Lönar det sig att köpa iPad 2 ?

Permalänk
Medlem

Lönar det sig att köpa iPad 2 ?

Hej, lönar det sig att köpa nya iPad 2? Eller kommer apple snart med en iPad 3??

Varför / varför inte

Mvh, Jocke

Permalänk
Skrivet av -jocke-:

Hej, lönar det sig att köpa nya iPad 2? Eller kommer apple snart med en iPad 3??

Varför / varför inte

Mvh, Jocke

Jag tror inte de kommer lasera någon ny platta på ett tag. Ipad 2 var mycket för att ligga steget före andra tillverkare och nu tror jag de kommer utveckla mjukvaran istället. Ipad 3 kommer, skulle jag tror, 2012.

Permalänk
Medlem

iPad 2 släpptes för bara några månader sen, kommer antagligen inte släppas en ny på ett tag, så om du vill ha en iPad så köp den!
Har själv en iPad 1 och är mycket nöjd, den funkar mycket bra, har testat tvåan också.

Titta på denna länken, Macworlds stora test av iPad 2, där står en hel del intressant.

Permalänk
Medlem

MacRumors har en köparguide, och eftersom iPad 2 släpptes nyligen är det inga problem att köpa den(dvs det dröjer innan en ny kommer): http://buyersguide.macrumors.com/#iPad

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Jag tror inte de kommer lasera någon ny platta på ett tag. Ipad 2 var mycket för att ligga steget före andra tillverkare och nu tror jag de kommer utveckla mjukvaran istället. Ipad 3 kommer, skulle jag tror, 2012.

När Samsung Galaxy Tab 10.1 lanseras nästa månad så måste nog Apple börjar jobba lite, för då ligger dom efter kan jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myggiz:

När Samsung Galaxy Tab 10.1 lanseras nästa månad så måste nog Apple börjar jobba lite, för då ligger dom efter kan jag säga!

håller med där, med den nya skärmen ( om det är på den versionen ), så sopar nog dom rent med en sån skärm:P

Kommer inte ihåg vad upplösningen var med tror den la på väldigt högt:)

Men om det är ipad du vill ha så är det nog värt att köpa en nu, då det nog tar ett bra tag innan nästa kommer:D

EDIT: var inte den nya med 2560x1600 upplösning?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

håller med där, med den nya skärmen ( om det är på den versionen ), så sopar nog dom rent med en sån skärm:P

Kommer inte ihåg vad upplösningen var med tror den la på väldigt högt:)

Men om det är ipad du vill ha så är det nog värt att köpa en nu, då det nog tar ett bra tag innan nästa kommer:D

EDIT: var inte den nya med 2560x1600 upplösning?:)

Stämmer att det är! Dom sopar rent på dom flesta punkterna faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myggiz:

Stämmer att det är! Dom sopar rent på dom flesta punkterna faktiskt!

Hur tänker du då? Skärmen har enligt samtliga previews jag sett upplösningen 1280x800 vilket i och för sig fortfarande är lite högre än på iPad men den har bara en Tegra 2 SoC som är klart sämre än iPad 2s A5 med sin dualcore SGX543MP2 GPU.

Dömma av de tester som gjorts på Limited Editions av Galaxy Tab 10.1 som gavs ut under Googles I/O så är även batteritiden bättre i iPad 2. Kan ju iofs tveakas innan den når marknaden på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Hur tänker du då? Skärmen har enligt samtliga previews jag sett upplösningen 1280x800 vilket i och för sig fortfarande är lite högre än på iPad men den har bara en Tegra 2 SoC som är klart sämre än iPad 2s A5 med sin dualcore SGX543MP2 GPU.

Dömma av de tester som gjorts på Limited Editions av Galaxy Tab 10.1 som gavs ut under Googles I/O så är även batteritiden bättre i iPad 2. Kan ju iofs tveakas innan den når marknaden på riktigt.

Jag förstår om det svider i Appletarmen men om du bara hittar två punkter där iPad är bättre så stämmer nog påståendet att den får spö på de flesta punkter. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biturbo:

Jag förstår om det svider i Appletarmen men om du bara hittar två punkter där iPad är bättre så stämmer nog påståendet att den får spö på de flesta punkter. Eller?

håller med, apple är kanske bra, men lite väl överskattat...

Men det är bara mina åsikter:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

EDIT: var inte den nya med 2560x1600 upplösning?:)

Nej, verkligen inte. Den nya ipaden har bara 1024x800 eller ngt liknande. Det är lite för lite för att det ska bli bekvämt att läsa mindre text.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nej, verkligen inte. Den nya ipaden har bara 1024x800 eller ngt liknande. Det är lite för lite för att det ska bli bekvämt att läsa mindre text.

tänkte mer på samsung, som jag läste om här på swec:)

http://www.sweclockers.com/nyhet/13958-samsung-visar-upp-2560...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

tänkte mer på samsung, som jag läste om här på swec:)

http://www.sweclockers.com/nyhet/13958-samsung-visar-upp-2560...

Ah, ok.
Ja, den upplösningen är värd att vänta på.
Dock förstod jag inte riktigt om den upplösningen redan skulle användas på de kommande 10 tums plattorna från samsung eller om det var något som var tänkt för plattor längre fram i framtiden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ah, ok.
Ja, den upplösningen är värd att vänta på.
Dock förstod jag inte riktigt om den upplösningen redan skulle användas på de kommande 10 tums plattorna från samsung eller om det var något som var tänkt för plattor längre fram i framtiden.

jag uppfattade som det skulle användas längre fram, men är inte säker på den saken:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Vänta på iBoard eller iMat istället

http://tinyurl.com/3zyc5zl

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vore det inte konstigt om de släpper sin produkt månader efter iPad 2 och är sämre?

Nu tror jag att iPad 2 är svårslagen men 10.1an kan mkt väl vara en värdig konkurrekt. Men som vanligt när det gäller Android paddor, det pratas en hel del om framtida produkter men få har kommit ut .

Skrivet av Biturbo:

Jag förstår om det svider i Appletarmen men om du bara hittar två punkter där iPad är bättre så stämmer nog påståendet att den får spö på de flesta punkter. Eller?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biturbo:

Jag förstår om det svider i Appletarmen men om du bara hittar två punkter där iPad är bättre så stämmer nog påståendet att den får spö på de flesta punkter. Eller?

Skrivet av bourne94:

håller med, apple är kanske bra, men lite väl överskattat...

Men det är bara mina åsikter:)

Förklara gärna vad som är så mycket bättre istället för att komma med löjliga kommentarer. iPad 2 är snabbare och har bättre batteritid (enligt första testerna åtminstone) samt enormt många fler anpassade appar. Samsung:en har bättre upplösning (1280x800).

Skrivet av bourne94:

tänkte mer på samsung, som jag läste om här på swec:)

http://www.sweclockers.com/nyhet/13958-samsung-visar-upp-2560...

Det där handlar om en ny skärmpanel. De nya samsungarna som lanseras snart har inte denna panel.

Permalänk
Medlem

Som vanligt så skriker ena sidan på bordet om MHz, skärmupplösning osv.. Att man inte växt ifrån detta.

En tablet är inte en gaming PC..

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Förklara gärna vad som är så mycket bättre istället för att komma med löjliga kommentarer. iPad 2 är snabbare och har bättre batteritid (enligt första testerna åtminstone) samt enormt många fler anpassade appar. Samsung:en har bättre upplösning (1280x800).

Det där handlar om en ny skärmpanel. De nya samsungarna som lanseras snart har inte denna panel.

Löjligt, ja. Men det är inte jag som argumenterar för ett varumärke jag inte har någon relation till.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en iPad2 när jag var borta i USA i en vecka, är så sjukt jävla nöjd med den
Har den vita 16gigaren (wifi only), hittils uppfyller den alla mina krav, känns lättare och bättre/smidigare än t.ex en netbook.

Köpte den för att den är sjukt bra att surfa med, App Store utbudet och ett allmänt trevligt OS som fungerar.

Har redan en iPhone4 också så jag behövde inte skaffa 3g varianten då phonen kan agera som en wifi hotspot, väldigt smidig funktion

EDIT: kan ju tillägga att en tablet är inte på något sett en fullvärdig ersättare till en riktig laptop, men om man bara är ute efter web, mail, IM, facebook, twitter, simpla spel och för att anteckna lite på så är det perfekt att ha, och ett bättre val än dessa långsamma intel atom netbooks med intel crappy graphics som inte ens klarar HD filmer utan att det ska hacka...

Köp en iPad2, du kommer inte bli besviken

Sent from my iPad

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biturbo:

Löjligt, ja. Men det är inte jag som argumenterar för ett varumärke jag inte har någon relation till.

Eh? Jag argumenterar för en produkt, inte ett varumärke, som jag är väl bekant med. Jag är även rätt väl insatt i konkurrenternas modeller och jag har fortfarande inte fått något svar på exakt vad det är som gör Samsungen så mycket bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Vore det inte konstigt om de släpper sin produkt månader efter iPad 2 och är sämre?

Nu tror jag att iPad 2 är svårslagen men 10.1an kan mkt väl vara en värdig konkurrekt. Men som vanligt när det gäller Android paddor, det pratas en hel del om framtida produkter men få har kommit ut .

Nja, på vissa sätt är Ipad2 väldigt lättslagen och det är vad gäller uttag för USB, HDMI, SD-kort osv som helt saknas på den vad jag vet. Också det där med att man inte får lägga in saker på paddan utan att det synkas och kontrolleras av itunes låter väldigt skumt och är en stor nackdel för mig.
Sedan är kamerorna riktigt dåliga, med 0.3 megapixel webcam och 1.3 för vanlig kamera.
Att inte stödja flash är också väldigt mysko och en stor nackdel då väldigt mycket på nätet använder sig av det.

Samtidigt är Ipaden bra på många andra sätt, såsom design, snabbhet och tillgång till appar och att den har 3G i vissa modeller.

Jag saknar fortfarande en platta som "har allt" utan uppenbara buggar eller nackdelar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Eh? Jag argumenterar för en produkt, inte ett varumärke, som jag är väl bekant med. Jag är även rätt väl insatt i konkurrenternas modeller och jag har fortfarande inte fått något svar på exakt vad det är som gör Samsungen så mycket bättre?

Tjena

Jag gillar inte ipad dom som den ovanför skrev att den ska synkas hela tiden, och att hela apple känns ganska låst.
Skärmen är ju lite bättre på nya samsung, men jag försöker inte att bara argumentera för en samsung ( personligen gillar jag blackbeurry ganska mycket, utan att ha testat ).
Jag har själv testat en ipad, och den är ju hyfsat "rapp" i skärmen så det är ju absolut inget fel på den, men jag tycker att den är lite väl överskattad och att det finns många paddor som är som är bättre än ipad, men det är ju som sagt en väldigt smaksak när det gäller paddor:)

TS: Om du gillar ipad så är det bara tuta och köra på det, men jag ger bara min personliga åsik med plus och minus:)
Om du ska köra på ipad, så kör på 2:an, tror det inte kommer en ny på ett tag:)

EDIT: ursäkta för min ev konstiga skrivning:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Tjena

Jag gillar inte ipad dom som den ovanför skrev att den ska synkas hela tiden, och att hela apple känns ganska låst.
Skärmen är ju lite bättre på nya samsung, men jag försöker inte att bara argumentera för en samsung ( personligen gillar jag blackbeurry ganska mycket, utan att ha testat ).
Jag har själv testat en ipad, och den är ju hyfsat "rapp" i skärmen så det är ju absolut inget fel på den, men jag tycker att den är lite väl överskattad och att det finns många paddor som är som är bättre än ipad, men det är ju som sagt en väldigt smaksak när det gäller paddor:)

Vilket ekosystem man föredrar är ju definitivt en smaksak. Att inte alla gillar Apples har jag full förståelse för och säger inget om.

Vad jag har emot är personer som Myggiz som utan argument bara slänger ur sig att "Apple ligger långt efter" utan att verka ha någon koll på produkterna.

På punkterna snabbhet, batteritid och anpassade applikationer, vilka jag personligen anser som viktiga punkter så är iPad 2 bäst just nu. Men om föredrar Android väger det såklart tyngre för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vilket ekosystem man föredrar är ju definitivt en smaksak. Att inte alla gillar Apples har jag full förståelse för och säger inget om.

Vad jag har emot är personer som Myggiz som utan argument bara slänger ur sig att "Apple ligger långt efter" utan att verka ha någon koll på produkterna.

På punkterna snabbhet, batteritid och anpassade applikationer, vilka jag personligen anser som viktiga punkter så är iPad 2 bäst just nu. Men om föredrar Android väger det såklart tyngre för många.

Japp, ipad är ingen skit som du säger, men vilket os paddan har är nog en grej som väger tyngst idag:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

läste i Macworlds test av ipad2 (länkad ovan): "Du kan inte heller ha flera användarkonton om ni är flera i hushållet – alla delar på samma mejl, appar, och inställningar på gott och ont."

Betyder det att man i samma använderkonto heller inte kan läsa mail till olika emailadresser i ett och samma program? Det vore ju i så fall hel-larvigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

läste i Macworlds test av ipad2 (länkad ovan): "Du kan inte heller ha flera användarkonton om ni är flera i hushållet – alla delar på samma mejl, appar, och inställningar på gott och ont."

Betyder det att man i samma använderkonto heller inte kan läsa mail till olika emailadresser i ett och samma program? Det vore ju i så fall hel-larvigt.

Självklart kan du det..

Lika mycket som en enhet med Android kan det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enix:

Jag köpte nyligen en iPad2 när jag var borta i USA i en vecka, är så sjukt jävla nöjd med den
Har den vita 16gigaren (wifi only), hittils uppfyller den alla mina krav, känns lättare och bättre/smidigare än t.ex en netbook.

Köpte den för att den är sjukt bra att surfa med, App Store utbudet och ett allmänt trevligt OS som fungerar.

Har redan en iPhone4 också så jag behövde inte skaffa 3g varianten då phonen kan agera som en wifi hotspot, väldigt smidig funktion

EDIT: kan ju tillägga att en tablet är inte på något sett en fullvärdig ersättare till en riktig laptop, men om man bara är ute efter web, mail, IM, facebook, twitter, simpla spel och för att anteckna lite på så är det perfekt att ha, och ett bättre val än dessa långsamma intel atom netbooks med intel crappy graphics som inte ens klarar HD filmer utan att det ska hacka...

Köp en iPad2, du kommer inte bli besviken

Sent from my iPad

Jag instämmer med ovanstående skribent. Fick min iPad 2 i förrgår. Inköpt i USA som tack vare den just nu sjukt låga dollarkursen blev billig. WiFi 64 GB kostade mindre i USA än 16 GB-varianten kostar i Sverige. Eftersom jag redan har en iPhone 4 kan jag dela internetuppkopplingen med min padda ifall WiFi saknas.
iPaden är, minst sagt, en grym upplevelse att surfa och jobba med. Min iPhone all ära, men just nu använder jag den mest till att ringa med :D, allt annat använder jag min iPad till. Kanske inte fota då, för kameran suger faktiskt :).
Ett köp rekommenderas varmt.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X