Asus siktar på Macbook Air med UX-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Det är alltså inte samma processor som sitter i tex Asus g73 datorer?

Den datorn använder sig av en Intel Core i7-720QM. Detta är 45nm med fyra kärnor medan ULV processorerna är byggna i 32nm och har bara två kärnor med HT.

Edit: Processorn i Asus laptopen har 45W TDP och är inte i samma sort kategori. ULV laptopar siktar in sig på längre batteritid medan 720QM är en arbetshäst för tyngre applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Den datorn använder sig av en Intel Core i7-720QM. Detta är 45nm med fyra kärnor medan ULV processorerna är byggna i 32nm och har bara två kärnor med HT.

Edit: Processorn i Asus laptopen har 45W TDP och är inte i samma sort kategori. ULV laptopar siktar in sig på längre batteritid medan 720QM är en arbetshäst för tyngre applikationer.

Ok, det var väl det jag tänkte. Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det är inget snack om att man gör det bra (det är ju ganska uppenbart) men när man hävdar att Apple ligger i framkant när det gäller utveckling etc så är det direkt fel, Apple har aldrig lagt ner stora pengar på det området. I deras fall så behövs det tydligen inte, så jag påstår inte att det är fel eller dåligt, bara att man inte satsar på det.

http://static3.businessinsider.com/image/4bfc175f7f8b9a3a2e4f...

Här är också en för mobila produkter om det är av intresse.

http://allthingsd.com/20110203/not-seeing-much-return-on-that...

Man kan ju säga samma sak om marknadsföring. Alla påstår att Apple är så bra på det och lägger så mycket pengar på det. Dock visar budgetsiffrorna* på att de lägger långt mycket mindre pengar på det än t ex Microsoft, till och med mindre än Dell för 2010. Allt handlar inte om att spendera mycket pengar, det gäller att lägga pengarna på rätt saker.

*Jag orkar inte leta fram källan igen men den finns länkat till i något av mina tidigare inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Man kan ju säga samma sak om marknadsföring. Alla påstår att Apple är så bra på det och lägger så mycket pengar på det. Dock visar budgetsiffrorna* på att de lägger långt mycket mindre pengar på det än t ex Microsoft, till och med mindre än Dell för 2010. Allt handlar inte om att spendera mycket pengar, det gäller att lägga pengarna på rätt saker.

*Jag orkar inte leta fram källan igen men den finns länkat till i något av mina tidigare inlägg

Apple är lite av ett bevis på det vi läser om på våra informatik och systemeringskurser. Stark internkontroll och ordentligt förarbete gör att man kan hålla kostnader nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Du menar en Thinkpad sedan, ja 90-talet? Thinkpads har haft samma stil sedan första modellen 700/700C.
Personligen gillar jag "retro" stilen.

Okej då. Smaken är väl som baken

Skrivet av jOnÄTÄn:

[...] Dom är gjorda för att vara bra inte för att fungera som prydnader.

Det kan jag förstå. Men ett flertal personer i tråden tyckte att dom va snygga, vilket jag inte höll med om

Permalänk
Medlem

Sjukt läcker dator.

Permalänk
Medlem

Jäkligt slick!

Permalänk
Medlem

Hahaha kan föreställa mig hur alla på Apple gråter just nu och stämmer allt och alla till höger och vänster

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Den lär inte vara billig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jävlar vad najs!

Synd att man inte kan köra OS X på den bara...

Det kan man väll? Är ju en intel CPU i den så.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

http://youtu.be/-aLwBxaNDiA?hd=1

Bättre video på den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kojohan:

Ahhh... nice... Där fick vi bekräftat att det var någon form av metall tangenter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Den lär inte vara billig...

Lär va billigare än MacBook Air åtminstone, och med bättre hårddvara.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det blanka aluminiumet ser nästan ut som rostfritt stål. Var det en MBA 11-tum som han jämförde med i sista videon? I så fall kanske det är 12.5 tum på Asusen. Inga lufthål på undersidan. Det han beskriver som högtalargrill under skärmen är nog även ventiler, som på Macen.

Permalänk
Medlem

Fingeravtryck som in i bomben dock =/ aja vill ha en i vilket fall som!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tycker inte den är fasligt lik MBA.
Coolt att de har lyckats sätta en i7 i det tighta chassit. Cred asus!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Tycker inte den är fasligt lik MBA.
Coolt att de har lyckats sätta en i7 i det tighta chassit. Cred asus!

Det är ingen Quad Core i7 om du nu trodde det....

Permalänk
Medlem

Om jag hade stått som säljare bredvid den datorn och Steve Jobs gick förbi skulle jag inte en kunna titta han i ögonen...

Permalänk
Medlem

Cool, synd bara att det inte ser ut att finnas dedikerade "mus" knappar

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Ball. Men den kommer bli så jävla dyr. Kolla på Samsung 9 series. Så fort någon tillverkare faktiskt bygger en laptop som har genomgående god kvalitet så tycker de att de kan plocka ut hur mycket pengar det vill.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Inaktiv

'UX21 på youtube' ser verkligen snygg ut, tråkigt nog som min U35 ASUS så är skärmen blank och kommer troligtvis samla damm inom en vecka. Hoppas de kommer med en borstad aluminum på insidan någon gång i framtiden! (Det verkar inte bli en budget modell, så aluminium kring skärmen kan väl inte vara omöjligt?)

Permalänk
Medlem

Åhh en 13.3" UX vore drömmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Åhh en 13.3" UX vore drömmen

Själv skulle jag vilja ha denna i 14" med 1680x1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Stämning? Har Apple tagit patent på ett grundämne?

Väldigt vacker. Ska bli intressant att se vad den kostar.

Precis, det är för användandet av glas och plast Apple har stämt Samsung över iPhone, inte kopieringen av formdesign...

Om man tittar bortom det blanka istället eloxerade aluskalet så jo, formdesignen är ju istortsett copy paste av MBA... Men ändå, klart en av dom bättre PC modellerna som influerats av mac så väldigt kul att de kommer seriöst och genomarbetade maskiner. Men gällande priset så hoppas den blir konkurrenskraftig men som sagt kika på PC märkens mer seriösa modellserier, de är ofta inte direkt billiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

MB Air har en DisplayPort med ljud, det som behövs är en DisplayPort till HDMI adapter.

Nätverksport känns inte direkt som en prioritet på en ultraportabel dator, men måste man så finns det USB NIC.

Beror på vad man använder datorn till, jag har rätt stor nytta av både min nätverksport och HDMI-utgång, egentligen skulle jag vilja ha VGA också, men då den kontakten fysisk är större förstår jag att den kanske inte får plats.

Det känns lite grann som att poängen med en ultraportabel laptop försvinner när man måste släpa med sig 3 adaptrar (HDMI, nätverk och ström).

Permalänk
Medlem

Haha det blir svårare och svårare för apple fanboys att prata varmt för Appels MBA, denna är ju sjukt mycket snyggare än MBA, väldigt bra jobbat ASUS. Har förresten MBA alum tangentbord?

Att snacka om ripoff på formgivning är ju bara skrattretande! Hur många bärbara står ut från mängden? Exakt inte så väldigt många, hur skulle en min dator se ut i alum om inte så som ASUS eller Apple gjort den? Kan inte någon förklara?

Det hade ju varit underbart om trackpadden kommer upp den samma klass som Apples trackpad sägs vara i, då försvinner mer eller mindre huvud anledningarna till att välja Apples MBA om det nu inte enbart handlar om OS.

När det kommer till priset så kan vi väll ändå konstatera att priset lär vara bättre än MBA.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

snygg och ser dyr ut

Permalänk
Medlem

Den är inte så alls lik MBA. Formen är liknande men detaljerna skiljer avsevärt.

Permalänk
Skrivet av rullekorn82:

Den är inte så alls lik MBA. Formen är liknande men detaljerna skiljer avsevärt.

Med skrattretande support och obefintlig service i sverige kommer Asus aldrig att likna nått apple släppt. Tråkigt då Asus faktiskt gör en del trevliga produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Den är inte så alls lik MBA. Formen är liknande men detaljerna skiljer avsevärt.

Undrar stillsamt hur Asus skulle gjort den mindre lik Mac Air? Gjort den mindre shiny kanske?
Att Asus har kopierat Air-konceptet rätt av är väl uppenbart för de flesta. Personligen tycker jag att den är skitsnygg, men jag önskar att man gjort en mattsvart finish istället. Det är mer PC.