HDD - hastighet 25MB/sek

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

HDD - hastighet 25MB/sek

Tjena,
jag har visserligen en gammal dator med moderkortet MSI k8n Neo2 Platinum med SATA1 men går det verkligen inte fortare än 25MB/sek?
Är det SATA1 eller moderkortet som är flaskhalsen eller kan det vara drivisar som saknas?

Denna hastighet gäller större filer och tex när jag packar upp rarfiler. HDD:n som jag nu för över filer till är en Samsung F4 på 2TB.

Q6600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av bennyfax:

Tjena,
jag har visserligen en gammal dator med moderkortet MSI k8n Neo2 Platinum med SATA1 men går det verkligen inte fortare än 25MB/sek?
Är det SATA1 eller moderkortet som är flaskhalsen eller kan det vara drivisar som saknas?

Denna hastighet gäller större filer och tex när jag packar upp rarfiler. HDD:n som jag nu för över filer till är en Samsung F4 på 2TB.

Sata 1,5gbit/s bör klara av ca 140 mb/s. Vad är det du försöker göra? Flytta fil från hårddisk till hårddisk? Internt eller externt?

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

HDDs är slöa ja...får ut ungefär lika med min HDD typ 35MB/s vid stora filer upp emot 110MB/s

2700x @4,3 Ghz || 16GB DDR4 @3600 Mhz @14-15-15-30-54-345-1T || RX Vega 64 @ 1,6 Ghz /1,075 Ghz || 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Eller packar du upp rar filer till samma disk som källfilen, i så fall går prestandan ner en hel del kan göra, då hårdisken måste läsa och skriva samtidigt, och äldre hårdiskar är ganska sega från början, jämfört med dagens

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Jag flyttade från hårddisk till hårddisk, interna. (SATA->SATA) Filmer gick snabbast med 25MB/sek. Gjorde mig av med C-disken som var PATA och tog en äldre SATA HDD på 500GB som C:
Nu flyttar jag filer med ca 67MB/sek mellan SATA-hårddiskarna, packar upp rar med ca 50MB/sek på samma disk och jag antar att det är godkänt för min dator.

Q6600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2002

Kan även vara att filerna du packar upp är fragmenterade eller att hårddisken du packar upp till är fragmenterad.
Kan äta rätt mycket prestanda.

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.