Studentboende i Linköping: Lambohov eller Colonia?

Permalänk
Medlem

Studentboende i Linköping: Lambohov eller Colonia?

Hejsan,

Jag har fått erbjudande att tacka ja på en lägenhet i Lambohov och i Colonia. Problemet är att jag inte riktigt vet vilken jag skall ta. Hyran på lägenheten i Lambohov är 3700:-, inklusive värme, el och vatten. Lägenheten i Colonia ligger på 4100:-, exklusive el och varmvatten, vilket debiteras utöver hyran.

När det gäller priset så är ju Lambohov ett självklart val. Men när det gäller Colonia så verkar ju gemenskapen mellan dom som bo där vara toppen, vilket jag värdesätter högt. Hur många studenter bor ute i Lambohov? Hur är det att bo i Lambohov jämfört med Colonia? Någon som kan komma med rekommendationer och anledningar till varför jag ska välja det ena framför det andra?

Båda lägenheterna är studentlägenheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lambohov ligger rätt off. Hyffsat nära till campus, jämfört med Ryd och Valla, men så fort man ska någonstans så lär det vara en stor nackdel. Jämfört med tidigare nämnda områden så är det nog minst studenter i Lambohov. Har man tänkt festa och så mer än någon gång ibland så skulle jag nog avråda, det är helt enkelt längre till allt.

Permalänk
Medlem

Då föredrar du Colonia framför Lambohov?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lambohov > Colonia om du frågar mig. Det är inte mer än 5 minuter extra om man ska någonstans jämfört mot Colonia, lägre hyra som sagt och dessutom lugnare. Men visst, ämnar man festa ihjäl sig alternativt inte stör sig på folk som gör det, ja då är väl Colonia dugligt, men då kan man lika gärna bosätta sig i Ryd och ha mer pengar att festa för ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Problemet är bara att jag inte har fått tag på någon lägenhet i Ryd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Då föredrar du Colonia framför Lambohov?

Njae, jag vet inte riktigt. Själv tycker jag colonia är på tok för dyrt. Lambohov skulle funka till nöds, men kanske inte som permanent lösning.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är något i Ryd du egentligen är ute efter (och kösituationen brukar väl bli rätt mycket bättre en bit in på hösten) borde väl inte kostnadsskillnaden hinna bli så stor, men Colonia ligger nära och Lambohov ligger långt bort...

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är lägenhet(i Ryd) till hösten så blir det nog en massa lediga precis innan skolan drar igång igen. Ryd är ett trevligt område för studenter. Men mellan Colonia och Lambohov, om man bara kollar på områden, skulle jag säga att Colonia är mer attraktivt i mina ögon. Området är verkligen ett eller två stenkast från campus också.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Colonia är betydligt trevligare än Lambohov, och det är som tidigare nämnts närmare stan och skolan. Det är dessutom nybyggt vilket alltid är trevligt, tyvärr avspeglas det också i hyran.

Permalänk
Medlem

Gemenskapen på Colonia är verkligen skitbra, men som sagt är hyran lite hög. Jag märkte också att jag oftare kom försent till skolan när jag bodde på Colonia för att det var så nära. Man gick inte förrän 5 min innan eftersom man aldrig behövde planera, typ.

Sen undrar jag lite över hyran. Är det inte 10-månaders hyra på Colonia (studentlägenhet) jämfört med 12-månaders i Lambohov (människolägenhet)?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Dissa Lambohov. Kör på Colonia och sen Rydd när du får lägenhet där.

Skrivet av Zartax:

Sen undrar jag lite över hyran. Är det inte 10-månaders hyra på Colonia (studentlägenhet) jämfört med 12-månaders i Lambohov (människolägenhet)?

"Båda lägenheterna är studentlägenheter. "

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag har bott i Lambohov i ett och ett halvt år och jag tänker aldrig flytta tillbaks.

Lambohov är fint på ytan och lägenheterna är fina + nära till konsum. MEN det ett otrevligt ställe att bo på. När jag bodde där fick jag uppleva: Grannar hälsar inte, man håller inte upp dörren för andra, inbrott i vindsförråd trots att man måste vara boende för att ens kunna ta sig in på vinden, folk bryr sig inte om bokade tvätttider, cykelstölder, uppbrutna postfack, poliser som står utanför ganska ofta, folk som skriker att de ska "cutta" andra utanför ens dörr m.m. Sen så ligger det jävligt off. Det är nära till universitet men det är typ det enda som är nära. Tar en evighet (känns det som) att ta sig till stan. Dessutom blåser det ta mig fan alltid motvind när man ska till Lambohov. ;-p

Nackdelarna med Colonia är att det är dyrt + långt till mataffär. Annars är Colonia jättefint, men jag har inte bott där så jag kan inte säga så mycket mer.

Jag skulle lätt välja Colonia utefter mina erfarenheter.

Att det inte finns så många lägenheter i Ryd är för att många väntar med att säga upp lägenheten tills efter sommaren då det är gratishyra under sommaren. Så det brukar dyka upp en del i början av höstan. Men det är ju en chansning att vänta.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edman:

Grannar hälsar inte, man håller inte upp dörren för andra, inbrott i vindsförråd trots att man måste vara boende för att ens kunna ta sig in på vinden, folk bryr sig inte om bokade tvätttider, cykelstölder, uppbrutna postfack, poliser som står utanför ganska ofta, folk som skriker att de ska "cutta" andra utanför ens dörr m.m.

Välkommen till Sverige.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Välkommen till Sverige.

Äh trams. Där jag bor nu är det mycket trevligare. Och jag har inte flyttat utomlands.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar

Vart i Ryd tycker ni att man skall bo, om man ska vara bland alla studenter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är du intresserad av att hyra i andrahand eller bo i kollektiv så kolla här: http://www.student.liu.se/anslagstavlan/bostad_linkoping?l=sv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brajan:

Tackar för alla svar

Vart i Ryd tycker ni att man skall bo, om man ska vara bland alla studenter?

Studenterna är Ryd Jag vet inte hur det är med bostäderna som är närmare donken(vilket förmodligen inte säger dig så mycket) men det finns studenter i hela Ryd så var som helst går bra.

Permalänk
Medlem

Är det ett fint området där Mårdtorpsgatan ligger?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Är det ett fint området där Mårdtorpsgatan ligger?

Studentområdesmässigt, tänker du? Ryds Allé är rätt så bra, bodde själv där ett antal år i 2 omgångar. Tröttnade dock på buset i Ryd, så nu skulle jag nog aldrig kunna tänka mig att flytta tillbaks till området.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Studentområdesmässigt, tänker du? Ryds Allé är rätt så bra, bodde själv där ett antal år i 2 omgångar. Tröttnade dock på buset i Ryd, så nu skulle jag nog aldrig kunna tänka mig att flytta tillbaks till området.

Vad menar du med buset?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Vad menar du med buset?

Jag menar att jag fått fönster krossat och äggat av de så kallade "rydskidsen".

Tja, i teorin hade det ju kunnat vara studenter, förstås, men vete fan. Numer bor jag i T1 och det är mycket mindre ungdomsgäng som stryker omkring, åtminstone...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag bor i en studentlägenhet i Lambohov. Just där jag bor är det ganska lugnt och inte som edman upplevde det. Folk både hälsar och håller upp dörrar, tvättstugan är låst till inpasseringstaggen under tvättiden osv. Det är väldigt nära till Campushallen om man är intresserad av att gymma eller annan fysisk aktivitet. På cykel tar det väl några minuter extra till stan, men det är ingen fara tycker jag. Skulle jag få valet så skulle jag nog ta Colonia ändå, då nästan inga studenter (som jag känner i alla fall) verkar bo här. Colonia är också väldigt fräscht.

edman har helt rätt vad gäller motvinden när man ska till Lambo

Permalänk
Medlem

Fast motvindsfenomenet stöter du på nästan var du än bor i linkeboda.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, har du medvind i Linkan ska du springa och köpa en trisslott, du ska då nämligen bli miljonär.

Permalänk

Shimonu - jag hade medvind en gång!! Fast sen kom jag på att jag gick åt fel håll

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

När tycker ni att man bör flytta in?

Är den 1:a September för sent att flytta in när studier och sådant drar igång?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

När tycker ni att man bör flytta in?

Är den 1:a September för sent att flytta in när studier och sådant drar igång?

Ja, det tycker jag. Jag hade valt att flytta in 1 aug så kan du göra det i lugn och ro och kan fokusera på att ha roligt under nollep istället för att hålla på att flytta! Dessutom så börjar terminen innan 1 sept.

Tekniska fakulteten (saxat från http://www.lith.liu.se/styrelse/protokoll/10-4/10-4-11.pdf )
HT 2011-08-16—2012-01-14

Filosofiska fakulteten (alla åk):
2011-08-22 (v 34) -- 2012-01-22 (v 3)

Hälsouniversitetet (alla åk):
2011-08-29--2012-01-15 (v 35 – v 2)

http://www.student.liu.se/service/terminstider?l=sv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brajan:

När tycker ni att man bör flytta in?

Är den 1:a September för sent att flytta in när studier och sådant drar igång?

Nollningen börjar 16e augusti för teknologer och en vecka senare för filfak (har jag för mig).

Du SKALL gå på nollningen!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Är det nollning även för de som skall läsa Tekniskt Basår?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej igen,

Jag tackade nej till Colonia och har nu fått möjligheten att få hyra en lägenhet i Ryd. LÄgenheten ligger på Björnkärrsgatan. Är det någon som vet hur det området är där lägenheten ligger? Är det schysst att bo i osv?

Visa signatur