Problem med HDMI till min HTPC, Hjälp!

Permalänk

Problem med HDMI till min HTPC, Hjälp!

Hej!

Nu har jag satt ihop min HTPC, men jag har problem (oväntat).
Komponenter:

• MSI H67MA-E45 (MODEKORT)
•Intel inside CORE i3-2105 (Processor)
• CORSAIR XMS3 DDR3 2x2Gb (Minne)
•Western Digital HD Caviar Green 2TB

Jag har Windows 7 ultimate 64-bit installerat. Kopplat med HDMI till min förstärkare (Pioneer LX70) som skickar vidare signal till min plasma (Pioneer PDP-50)
Nu till mitt delikata problem:
När jag startar datorn med enbart HDMI-kabeln i hoppar datorn inte igång, den startar men laddar inte igång. Endast svart skärm.
Om jag kopplar i enbart VGA så får jag bild och när datorn är inne i Windows kan jag koppla i HDMI och på så sätt få bild med utvidgat skrivbord.
Har jag bägge kablarna i så är det bara svart också, och datorn laddar inte igång.

Den
Ska ju bli hjärtat i min bänk så det ska ju fungera med enbart HDMI!
Jag sliter snart mitt hår!!
Mycket tacksam för alla svar jag kan få

MVH. //. Fabbe

Permalänk
Medlem

Kan det kanske vara någon inställning i BIOS? Hade liknande problem förra veckan när jag satte i ett grafikkort i HTPCn. Satt och pillade med CMOS reset och BIOS i evigheter men lyckades på något vänster få det att funka.

Permalänk

Jag har pillat i BIOS, så var det med min förra HTPC, men då ena lade man bara HDMI i bios.
BIOS till detta kort ser ju lite trevligare ut men vet inte vilka inställningar jag ska ändra...

Under Integrated Graphics Devices kan jag ändra Initiate Graphic adapter till antingen (PEG) eller (IGD), vet inte vad skillnaden är mellan dom.
Lite längre ner kan man enabla IGD multi-monitor men det har inte hjälpt.

Har installerat senaste drivrutinerna till modekortet.
När jag installerade windows använde jag VGA, skulle det hjälpa om jag installerade om allt och bara hade HDMI från start, men det är frågan om man kommer så långt om man i te har VGA kabel i.

Vad är CMOS?

Någon mer som har förslag?
Mycket tacksam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Jag har pillat i BIOS, så var det med min förra HTPC, men då ena lade man bara HDMI i bios.
BIOS till detta kort ser ju lite trevligare ut men vet inte vilka inställningar jag ska ändra...

Under Integrated Graphics Devices kan jag ändra Initiate Graphic adapter till antingen (PEG) eller (IGD), vet inte vad skillnaden är mellan dom.
Lite längre ner kan man enabla IGD multi-monitor men det har inte hjälpt.

Har installerat senaste drivrutinerna till modekortet.
När jag installerade windows använde jag VGA, skulle det hjälpa om jag installerade om allt och bara hade HDMI från start, men det är frågan om man kommer så långt om man i te har VGA kabel i.

Vad är CMOS?

Någon mer som har förslag?
Mycket tacksam...

Att installera om Windows hjälper inte eftersom du inte ens ser bios flyga förbi.
(PEG) (pci-e graphics eller (IGD Integrated graphics)

Du får helt enkelt googla runt och se om någon med h67 eller specifikt ditt moderkort har samma problem.

Cmos är kretsen med bios i. För att den ska hålla information behöver den ström. Plockar man ut strömkabeln och knappcellsbatteriet nollställs den.

Permalänk

ok, sågi i manualen att det finns någon liten plugg man kan flytta för att nollställa CMOS, Vad gör det?

Är fortfarande öppen för förslag om någon annan har en lösning eller tips...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

ok, sågi i manualen att det finns någon liten plugg man kan flytta för att nollställa CMOS, Vad gör det?

Är fortfarande öppen för förslag om någon annan har en lösning eller tips...

Det återställer alla inställningar i BIOS till fabriksinställningarna. Kör det ihop sig så pass att du inte hur du än gör kan få någon bild så är det den utvägen du får ta. I ditt fall verkar du dock få bild men har enbart problem via HDMI?

Kan det vara så att något strular till det via receivern/förstärkaren? Kanske väljer den HDMI port som "primär" och därav syns inget på VGA fronten när du har båda i. Inte heller syns något via HDMI när den är ensam. Men när du kör enbart VGA väljer den inte HDMI som primär och därav visas primär bild via VGA? Har du testat att koppla direkt till TVn? Är inte så bekant med receivers/förstärkare men kan kanske vara någon inställning där?

Permalänk

Men det måste vara nåt med datorinställningarna. Det är ju typ bara fläktarna som startar när man endast har HDMI ikoppöad. Kan det vara nåt med nätagget?
Griper efter halmstrån här. Jag har googlat och även varit inne på MSI forum. Det var en person som hade haft samma problem men det stod ingen lösning. Några förslag var att starta datorn med Tvn avslagen men det hjälpte inte.
Ett annat var att en IDE- drivrutinerna till cd-rom var trasig och det hade blivit bra när den var borttagen, men jag har ingen cd-rom över huvud taget. Den som satt i när jag uppgraderade var med IDE-anslutning och modekortet har bara SATA. Så det blir till att köpa ny sådan men det är ju ingen idé om jag inte får igång HDMI- kopplingen.

En annan grej jag kan tillägga är att när jag kopplar i HDMI inne i Windows hamnar skrivbordet lite utanför ramarna om det är nåt tips?

Hjälp

Permalänk

johnsmith111
Junior Member

Offline

Posts: 10

Re: H57M-ED65 won't boot w HDMI connected
« Reply #20 on: 25 November 10, 18:09:56 »
Quote
Problem Solved!

 The Problem is a DVD-Drive on the onboard IDE-Controller. Remove this Drive or disable IDE-Port and you can Boot with HDMI/DVI Dualscreen

Kan det här vara nåt för mig? I så fall hur gör jag?

Permalänk

Nu testade jag att koppla in HDMI-kabeln i min dataskärm en fujitsuSieme s 26 och då startade datorn upp hela vägen.
Då måste det väl vara nåt kompatiblitets-problem med recievern (Pioneer vsx-LX70)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Nu testade jag att koppla in HDMI-kabeln i min dataskärm en fujitsuSieme s 26 och då startade datorn upp hela vägen.
Då måste det väl vara nåt kompatiblitets-problem med recievern (Pioneer vsx-LX70)?

Testa att koppla in den direkt i TVn också, och i andra HDMI-ingånger i Recievern, antar att det finns en 3-4-5 stycken?

Permalänk

Det finns 4st, men direkt i Tvn är ju inte någon ide då jag vill ha ljudet till recievern också.
Och jag tycker det är lite konstigt att jag får ju bild om jag kopplar i HDMI när jag är inne i Windows, det är ju bara när jag startar datorn det inte går att bara ha HDMI ikopplad.
Har testat att byta plats på PS3 och HTPC (smidigt då de har samma anslutningar) men ingen skillnad...

Permalänk
Medlem

Konstigt verkar dock som att problemet ligger i receivern? Testa googla namnet på receivern och "no hdmi signal" eller liknande. Alternativt att datorn får för sig att det inte är en giltig "monitor".

Permalänk

Men jag får ju signal så fort jag är inne i Windows...
Och HDMI-lampan lyser men datorn hoppar inte vidare till nästa "steg"...

Permalänk

Ser ut som jag får byta modekort...

Nu har jag äntligen fått svar från MSI och det att jag ska ta kontakt med återförsäljaren för att byta kort.

Någon som har tips på det ultimata HTPC-modekortet?
Micro-ATX .
1155-socket

Kanske ska testa ett ASUS det fungerade ju iallafall sist.

Uppskattar alla tips jag kan få.

Tack!