Permalänk

3x4 på P6T Deluxe V2

"You may install 1GB and 2GB unbuffered and non-ECC DDR3 DIMMs into the DIMM sockets"

Stog det visst i manualen. Innan hade jag läst att moderkortet stöder upp till 24GB minne och jag kör många minnesintensiva program så jag kände att jag behövde uppgradera mig från 6GB till 12GB (inga kommentarer om varför tack) har haft dessa minnen ett tag nu så nyligen köpte jag dessa. Liten fail med andra ord, dock är det oklart för mig hur det kan stödja upp till 24GB minne. För max borde väl vara 6x2?

Nu så känner datorn bara av minnen ur två av slotsen (8GB). Har satt minnena i korrekt slots (A1, B1, C1). Finns det någon workaround eller går det lika bra med dual-slot? (dock synd att ett minne blir över) Dator i sign.

Permalänk
Medlem

Moderkortet har 6 minnes slottar och man kan ha 6x4Gb = 24Gb minne, X58 stödjer 4Gb stickor så inget konstigt där

Tidiga X58 moderkort hade ofta lite stök med minnestickor och felen blev som du beskriver, uppdatera till senaste bios om du inte redan har gjort det, sedan ta ur all stickor och sen tryck dit dom igen ordentligt, är oftast när man får dessa problem att man inte har fått i dom ordentligt som krånglar, och eller gammalt bios

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack för ditt svar, BIOS var icke uppdaterad så jag uppdaterade den. Men det kom dock till min förvåning att en av stickorna är defekt och funkar inte. De två resterande stickorna fungerar och kan användas. Bekräftat genom att datorn inte reagerar/kommer till BIOS med endast det defekta minnet installerat. Blir till att kontakta återförsäljaren och få nya exemplar av minnena.

Men vad jag förstår från manualen så stödjer en slot max 2GB?