Permalänk
Medlem

tips på "lättare" motorcykel

tänkte kolla här om någon kan tipsa mig på hur jag ska göra med MC..

jag har MC-kort som jag får köra tung mc på, jag är 175cm lång och väger knappt 70kg och vill framöver köpa mig en motorcykel igen då jag sålde den gamla för några veckor sen.

tidigare hade jag en Yamaha FZ600 från 89 som gjorde sitt jobb men inte mkt mer (åldern tog väl ut sin rätt)

jag funderar nu på om jag ska köpa mig något enklare och har sneglat på Kawasakis Ninja 250r
men har även börjat kolla på 125:or modell sportigare då...

där jag kommer köra är det mestadels 70/90 väg och på något enstaka ställe 110 men sen är det inte mer så därför tänkte jag att 250:orna kommer fungera utmärkt till det men frågan är om en 125:a orkar?

sen är det ju ljudet också, det ska ju låta som en motorcykel och inte som en trimmad moped när man kör...
visst, man kan byta slip-on och få skönare ljud även i en 125:a har jag hört..
kom med tips och råd till mig, prislappen tänkte jag vara max 30'

Permalänk
Medlem

Kikat på Yamaha wr250x? Det är ju lite offroad stuk, men det kanske inte gör något? Blir nog svårt att få det riktiga "motorcykel" ljudet ur en 4-takts enstånka.

Permalänk
Medlem

Klart du ska ha en med lite mer volym än 125cc.

Permalänk
Skrivet av Tyler D:

Kikat på Yamaha wr250x? Det är ju lite offroad stuk, men det kanske inte gör något? Blir nog svårt att få det riktiga "motorcykel" ljudet ur en 4-takts enstånka.

min 640 har bara en cylinder, men den vrålar rätt gott när man gasar. (inte HD vrål, men det låter inte mesigt iaf)

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Avstängd

Aprilia RS125

Permalänk
Avstängd

Vad anser ni om sådana här Mini MC's? Tänkte jag kunde fråga här istället för att skapa en ny tråd.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Pitbikes? dom är asfräcka, inget man kör runt med...
Men fan va coolt det hade vart å ha en att leka med på landet

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Vad anser ni om sådana här Mini MC's? Tänkte jag kunde fråga här istället för att skapa en ny tråd.:)

Att dom ska hålla sig på bana.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-NILZ:

Att dom ska hålla sig på bana.

Okej vad trist.:P hade varit kul att åka naken med en brud genom skogen spelandes signaturmelodin till "Eyes Wide Shut" (filmen) och bara softa!:D Mäktigt liksom.!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

tänkte kolla här om någon kan tipsa mig på hur jag ska göra med MC..

jag har MC-kort som jag får köra tung mc på, jag är 175cm lång och väger knappt 70kg och vill framöver köpa mig en motorcykel igen då jag sålde den gamla för några veckor sen.

tidigare hade jag en Yamaha FZ600 från 89 som gjorde sitt jobb men inte mkt mer (åldern tog väl ut sin rätt)

jag funderar nu på om jag ska köpa mig något enklare och har sneglat på Kawasakis Ninja 250r
men har även börjat kolla på 125:or modell sportigare då...

där jag kommer köra är det mestadels 70/90 väg och på något enstaka ställe 110 men sen är det inte mer så därför tänkte jag att 250:orna kommer fungera utmärkt till det men frågan är om en 125:a orkar?

sen är det ju ljudet också, det ska ju låta som en motorcykel och inte som en trimmad moped när man kör...
visst, man kan byta slip-on och få skönare ljud även i en 125:a har jag hört..
kom med tips och råd till mig, prislappen tänkte jag vara max 30'

Tror du kommer bli besviken om du skaffar nåt mindre än en 600 för gatbruk. Ninja 250 är rätt trött, även jämfört med din gamla FZ600. 125:orna är ännu värre. Däremot: Hittar du en fin Aprilia RS250 och inte har nåt emot att åka (och meka) tvåtakt så är det bara att köpa.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

vill du ha lite kubik och ändå ha nå att gasa med så är det 2t som gäller, rgv 250, rgv 500, rd 500, rs 250 osv...dock ofta rätt dyra maskiner tyvärr :/
vill du vara konstant dörädd och ha mest brutalitet per krona så åk och provkör en rd 350

men diggar du inte att meka så tycker jag du gör smartare att köpa en större 4t hoj, allt blir trevligare med mer kubik!

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av CzP:

vill du vara konstant dörädd och ha mest brutalitet per krona så åk och provkör en rd 350

+1 riktigt kul hoj!

Annars till TS i 20-30k klassen nån zx6r kanske?, roliga pigga hojar.
Skulle inte rekomendera 125ór, visst inga problem ligga i 70-90-110 men segt.. O med ditt utryck "gjorde sitt jobb men inte mkt mer" så kommer du säkerligen redan tröttna på hemvägen efter köpet:P

Permalänk
Medlem

Yamaha Fazer är rätt trevliga, och av någon anledning är det väldigt lätt att hitta fina exemplar till rimlig peng:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Är inte meningen med MC-kort att det ska vara roligt att åka hoj? Landsväg på en så liten du pratar om blir väl lagom tråkigt. Visst man kommer från A till B men så värst roligt på vägen har man väl inte. Dock bara min åsikt men jag skulle kolla på en sporthoj från senare hälften av 90-talet. Det finns en del att välja på inom din budget. Du skrev det själv, en 600 som gjorde det den skulle men inte mer. Varför då ens tänka på en slöare, och i mina ögon, tråkigare hoj?

Själv åker jag på en Suzuki GSX-R 1000 -01 när jag vill ta mig fram fort och ha kul under tiden. Vill jag ha kul och åka där det inte finns asfalt åker jag på en Honda NX650 Dominator -90.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

Varför inte Sveriges mest sålda/populära motorcykel de senast 4-5 åren eller vad det nu är. Kawasaki Er6-n
Går att få tag på för strax över 30 000:-

http://www.totalmotorcycle.com/photos/2006models/2006-Kawasak...

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Jag har haft en BMW F650 GS och den är otroligt lättkörd samt har låg tungpunkt pga att tanken sitter under sadeln. Det går även att sänka den så den ska passa kortare personer. Det är en väldigt bra nybörjarhoj som dessutom är ganska skoj att köra och den inbjuder inte till osäkra buskörningar.
Går att hitta längre modeller för 30Kkr på blocket och när jag försäkrade min på IF's märkesförsäkring kostade den 3000:-/år för helförsäkring.

Permalänk

Aah fan, jag trodde du skulle ha en lätt motorcykel, 125 kubikare typ

Som Kalle sa, ER6 är ju jävla poppis, den är jävligt kort också.
Körde den när jag körde hos körskola, jag vill hellre ha en rappare hoj...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.