Nvidia demonstrerar Tegra "Kal-El"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia demonstrerar Tegra "Kal-El"

Nästa generation av den den portabla plattformen Tegra "Kal-El" visas upp i ett grafikdemo med dynamisk ljussättning och fysikeffekter via PhysX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oerhört imponerande!

Permalänk

Ser jättekul ut till nästa generation kommer att utannonseras om några månader och vi åter igen får byta upp oss för att kunna köra det senaste.

Kan man inte bara släppa grafikhetsen och fokusera på användarvänligheten?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Sötast

Tänk en sådan krets i en iPhone.......

Appstore+Kal-El = Miljoner apps av ögongodis.

Permalänk

Ser otroligt ut, får en att undra varför PC grafiken är så sorglig i jämförelse.

Permalänk
Sötast
Skrivet av in a bodybag:

Ser jättekul ut till nästa generation kommer att utannonseras om några månader och vi åter igen får byta upp oss för att kunna köra det senaste.

Kan man inte bara släppa grafikhetsen och fokusera på användarvänligheten?

Du vill att de ska utveckla endast en krets och sedan sluta utveckla fler saker?

Lägga sig i fosterställning och dö ut?

Permalänk
Medlem

Indeed impressive, får lite mario galaxy vibbar av demot av någon anledning

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Ser jättekul ut till nästa generation kommer att utannonseras om några månader och vi åter igen får byta upp oss för att kunna köra det senaste.

Kan man inte bara släppa grafikhetsen och fokusera på användarvänligheten?

Nvidia kan ju inte hjälpa att du måste springa och köpa det senaste. Du får själv ta itu med dina shoppingproblem

Dessutom är det Google, inte Nvidia som utvecklar Andriod...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Ser otroligt ut, får en att undra varför PC grafiken är så sorglig i jämförelse.

Du menar att du tycker att grafiken i PC-spel är sorglig i jämförelse med det här demot? Det skulle i alla fall inte jag säga. Dessutom är demot i väldigt liten skala, så alla texturer får utan problem plats i grafikminnet. Men däremot är det klart imponerande för en mobil plattform.
Skönt namn dessutom

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Du vill att de ska utveckla endast en krets och sedan sluta utveckla fler saker?

Lägga sig i fosterställning och dö ut?

Kan ju komma ut med nuvarande generation ordentligt innan man utannonserar nästa?
Jag är inte emot utveckling, men jag tycker att det är tråkigt att grafikhetsen har smittat av sig från PC-plattformen. Jag förstår att det är här pengarna ligger men man hinner knappt läsa om en kommande platta innan den känns omodern.

Personligen tycker jag att Androidplattorna har större problem än vilken grafikkrets som sitter i och förhoppningsvis så stannar det av lite nu innan "Wayne" kommer ut på marknaden.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Är det nån mer som ser igenom det hela? 2vs 4 cores. Ta bort några av draperierna och vips så kommer det flyta på 2 core också.

MEN riktigt kul och imponerande! Hoppas att kunna pensionera min iPhone mot något sånt här till höst/vinter.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Är det nån mer som ser igenom det hela? 2vs 4 cores. Ta bort några av draperierna och vips så kommer det flyta på 2 core också.

MEN riktigt kul och imponerande! Hoppas att kunna pensionera min iPhone mot något sånt här till höst/vinter.

Den nya iPhonen kommer av alla rykten att döma att använda samma processor som iPad2. Som är något starkare grafikmässigt än "Kal-El" (om än i samma ball-park) ironiskt nog med tanke på nVidias grafikbakgrund. Å andra sidan har Kal-El dubbla antalet CPU:er. Som alltid med den här klassen av portabler kommer dragen effekt att bestämma batterilivslängd och klockfrekvenser. Vi har facit för Apples A5 mot deras tidigare A4 SoC, de drar ganska exakt lika mycket. Hur det blir med Tegra3 mot Tegra2 återstår att se.

Permalänk

Riktigt trevlig krets detta. Vi får hoppas den kan komma i små bärbara netbooks sen!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bara jag som främst undrar om det kommer att komma till telefoner så tidigt? Tror snarare att det är surfplattor och liknande. Men jag har haft fel förut och kommer det lagom till julhandeln så är det lagom tills mitt abonnemang ska förnyas Godis!

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!

Permalänk
Medlem

haha jag vill att demon ska vara ett pcspel!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Den nya iPhonen kommer av alla rykten att döma att använda samma processor som iPad2. Som är något starkare grafikmässigt än "Kal-El" (om än i samma ball-park) ironiskt nog med tanke på nVidias grafikbakgrund. Å andra sidan har Kal-El dubbla antalet CPU:er. Som alltid med den här klassen av portabler kommer dragen effekt att bestämma batterilivslängd och klockfrekvenser. Vi har facit för Apples A5 mot deras tidigare A4 SoC, de drar ganska exakt lika mycket. Hur det blir med Tegra3 mot Tegra2 återstår att se.

Var har du sett dessa prestanda tester? Enda jag hittar är tegra2 vs ipad2. 3-4x bättre är ipad 2 på grafik jämfört med tegra2. sen ska tegra3 vara 5x bättre än tegra2 så vi får väll se när den kommer vem som tar prestanda tronen.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte så mycket på Nvidias uttalande om Kal-El, att den kommer att vara 5x starkare än Tegra 2, jag tror nog ni i slutändan kommer o få en besvikelse alla ni som tror på Nvidias uttalande när dem redan ljugit för oss en gång (då dem fick deras värstinggraffe att låta som det var hästlängder före ATi, men det var mest för o hypa hypen möjligen), så jag tar detta med en container salt, vänta tills resultaten kommer istället, kanske t o m blir försenad, eftersom det alltid brukar låta så bra nu för tiden ifrån alla företagen och dem ska rosa deras produkter så mycket, så dem dödar deras egen produkt och, åtminstone mitt hopp, innan produkten ens har hittat ut, är bättre att de bara säger att produkten kommer att leverera =P

Själv så kör jag på min X10i, och jag behöver ingen prestandaskjuts än förrän om några generationer, inte förrän jag upptäcker att något nytt grymt RPG-spel börjar lagga på min mobil, så den här nyheten är inte riktad emot mig xP

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Ser grymt ut, blir nog en platta när det här kommer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Undra hur försenat detta blir. Och hur långt det dröjer från att tekniken kommit till surfplattor tills den kommer till mobiler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är så imponerad ifall det stämmer att det inte kommer produkter byggda kring den förrän framåt jul. Jag menar redan A5 med sin SGX 543MP2 är ju som sagt redan upp till 4x snabbare än Tegra 2 och även Mali-400 är ju en klart snabbare.

Är ju inte alls omöjligt att t ex iPad 3 kommer använda en SGX 543MP4 (quadcore variant av den dualcore de kör nu), samma som sägs sitta i Sonys NGP. Den borde, genom att titta på rena siffror, vara klart snabbare än "Kal-El" om 5x Tegra 2 stämmer. Känns som nVidia inte har råd med några som helst förseningar denna gång om de vill vara den snabbaste kretsen för mobilaenheter nån längre tid.

Permalänk
Medlem

Enligt roadmap:en så ska ju "Stark" vara ~90ggr snabbare/bättre än nuv. Tegra. Vad skulle det motsvara i "PC-prestanda"?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Bara jag som fick vibbar till Beetlejuice i början av videon
http://www.youtube.com/watch?v=oZktSPrGSck

Annars verkade det vara ett mycket intressant projekt Nividia hade tagit fram.

Permalänk
Medlem

Riktigt häfftigt, snart kommer vi kunna köra de senaste spelen direkt i mobilen. Iaf. om alla ska fortsätta jönsa med konsollportar. Men när det kommer en telefon som kalarar ARMA 3, då blir jag mäkta imponerad

Permalänk
Medlem

prestanda & prestanda och ehm, quad, vart ligger tdpn jämfört med gamla då?

Permalänk
Medlem

Snart är även smartphone/surfplatte ägarna sura på att spelkonsolerna håller tillbaka spelutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Bara jag som fick vibbar till Beetlejuice i början av videon
http://www.youtube.com/watch?v=oZktSPrGSck

Annars verkade det vara ett mycket intressant projekt Nividia hade tagit fram.

Ja, det var det första jag tänkte på så fort jag hörde musiken!

Sen tänker jag förstås också på Superman, Batman, Wolverine och Iron man också (tog ett tag innan jag såg det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Var har du sett dessa prestanda tester? Enda jag hittar är tegra2 vs ipad2. 3-4x bättre är ipad 2 på grafik jämfört med tegra2. sen ska tegra3 vara 5x bättre än tegra2 så vi får väll se när den kommer vem som tar prestanda tronen.

Jag har inte sett några prestandatester på Tegra3, den finns inte på marknaden än på ett tag.
Tegra2 har 4 vertex shaders och 4 pixel shaders. Tegra3 utökar detta till 12 st. sammanlagt, sannolikt fortfarande inte unified. Så om nVidia inte gör något drastiskt med klockfrekvenserna (vilket verkar omöjligt med tanke på att de använder samma litografiska process, och har mycket mer processorkraft på SoCen) så kan man inte räkna med mer än 50% i grafikprestanda - och det bara om den inte blir minnesbegränsad innan.

De där 5x som nVidias pr talar om hänför sig snarare till FP-prestandan i CPUerna. Tegra2 implementerar inte ARMs NEON SIMD instruktioner till skillnad från nästan alla andra med samma processor IP. Men om Tegra3 gör det, vilket verkar vara fallet, så är en faktor 5 högre teoretisk FP prestanda hos CPUerna rimligt. Hur jädra användbart det sen är.

Jämfört med Apples A5 kommer Tegra3 att ha 4 vs. 2 CPUer (okänd klocka), halva eller samma minnesbandbredden (Tegra2 har 32-bitars minnesbuss, A5 64-bitars), och sannolikt i runda slängar halva reella grafikprestandan. Vad du vill göra med processorn kommer att avgöra vilken som är snabbare, men Apples A5 passar min profil bättre, och den relativt svaga grafikprestandan hos Tegra3 är lite förvånande med tanke på att det är nVidia vi talar om. Men det var nog få som trodde att Apple skulle satsa så hårt på grafiken som de gjorde från A4 till A5, och på samma process. Det kommer nog att finnas mobilprocessorer som använder ARMs egen Mali-arkitektur som kommer att kunna konkurrera väl med Tegra3 vad grafikprestanda anbelangar samtidigt som Tegra3 släpps. Tegra3s fyra A9 kärnor är definitivt mer anmärkningsvärda än dess grafikprestanda.