Permalänk

Xbox 360 problem(?)

Tjena, har köpt ett xbox på tradera för löjligt lite pga av att den hade rrod, jobbar med elektronik och felsökning så jag plocka isär den och fixade ganska snabbt å lätt dem röda ringarna. Allt såg bra ut... tills jag koppla in den i tv och märkte att xboxet blinkar grönt å ljud kommer men ingen bild! har dock inte testat andra sladdar eller något sådant, har läst om att gpu:n kan "glappa" i lödningarna(om konsolen varit väldigt varm) och att man kan fixa det med värme pistol-metoden, så jag undrar om någon har varit med om detta? eller testat det här med värme pistol? har ju inte precis något att förlora. Köpte den mer som en rolig utmaning!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Tjena, har köpt ett xbox på tradera för löjligt lite pga av att den hade rrod, jobbar med elektronik och felsökning så jag plocka isär den och fixade ganska snabbt å lätt dem röda ringarna. Allt såg bra ut... tills jag koppla in den i tv och märkte att xboxet blinkar grönt å ljud kommer men ingen bild! har dock inte testat andra sladdar eller något sådant, har läst om att gpu:n kan "glappa" i lödningarna(om konsolen varit väldigt varm) och att man kan fixa det med värme pistol-metoden, så jag undrar om någon har varit med om detta? eller testat det här med värme pistol? har ju inte precis något att förlora. Köpte den mer som en rolig utmaning!

Värme pistol metoden är väl ungefär jämförbar med ugnsbakning antar jag. Fast ungsbakning kanske är mer lätt kontrollerad då det är jämnare värme. Vet iofs inte exakt vilken temp en värmepistol kan ge men det lär ju variera på hur nära objektet man är vilket kanske kan vara lite lurigt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Låter som om det är DVD läsaren som inte vill efter en snabb sökning på Google
Kolla kablarna till den.

Som vi alltid säger här på Sweclockers: Google is your best friend

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk

Precis, Om jag förstår det rätt är det för att "smälta" samman kretsarna igen på gpu:n i mitt fall då. kollat runt lite på google å youtube å verkar ju funka för en del så ska ju helt klart testas. Efter att jag kollat så att kabeln är hel

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av Sörre:

Låter som om det är DVD läsaren som inte vill efter en snabb sökning på Google
Kolla kablarna till den.

Som vi alltid säger här på Sweclockers: Google is your best friend

Har googlat som en tok xD hur får du fram att det skulle va dvd-läsaren? Borde ju få någon fel-kod eller rrod i så fall? 4 rrod ska va hårdvarufel borde inte den komma fram då? den startar som den ska å man hör "start-ljudet" men det visar "ingen signal" på tv:n

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Eh, hur kan en defekt dvd-läsare resultera i att det inte kommer någon bildsignal?
Jag tror inte att grafikkretsen sitter i dvd-läsaren.

Som sagt, testa att "ugnsbaka" din Xbox så att GPUn löder fast sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Har googlat som en tok xD hur får du fram att det skulle va dvd-läsaren? Borde ju få någon fel-kod eller rrod i så fall? 4 rrod ska va hårdvarufel borde inte den komma fram då? den startar som den ska å man hör "start-ljudet" men det visar "ingen signal" på tv:n

Sökte på första bästa sak
Har mina vägar, lätt att söka åt någon annan men väldigt svårt att söka åt sig själv.

Med den beskrivningen jag fick av dig hur xboxen blinkar fick jag fram att det kunde vara DVD läsaren.

Enda gången jag har fått min f.d. xbox att blinka grönt var när jag inte hade fått i Videokabeln ordentligt.

Skrivet av Haglund:

Eh, hur kan en defekt dvd-läsare resultera i att det inte kommer någon bildsignal?
Jag tror inte att grafikkretsen sitter i dvd-läsaren.

Som sagt, testa att "ugnsbaka" din Xbox så att GPUn löder fast sig själv.

Vi vet ju hur Microsoft är. Måste veta allt som finns för att lösa problemet och då är det ändå svårt

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Eh, hur kan en defekt dvd-läsare resultera i att det inte kommer någon bildsignal?
Jag tror inte att grafikkretsen sitter i dvd-läsaren.

Som sagt, testa att "ugnsbaka" din Xbox så att GPUn löder fast sig själv.

Precis tyckte med det lät lite konstigt! Har du själv gjort det någon gång? funkar det med värme pistol?
och vilka grader ska man köra i så fall? Ska kolla om man kan hitta några "mätbara fel" om inte... så blir det ugnen!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av Sörre:

Sökte på första bästa sak
Har mina vägar, lätt att söka åt någon annan men väldigt svårt att söka åt sig själv.

Med den beskrivningen jag fick av dig hur xboxen blinkar fick jag fram att det kunde vara DVD läsaren.

Enda gången jag har fått min f.d. xbox att blinka grönt var när jag inte hade fått i Videokabeln ordentligt.

Vi vet ju hur Microsoft är. Måste veta allt som finns för att lösa problemet och då är det ändå svårt

Okej okej tackar så mycket för svar! Har en liten lista att gå igenom nu när jag kommer hem å se om jag får någon bild!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Precis tyckte med det lät lite konstigt! Har du själv gjort det någon gång? funkar det med värme pistol?
och vilka grader ska man köra i så fall? Ska kolla om man kan hitta några "mätbara fel" om inte... så blir det ugnen!

Jag har gjort "handdukstricket". Man lindar helt enkelt in sin Xbox med handdukar, startar igång Xboxen, låter den köra ett tag så att den överhettar sig själv. Du kan googla på det.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Jag har gjort "handdukstricket". Man lindar helt enkelt in sin Xbox med handdukar, startar igång Xboxen, låter den köra ett tag så att den överhettar sig själv. Du kan googla på det.

Ja men det vet jag, läste om det med. Men känns som att värme pistol kan man mer rikta mot den komponent man vill ha värmen på och att det skulle va samma avstånd till komponenten som till ett papper då det börjar bli brunaktigt utav värmen. Så ska testa lite sen när jag kommer hem

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Fick bli värme pistol på GPU:n nu funkar det felfritt med en extra fläkt för gpu-kylflänsen så ska den nog hålla ett bra tag till!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

4 rrod ska va hårdvarufel borde inte den komma fram då? den startar som den ska å man hör "start-ljudet" men det visar "ingen signal" på tv:n

Fel,

4RROD = xboxen kan inte skicka bild korrekt.

3RROD = hårdvarufel

2RROD = överhettning

1RROD = felkod som säger vad som är fel e.x "E64"

Men gött att du fick den att funka i alla fall!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Avstängd

Tänkte passa på och fråga vad exakt man kan göra vid ring of death och vad man kan sälja en sådan xbox för? (xbox elite)

Permalänk
Medlem

rrod är lätt fixat, dock så är fixet inte permanent, kan funka 1 vecka, 1 månad eller flera år beroende på konsolen osv.

Men finns massa lenkar och videor hur man gör. Men kort så byter man ut fästannordningen för kylflänsarna, passar på att byta kylpasta. Sedan så överhettar man gpu:n sammtidigt som man kyler cpu:n för att få lödningarna att "läka". Sen bör man köra 12v mod på fläkten, ev montera in en extra fläkt för gpu:n eller liknande.

Har väll antagligen fixat 20 sådana eller liknande. Många funkar 2år senare, vissa funka bara en vecka. och nån gick inte alls. Då måste man lämna in dem till en med en riktig refil. Men det är sällan värt pengarna.

en elite går väll för 400-500 på tradera.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av carlos25:

rrod är lätt fixat, dock så är fixet inte permanent, kan funka 1 vecka, 1 månad eller flera år beroende på konsolen osv.

Men finns massa lenkar och videor hur man gör. Men kort så byter man ut fästannordningen för kylflänsarna, passar på att byta kylpasta. Sedan så överhettar man gpu:n sammtidigt som man kyler cpu:n för att få lödningarna att "läka". Sen bör man köra 12v mod på fläkten, ev montera in en extra fläkt för gpu:n eller liknande.

Har väll antagligen fixat 20 sådana eller liknande. Många funkar 2år senare, vissa funka bara en vecka. och nån gick inte alls. Då måste man lämna in dem till en med en riktig refil. Men det är sällan värt pengarna.

en elite går väll för 400-500 på tradera.

Tack för svaret. Försökte öppna xboxen men gick inte så bra, kom halvvägs sen blev det stopp :P.
Så ditt tips är att lägga ut den på Tradera. Inte bättre med SweC där det finns folk som kan fixa det lätt?

Permalänk
Medlem

Tror inte så många här på Swec fixar sånna, men visst. Kanske. Vad man måste komma ihåg är att en obannad, konsol utan rrod med hdmi nu kostar runt 900kr. En slim arcade modell får du för 1500, eller ännu mindre. Så finns inte jätte mycket pengar i dom där gammla konsolerna, specielt inte om du tänker behålla hårddisken.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring