Permalänk
Medlem

2 hdd, 2 operativsystem.

La precis in en extra hdd i min htpc. Ena disken ska jag enbart ha xbmc live på och på den andra disken tänker jag instalera windows 7 på. När jag startar datorn behöver jag trycka på F11 för att få upp boot menyn och på så sätt välja operativ. Hur gör jag för att denna menyn ska komma upp automatiskt vid uppstart? Kan tillägga att datorn jag kör på är en Asrock Ion 330ht.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får ordna någon bootloader i ställt, att välja via bios går nog inte att ställa in så det ger en meny vid uppstart.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bootloader

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okey. Nån speciell som är bra till detta ändamålet?

Permalänk
Medlem

Grub skulle nog jag säga, den brukar komma in automatiskt vid en Debianinstallation.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att om du installerar Win7 först och sen XBMC Live så kommer grub installeras så du kan välja Win7 eller XBMC vid nästa omstart.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Rekordmedlem

Jo de flesta system utom win xp brukar tolerera andra system, linux brukar inte vara några problem att köra in efter win, då tar grub eller lilo ofta hand om att skapa en bootmeny, men även win 7 uppför sig fint o gör en meny, men xp tar bort allt annat som sagt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.