för hardcore audiofiler.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte74:

Fel.. WD TV Live skickar utan problem ut analogt ljud. Det följer med kabel med en 3.5mm kontakt i mediaspelarändan och gul-röd-vit i andra, där röd är höger kanal audio och vit vänster kanal. In med röd och vit i 925:an och du har vanlig lågnivåsignal, det finns ingen anledning att gå via tv:n. Att den så kopplad inte låter lika bra som kopplad digitalt till en bra dac är en sak, men visst funkar det. Ljudet är jämförbart med vad man normalt får ifrån analoga utgången på moderkorts integrerade ljudkort. Helt ok för vardagslyssning alltså, men inget för hardcore audiofiler.

Tackar! Det prövar jag.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP