Tankar om retro-dator

Permalänk
Medlem

Tankar om retro-dator

Har planerat ganska länge att skaffa en retro-dator att spela mina gamla pc-spel på. Har en liten samling som det kan vara kul att motionera ibland Frågan är följande: Vad skulle du satsa på för delar och o/s om datorn ska klara spel från ca 1990-1999.

Här är mina tankar:

Det kan bli svårt att få ihop en optimal burk som täcker 10 år, men om man var tvungen att kompromissa lite. Antagligen mår 60% av spelen bra i ren dos. Första monkey island kom 1990 och quake 3 kom 1999. Jag hade nog tänkt dra gränsen någonstans runt quake 2, delta force 1 och moto racer iof. Då är det 1998. Lite enklare

Processor? Jag har kommit fram till att 486 är optimalt för 90-96 ungefär, men det blir snabbt problem efter det? Pentium 1 kanske. Men det är kanske lite på gränsen för quake 2 och liknande. Kanske en pentium pro eller tidig pentium 2 är optimalt.

O/S? Dos 6.22 vore ju kultigt, men lite opraktiskt för en del av de senare spelen. Win 95 eller 98 är nog det som gäller om man ska klara hela perioden. Men hur många dos-spel blir det problem i när de får "nästan äkta dos 7.0" istället för 6.22? Inte så många antar jag, men intressant fråga Win 95 är kultigare än 98, men ostabilare har jag för mig. Tjänar jag något mer på att köra 98 istället för 95?

Grafik? Min första tanke är något i stil med matrox millenium + voodoo 1/2. Bygger man retro kultburk så måste man ha voodoo. Var så länge sen jag höll på med gamla datorer så jag kommer inte ihåg om det blir kompabilitetsproblem med äldre spel om man kör 3dfx. Eller går de bara på 2d-kortet då kanske?

Jag vet att man kan köra dosbox och emulatorer, men om ni skulle sätta ihop en burk för spel mellan 1990-1998, hur skulle ni göra? Alltid kul att höra andras tankar.

ps. Vore kul att få se andras spel-samlingar också från den här eran. Finns inget härligare än "Big Box-Spel" Ska lägga in min samling lite senare när jag organiserat den lite bättre.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk

Jag har en dator som är så nära idial som den kan komma vad jag tror.

Windows Me (kör 98ans kernel samt stöd för bättre usb)
Windows XP (ger stöd för massa annat gött)

Cpu: Intel xenon 1.7ghz dual cpus
Ram: 768MB Rambus minnen
Grafikkort 2D: Gforce Ti300
Annat: Voodoo2 12mb SLI!
Winfast capture kort för TV. Fångar bliden av voodoo korten för spel videos.
Ljudkort: Creative Audigy 2 (skulle vilja ha något bra PCI kort som är mer kompatibelt med W98)
Hårddiskar: 3ST Scsi U160 20GB diskar i raid.
IDE: 2st 500GB diskar

Jag är mycket mycket nöjd med denna datorn. Jag håller nu på med ett annat bygge för att försöka länka samman fyra stycken 3dfx voodoo2 kort och se om det är möjligt. Tror jag förstår hur man skall göra det. Och det lär bli kickass.

Voodoo korten sitter i PCI64 slots. Vet inte om det gör någon direkt skillnad. Men dom resultaten jag får är off the charts för att vara voodoos. Jag trode först det var Nvidia kortet som renderade så jag ryckte VGA sladden ifrån Nvidia kortet och bilden var kvar. Vilket tyder på att voodoo korten gjorde lyftandet.

Problem: W9X verkar inte riktigt gilla min setup med dual cpu samt mitt ljudkort. Fullt förstårligt. Men win me verkar gladare med den. Även om det inte fungerar prefekt. Idialt vore ett gammalt Soundblaster AWE32 om jag kunde hitta ett. Tyvärr saknar denna ISA buss. Urk. Men Något bra tips för ett väl ljudande PCI kort som är kompatibelt med win 9x vore jag glad för. Som inte stör mitt audigy för win XP bruk. Eller som kan ersätta det!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en grym setup Men jag tror den är overkill för 95% av spelen mellan 90-98. När du kör Win ME med 98-kernel, hur funkar dos 7.0 då? Jag har en pentium 3 slot 1 liggandes och ett tnt2 m64-kort, men jag tänkte först att det var för nytt, men det kanske är värt att försöka sätta ihop nåt med det?

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

W95/98/ME har inte stöd för smp? Mao helt onödigt med en dualmaskin.

4 voodoo kort ? Kan inte minnas att jag såg det ens när det var high end, stöd i drivare borde krävas ??? Utan det går det knappast ?

Och att sätta dem i 64bit PCI slottar gör ingen skillnad, de jobbar bara med det är konstruerade för..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Eftersom voodoo 2 kom 98/99 där någongång så borde jag inte ens ha det i burken. Men voodoo 1 klarade väl bara 640x480 så det känns lite väl retro ';)

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Men spel som inte kör glide arbetar bara med gamla grafikkortet så det är väl inget bekymmer

Minns när jag köpte beg voodoo 1 (ganska sent) o tryckte i min dator, tjenare vilken skillnad mot software rendering..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort ljudkortet! Vad jag har kört så ska ett soundblaster awe64 gold vara ett bra val. Jag har köpt på mig ett till dagen jag ska bygga retroburk...

Permalänk
Medlem

Någon borde starta ett projekt som inriktar sig på emulering av en äldre PC inklusive några balla 3DFx-kort. Finns ju öppna virtualiseringsprogram (KVM,Virtualbox) som formodligen skulle vara lämpliga att bygga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Glöm inte bort ljudkortet! Vad jag har kört så ska ett soundblaster awe64 gold vara ett bra val. Jag har köpt på mig ett till dagen jag ska bygga retroburk...

Det går säkert bra, men jag tänkte ta det säkra före det osäkra och köra på ett ännu äldre soundblaster 16 ISA. Jag har till och med ISA-slots på mitt P3-moderkort så det borde funka. De tidigaste dos-spelen var ju mest kompatibla med soundblaster 1. Sen kom sb pro och 2.0 och sen 16. Till och med sb 16 hade tydligen vissa problem med kompabilitet när det gäller spel som ursprungligen stöddes av sb 1 eller pro. Sb AWE 32 är ju i grunden ett sb 16, men för varje led så minskar ju kompabiliteten lite, åtminstone teoretiskt sett. Så AWE 64 borde vara på gränsen om man vill undvika problem. Å andra sidan kan man få problem med spel som kom sent på 90-talet om man kör för gamla kort kanske, så äldre än sb 16 känns också riskabelt åt det hållet. SB 16 är det mest klassiska iaf och den bästa kompromissen tycker jag. Nu när man bestämt sig för ett ab 16 kommer nästa fråga. Vilken utgåva av sb 16? Det finns en mängd olika versionsnummer och det är en liten djungel. Kolla in wiki tex så märker ni Bak på kortet sitter tex en port för extra cd. Ska man välja IDE eller ATA som extraport på kortet? Ska man köra på ett sb6 ISA eller PCI? Ska man välja version CT1740, CT2230, CT2260, CT2740, CT2910 eller någon av de andra dussion olika versioner det finns? Detaljer, detaljer

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

CPU: Pentium MMX 233MHz + moderkort med överklockningsstöd. Med bra kylning (vilket är nästan allt som finns på marknaden idag!) kan du överklocka den en hel del, 300MHz är inte omöjligt. Underklockning samt deaktivering av en pipeline får den att se ut som en upphottad 486:a för program som kräver det.

Ljudkort: SoundBlaster 16 samt ett Gravis Ultrasound ger maximal kompatibilitet.

GFX: Matrox Millenium + 3Dfx Voodoo 1

OS: Windows 98, DOS-läget fungerar bra med det mesta jag testat förut i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vad skall du ha för skärm? 17" CRT var väl ganska mainstream runt 1997. Allt större blir för lyxigt

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Megol0: Kan det inte blir problem med två ljudkort?
Undrar om det inte är bättre med ett matrox mystique som 2d/3d-kort för att komplettera voodoo't trots allt? Nästa lika bra på 2d som millenium och klarar den 3d som inte är kompatibelt med voodookortet. Millenium klarar inte 3d alls lika bra tror jag.

Cheewie: LCD kom väl runt 2000+ så det är fusk. 17" eller 19" crt är frågan Jag hade en 19" ADI ett tag där som jag gillade. Annars får man fläska på med en sony trinitron 21" eller 24"

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

LCD kom väl innan 2000. Minns mamma min fick erbjudande från jobbet om Pentium II dator med plattskärm år 1998. De såg inte så bra ut och betraktningsvinklarna, ghostning etc gjorde dem säkert till dåliga gaming-skärmar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Om ni tänker hur länge LCD funnits i bärbara .. fanns även lösa men lika dåliga som de bärbara eller hutlöst dyra och ändå rätt kass.

Trinitron CRT däremot har varit kickass tills för inte alls länge sedan.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zamn:

Megol0: Kan det inte blir problem med två ljudkort?
Undrar om det inte är bättre med ett matrox mystique som 2d/3d-kort för att komplettera voodoo't trots allt? Nästa lika bra på 2d som millenium och klarar den 3d som inte är kompatibelt med voodookortet. Millenium klarar inte 3d alls lika bra tror jag.

Cheewie: LCD kom väl runt 2000+ så det är fusk. 17" eller 19" crt är frågan Jag hade en 19" ADI ett tag där som jag gillade. Annars får man fläska på med en sony trinitron 21" eller 24"

Nej två ljudkort är inget problem så länge man ser till att ställa in korten korrekt (jag förutsätter ISA kort utan PnP - för DOS är PnP mer problem än hjälp IMHO). Genom att låta GUS:et spela upp via SB kortets line-in (fixas genom att ställa in mixerinställningar i config.sys IIRC) får man en ljudutgång kompatibelt med det mesta

Sony Trinitron 21" är underbar om du lyckas få tag i en. Dock kan det bli en del problem med gamla Trinitron skärmar eftersom den analoga elektroniken ibland trilskas och gör det omöjligt att ställa in ljusstyrkan korrekt. Det går att hjälpligt fixa till det via mjukvara men det kräver lite hårdvaruhack (datorns RS232/seriellport till skärmens 5V TTL seriella debugport)...

IIRC klarar Millenium av viss 3D accelerering (kan minnas fel) men det är mest av allt ett 2D kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zamn:

Verkar vara en grym setup Men jag tror den är overkill för 95% av spelen mellan 90-98. När du kör Win ME med 98-kernel, hur funkar dos 7.0 då? Jag har en pentium 3 slot 1 liggandes och ett tnt2 m64-kort, men jag tänkte först att det var för nytt, men det kanske är värt att försöka sätta ihop nåt med det?

Det går att installera t.ex. DOS 6.22 och lägga Win95 eller tom. 98 parallellt utan att förstöra DOS, jag har gjort det ett par gånger tidigare, tror det räcker att partitionera och lägga Win98 på separat partition. Sen så kan man boota gamla OSet genom Win9x startmeny.

Jag skulle säga för optimal kompatiblitiet så kör DOS 6.22, och ha config/autoexec för XMS, EMS och ev. QEMM om du har ork och lust det. QEMM ger både XMS och EMS beroende på vad programmen vill ha och också väldigt mycket basminne ledigt, doch är det ung. 95-98% kompatibelt med alla spel så bra att ha 1 XMS och 1 EMS-boot också för dom spel som måste måste ha exakt det och inget annat.

Här finns en guide till att multiboota gamla OS t.ex:
http://tldp.org/LDP/LGNET/issue47/deblende.html

Min MMX200-dator kör nu DOS 6.22 för diverse ändamål, så nån dag ska väl jag också få tummen ur o installera win98 (vore gött får att få USB-support för diskflytt, meckigt med CDRW nu).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Zamn:

Det går säkert bra, men jag tänkte ta det säkra före det osäkra och köra på ett ännu äldre soundblaster 16 ISA. Jag har till och med ISA-slots på mitt P3-moderkort så det borde funka. De tidigaste dos-spelen var ju mest kompatibla med soundblaster 1. Sen kom sb pro och 2.0 och sen 16. Till och med sb 16 hade tydligen vissa problem med kompabilitet när det gäller spel som ursprungligen stöddes av sb 1 eller pro. Sb AWE 32 är ju i grunden ett sb 16, men för varje led så minskar ju kompabiliteten lite, åtminstone teoretiskt sett. Så AWE 64 borde vara på gränsen om man vill undvika problem. Å andra sidan kan man få problem med spel som kom sent på 90-talet om man kör för gamla kort kanske, så äldre än sb 16 känns också riskabelt åt det hållet. SB 16 är det mest klassiska iaf och den bästa kompromissen tycker jag. Nu när man bestämt sig för ett ab 16 kommer nästa fråga. Vilken utgåva av sb 16? Det finns en mängd olika versionsnummer och det är en liten djungel. Kolla in wiki tex så märker ni Bak på kortet sitter tex en port för extra cd. Ska man välja IDE eller ATA som extraport på kortet? Ska man köra på ett sb6 ISA eller PCI? Ska man välja version CT1740, CT2230, CT2260, CT2740, CT2910 eller någon av de andra dussion olika versioner det finns? Detaljer, detaljer

Ska du ha en Soundblaster 16 ska du se till att få en med ett äkta OPL3-chip från Yamaha till Adlib-musiken, istället för Creatives egentillverkade clon som låter mycket sämre. Om kortet har en IDE-port eller inte spelar ingen roll då det är bättre att använda de två som är inbyggda på datorns moderkort. Man ska också försöka få tag på en med en DSP-version som inte lider av "hanging note"-buggen som innebär att toner hänger sig om man kopplat till ett MIDI-dotterkort eller en synthmodul.

Problemet med Soundblaster 16 är att den inte är Soundblaster Pro-kompatibel, så det är bättre att använda en Soundblaster Pro istället eftersom fler DOS-spel har stöd för den. En Soundblaster 16 fungerar som en vanlig Soundblaster i sådana spel, med största skillnaden att ljudet blir i mono istället för stereo, som man får med en Soundblaster Pro.

Men det viktigaste när det gäller ljudet är att man har ett ljudkort eller extern synthmodul med bra Wavetable. De flesta bra spel från 1993 och tidigare stödjer synthmodulen Roland MT-32, vilket ger midimusik som låter otroligt mycket bättre än blipmusiken från Adlib. Lyssna gärna på den här inspelningen jag gjorde av Monkey Island för att höra skillnaden mellan de två ljudkällorna:

http://www.youtube.com/watch?v=a6aUs2SW0aE

Problemet med MT-32:an är att den finns i flera olika versioner, så man behöver en från den äldsta generationen och en från de senare generationerna för att få kompatibilitet med alla spel. Man måste också koppla den till ett MIDI-interface som är 100% MPU-401 kompatibelt för att kunna spela en del spel, även om det som sitter bak på Soundblaster 16 fungerar med över 90% av alla spel.

Efter 1993 är musiken till de flesta spelen komponerad för den General MIDI-kompatibla synthmodulen Roland SC-55 istället. AWE-korten från creative kan emulera GM, men de låter mycket sämre än SC-55 och mer påkostade GM-ljudkort. Här är en inspelning av Doom som jag gjorde för att jämföra Adlib med Windows Software Synt, som låter ungefär som, men lite sämre än en äkta SC-55:

http://www.youtube.com/watch?v=v9snl7f5oms

Sedan finns Gravis Ultrasound också. Det kortet är bara nödvändigt om du ska titta och lyssna på gamla demos, samt till spel med trackerbaserad musik. Sådana spel finns det bara ett fåtal av; de jag kan komma på är tre spel Från Epic Megagames, Pinball-serien från Digital Illusions och Minebomber. Alla övriga spel som stöder GUS stöder även SC-55 som i de fallen låter bättre.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Den senaste posten från Paddan1000 sammanfattar ganska bra varför konsolspel blev så populärt istället för spel på datorer Det är som sagt svårt att få ihop en dator som täcker alla behov över en period på 10 år. Men om man nöjer sig med lite sämre ljud, fast så kompatibelt som möjligt med dos 6.22, dos 7.0 och windows 98, skulle ett sb pro vara bästa valet då om man bara vill köra med ett ljudkort? Ett av spelen jag vill kunna spela är pinball fantasies dock. Måste jag ha ett gravis då, eller emulerar sb-kortet det ok? Annars är det inte farligt för mig om enda nackdelen med ett sb 16 är att ljudet blir i mono ibland, om det kortet funkar bättre i win 98. Enkelhet och kompabilitet är abosulut viktigast för mig i det här projektet.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Skrivet av Zamn:

Den senaste posten från Paddan1000 sammanfattar ganska bra varför konsolspel blev så populärt istället för spel på datorer Det är som sagt svårt att få ihop en dator som täcker alla behov över en period på 10 år. Men om man nöjer sig med lite sämre ljud, fast så kompatibelt som möjligt med dos 6.22, dos 7.0 och windows 98, skulle ett sb pro vara bästa valet då om man bara vill köra med ett ljudkort? Ett av spelen jag vill kunna spela är pinball fantasies dock. Måste jag ha ett gravis då, eller emulerar sb-kortet det ok? Annars är det inte farligt för mig om enda nackdelen med ett sb 16 är att ljudet blir i mono ibland, om det kortet funkar bättre i win 98. Enkelhet och kompabilitet är abosulut viktigast för mig i det här projektet.

Om ljudkvaliten inte är så viktig skulle jag rekommendera en AWE64 Gold. Det kortet är relativt lätt att få tag på (finns ett på Tradera nu), fungerar med precis alla spel, är lätt att installera i DOS och Windows, och har wavetable samt 4 Mb RAM som man kan ladda upp egna soundfonts till i Windows, och även i DOS om man lyckas med det omöjliga att hitta bra soundfonts i .sbk formatet.
I princip är AWE-korten från Creative samma sak som Soundblaster 16, fast med extra features. Den enda nackdelen med AWE64 Gold är att den inte har ett äkta OPL-chip samt att det är Plug and Play vilket kan störa om man har fler än ett PnP kort i datorn. AWE32 finns i versioner som inte lider av dessa två problem, men jag har inte testat det kortet personligen.
Pinball Fantasies och de andra går att spela med Soundblaster kort. Ljudkvaliten blir bara lite lägre än med ett Gravis Ultrasound. Det är bara en del demos som är "GUS only".

Det största problemet när man använder en nyare dator till äldre spel är att en del spel inte vill starta om datorn är för snabb. Jag vet att på Pentium 1:or så kan man disabla cacheminnet för att sakta ner dem, men jag vet inte om det går på Pentium 2 eller 3.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zamn:

Den senaste posten från Paddan1000 sammanfattar ganska bra varför konsolspel blev så populärt istället för spel på datorer Det är som sagt svårt att få ihop en dator som täcker alla behov över en period på 10 år. Men om man nöjer sig med lite sämre ljud, fast så kompatibelt som möjligt med dos 6.22, dos 7.0 och windows 98, skulle ett sb pro vara bästa valet då om man bara vill köra med ett ljudkort? Ett av spelen jag vill kunna spela är pinball fantasies dock. Måste jag ha ett gravis då, eller emulerar sb-kortet det ok? Annars är det inte farligt för mig om enda nackdelen med ett sb 16 är att ljudet blir i mono ibland, om det kortet funkar bättre i win 98. Enkelhet och kompabilitet är abosulut viktigast för mig i det här projektet.

SB Pro är enligt mig inte ett dåligt val i alla fall, speciellt om du lägger tyngdpunkt på 1990-1995-eran.
Pinball Fantasies ska köra på alla SB, i värsta fall kan du köra med interna högtalaren och det låter helt ok.
(brusigt och så förstås men man hör musik och effekter och det är inte blip-blop liksom)

Personligen tycker jag när det gäller musik så låter alla OPL-chip och kusiner rätt skabbiga, det var en jävls skjuts när jag skaffade ett Waveblaster till mitt SB16 (som jag tyvärr råkade sabba i en uppgradering, men det är historia nu).

Roland-kort hade jag aldrig men polarn hade ett och det lät riktigt nice nrä det gällde musik, utan tvekan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Jag plockade ihop två maskiner för detta ifrån delar jag hade.
Första maskinen; Pentium MMX 166 överklockad till 200Mhz, 64MB minne, Matrox Mystique 220, AWE64 (AWE32 hade varit bättre men hittade inte mitt gamla), freedos. Och en 20GB hårddisk (hittade en hackad bios som stödjer så stora hårddiskar).
Andra maskinen: Pentium MMX 233 med 256MB minne, Windows 98, Voodoo 2, AWE64.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Jag hade en del delar hemma också som jag plockade ihop nu och provar, fast de är lite för moderna. Men kan inte hålla mig P3 600, 128 ram, 120gb hdd, dvdrw, tnt2 m64, sb 128 ct4810, win98se.

Tänkte börja med något enkelt spel som borde funka, så jag installerade moto racer 1! Problem direkt lol. Grafikkortet verkar vara för nytt. Först provade jag med nvidias Forceware version 71.84 för win 98. Men då funkade inte direct 3d alls med moto racer. Sedan tog jag bort de och installerade de lite äldre Detonator 5.32 istället, och då startade spelet bättre, men himlen buggade ur i spelet och liksom lade sig lager på lager hela tiden. Kör på directX 3. Får testa någon annan version kanske.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Om ljudkvaliten inte är så viktig skulle jag rekommendera en AWE64 Gold. Det kortet är relativt lätt att få tag på (finns ett på Tradera nu), fungerar med precis alla spel, är lätt att installera i DOS och Windows, och har wavetable samt 4 Mb RAM som man kan ladda upp egna soundfonts till i Windows, och även i DOS om man lyckas med det omöjliga att hitta bra soundfonts i .sbk formatet.
I princip är AWE-korten från Creative samma sak som Soundblaster 16, fast med extra features. Den enda nackdelen med AWE64 Gold är att den inte har ett äkta OPL-chip samt att det är Plug and Play vilket kan störa om man har fler än ett PnP kort i datorn. AWE32 finns i versioner som inte lider av dessa två problem, men jag har inte testat det kortet personligen.
Pinball Fantasies och de andra går att spela med Soundblaster kort. Ljudkvaliten blir bara lite lägre än med ett Gravis Ultrasound. Det är bara en del demos som är "GUS only".

Det största problemet när man använder en nyare dator till äldre spel är att en del spel inte vill starta om datorn är för snabb. Jag vet att på Pentium 1:or så kan man disabla cacheminnet för att sakta ner dem, men jag vet inte om det går på Pentium 2 eller 3.

Det går att göra på alla x86 processorer sedan 486. Det bör finnas program som låter en göra det men annars är det ganska lätt att skriva ett med DOS debug
Annars finns det nedslöningsprogram där man kan ställa in hur snabb man vill att datorn ska vara, fanns på ftp:n simtel net förut.

För övrigt har jag haft kompatibilitetsproblem med AWE-kort samt PnP SB16 men aldrig med ett SB16 av gamla typen. YMMV...

Permalänk

Att installera AWE32/64 korten under dos kräver att man läser instruktionerna rätt och konfigurerar allt rätt. Det tog mig ett tag att få det att fungera, men är helt klart värt det

Dock så var det lite problem med FreeDOS då den inte använder en standard config.sys fil etc.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Tja, det är ingen som har kvar sina gamla Gravis Ultrasound?

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem

Voodoo 2 SLI eller Voodoo 5, hands down. Glide är en riktig höjdare med gamla spel. Men de gamla Geforce 256, Geforce 2, ATi Radeon 7000 och mer funkar.

En 800 - 1 GHz Processor funkar bra, Pentium III och AMD Athlon helst.

Sen kan du slänga till 256 MB RAM eller lite mer. 1 GB RAM eller över orsakar en massa problem!

Ljudkort...gillar du en massa 3D-spel och bryr dig inte om dos spel, så blir det lätt en Soundblaster Live!. Men om du vill spela gamla dos spel, så får du nog skaffa en Soundblaster 16, AWE32 eller en AWE64.

Sen så är det nog bra för allt.

Själv är jag inte mycket mer klokare:

CPU: Intel Pentium 4 (Prescott) 3,00 GHz/800 FSB
GPU: ATi Radeon 9600 128 MB AGP8x
RAM: 786 MB DDR400 RAM
HDD: 2x80 GB IDE ATA133
Ljud: Soundblaster Audigy 2 (för tillfället)
OS: Windows 98 och ME

Detta är EXTREMT overkill (speciellt när jag får mitt geforce 6800 ultra), men det är verkligen roligt att kunna surfa på den moderna webben, spela en massa gamla spel på MAX och mycket annat gott.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden men varför virtualiserar du bara inte allt å struntar i att köpa gamla dator delar? Eller är det bara för nostalgin att bygga en gammal dator?

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Då år det inte retro.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Har en AMD K6III-400 med Voodoo3-2000 på ett 1stMB (FIC) med 98SE till Heretic, Hexen och sånt, retro

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuong:

Nu har jag inte läst hela tråden men varför virtualiserar du bara inte allt å struntar i att köpa gamla dator delar? Eller är det bara för nostalgin att bygga en gammal dator?

Det fungerar inte alltid så bra att virtualisera... särskillt inte gamla spel som gjorde massa lustiga direkthårdvaruanrop..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.