Går inte att installera win7 på ny ssd.

Permalänk
Medlem

Går inte att installera win7 på ny ssd.

Köpte Corsair Force Series 3 alldeles när den kom.
Disken syns i bios, och ibland (!) i windows (vista).
Har provat med lite olika grejer, men antingen så syns den inte när jag ska installera win7 på den, eller så säger den så här

När jag har sett disken i windows så har jag kunnat köra t.ex as ssd på den osv.
Har provat med/utan ACHI, att försöka installera utan den förra hårddisken i osv, men inget har fungerat.
Blir fruktansvärt frustrerad :<

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

Jag hade problem när jag skulle installera win 7 på min corsair force 3 också. Först syntes den i bios, och mitt i installationen så droppade disken och försvann. Det hände typ tre gånger och sen slutade den till och med synas i bios. Det är fler som haft liknande problem med att den bara försvinner. Jag lämnade in den där jag köpte den och de fick inte heller igång disken. Den var död :/ Jag vet inte om du har råkat ut för en trasig disk, men det har hänt förut med just den serien, och om det har hänt så är det lätt att bli frustrerad, för det är svårt att lista ut vad som hänt.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Ahh det funkade nu, jag bara ignorerade det dar medelandet och nu k;r jag p[ den nya installationen
Daremot sa ar resultaten lite halvdana, men jag tror inte jag hade ACHI pa... kan man fa pa det efter fragetecken, hittar det inte pa den har layouten

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av weyne:

Ahh det funkade nu, jag bara ignorerade det där medelandet och nu kör jag på den nya installationen
Daremot så ar resultaten lite halvdana, men jag tror inte jag hade ACHI på... kan man få på det efter? Hittar det inte på den här layouten

Att slå på AHCI i BIOS i efterhand kräver handpåläggning i operativsystemet eftersom drivrutinerna skiljer sig. Första träff: http://support.microsoft.com/kb/922976 (tror meningen är att du kör Fix-IT innan du ändrar från Native till AHCI/RAID-läge i BIOS). Men det finns säkert bättre guider om du letar vidare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av weyne:

Ahh det funkade nu, jag bara ignorerade det dar medelandet och nu k;r jag p[ den nya installationen
Daremot sa ar resultaten lite halvdana, men jag tror inte jag hade ACHI pa... kan man fa pa det efter fragetecken, hittar det inte pa den har layouten

Klicka på Start, skriv regedit i rutan Påbörja sökning och tryck på RETUR.
Leta upp och klicka på följande registerundernyckel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
Gör följande i den högra rutan: Klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.
Skriv 0 i rutan Data, och klicka sedan på OK.
Stäng Registereditorn genom att klicka på Avsluta på Arkiv-menyn.
Starta om och ändra i BIOS till AHCI.

Permalänk
Medlem

Köpte också Corsair Force 3 när den kom ut. Lyckades installera Windows 7 efter en error code och utebliven SSD i BIOS. Nu hittar datorn/BIOS SSDn 2/3 gånger ungefär, men 1/3 vill den boota upp från något annat och hittar inte disken. Bör man lämna tillbaka den?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scanie:

Klicka på Start, skriv regedit i rutan Påbörja sökning och tryck på RETUR.
Leta upp och klicka på följande registerundernyckel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
Gör följande i den högra rutan: Klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.
Skriv 0 i rutan Data, och klicka sedan på OK.
Stäng Registereditorn genom att klicka på Avsluta på Arkiv-menyn.
Starta om och ändra i BIOS till AHCI.

Gjorde exakt så men efter att jag rebootat så hittar den inte ssdn, stängde av achi, och sen hittar den varken den galla hyena eller ssdn

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem när jag skulle installera win 7 på min nya Force 3. Jag stängde ner maskinen plockade bort mina USB diskar som satt i under installationen och provade igen. Då funkade det utan felmeddelande. Funkar stabilt sedan.

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Köpte också Corsair Force 3 när den kom ut. Lyckades installera Windows 7 efter en error code och utebliven SSD i BIOS. Nu hittar datorn/BIOS SSDn 2/3 gånger ungefär, men 1/3 vill den boota upp från något annat och hittar inte disken. Bör man lämna tillbaka den?

Bör nog lämna tillbaks.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Har exakt samma fel som er.. vad ska man göra?

EDIT: Har bytt ut den, exakt samma fel på den nya. Har prövat köra den som slav i en annan dator, den försvinner från enhetshanteraren plötsligt även då. FUBAR

EDIT 2: Har ni köpt den från dustin?

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zamn:

Bör nog lämna tillbaks.

Skrivet av maiky:

Har exakt samma fel som er.. vad ska man göra?

EDIT: Har bytt ut den, exakt samma fel på den nya. Har prövat köra den som slav i en annan dator, den försvinner från enhetshanteraren plötsligt även då. FUBAR

EDIT 2: Har ni köpt den från dustin?

Ja, man kanske ska det.

Köpte min på Inet, ska ringa dom och kolla vad dom säger.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite på andra forum, och det verkar som att folk med OCZ Vertex 3 har exakt samma problem. Vissa säger sig ha löst det med AHCI/SATA inställningar och drivrutiner, men jag vet inte exakt vad.

Barnsjukdomar?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk

Testa öppna cmd skriv sen följande:

Diskpart
List disk

så får du fram en lista på dina hdd:s sen hittar du din ssd (kolla på gb storleken för att hitta rätt) tex Disk 1 skriv följande:

Select disk 1
clean
create partition primary
select partition 1
active
format FS=NTFS
assign
exit
(hoppas allt e rätt xD)
då får du en så fullständig formatering man kan typ, funka för mig med NÄSTAN samma fel!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Testa öppna cmd skriv sen följande:

Diskpart
List disk

så får du fram en lista på dina hdd:s sen hittar du din ssd (kolla på gb storleken för att hitta rätt) tex Disk 1 skriv följande:

Select disk 1
clean
create partition primary
select partition 1
active
format FS=NTFS
assign
exit
(hoppas allt e rätt xD)
då får du en så fullständig formatering man kan typ, funka för mig med NÄSTAN samma fel!

Blir lite problem då jag inte ser den i BIOS ens. ;/

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Skrivet av maiky:

Blir lite problem då jag inte ser den i BIOS ens. ;/

Åh fan, å inte i list disk då heller förstår jag?.. ja då är det nog hårdvarufel i disken
förresten, testat olika Sata kontakter på mobo?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Japp testat olika kontakter. Grejen är att den finns ibland, sen bara försvinner den. Sjukt

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

uppdaterat bios på moderkortet?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Läste på något forum att man kan försöka med att i bios stänga av quick boot eller liknande, kan vara problem med att disken/moderkort inte hinner hitta varandra i uppstarten annars. Kan ju vara värt ett försök i alla fall. Sedan var det en del problem som löstes genom att aktivera "hot swap" för disken i bios. Inte direkt relaterat till dessa symtom, men även det kan vara värt ett försök.

Annars så rekommenderas att man surfar in på corsairs supportforum, de som finns där brukar ha bättre koll på dessa typer av problem.

Permalänk
Avstängd

Välkänd problem med Force serien att den försvinner ur bios helt random osv.
Trodde dom hade fixat det på force3, tydligen inte.

Som frispel säger finns det 2 saker man kan göra.
Aktivera howswap och stänga av quickboot, det kan hjälpa ibland.

Även force serien som haft stora problem med sleep i windows, undrar om denna lider av samma problem.

Permalänk
Medlem

Jag som hade tänkt köpa någon av ovan nämnda modeller, blir nog att avvakta...

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Har varken quickboot eller hotswap att välja på i min laptop :(, men den fungerar ju inte ens bra i en vanlig USB-docka.

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Avstängd

Du får nog lämna tillbaka den maiky som en annan här i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Du får nog lämna tillbaka den maiky som en annan här i tråden.

Hehe, roligaste är ju att jag redan lämnat in den en gång fick en ny som var lika kass!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Eller gör som mig, lämna tillbaks och köp en intel istället Lite långsammare och dyrare kanske, men stabil och utan problem!

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Avstängd

dyrare? 320 är 400kr billigare.
510 är dyrare dock, men den är inte direkt långsammare än force3.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med min Force 3 120GB, bäst vad det är så kan den försvinna från BIOS post, den kan hänga sig i windows, etc etc

Har provat med en mängd olika sata drivare & dessutom provat att stänga av LPM som faktiskt avhjälpte tillfälliga frysningar (i stil med dom tidiga SSD diskarna som kom med taskig controller). Det verkar som Corsair släppt ännu en ofärdig produkt med 3 serien och jag kan inte rekommendera denna disk till någon förräns Corsair får fingrarna ur & fixar sin firmware. Det kommer dock troligtvis inte att hända då dom fortfarande inte har fixat Force & Force 2 serierna's firmware. Corsair verkar skylla på alla andra utom sin egen skit.

Mobo: Sabertooth P67 (1606 bios), ansluten till intel 6gbps kontroller & AHCI aktiverat i bios & clean installation, trim aktiverat etc etc.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har exakt samma problem med min Force 3 120GB, bäst vad det är så kan den försvinna från BIOS post, den kan hänga sig i windows, etc etc

Har provat med en mängd olika sata drivare & dessutom provat att stänga av LPM som faktiskt avhjälpte tillfälliga frysningar (i stil med dom tidiga SSD diskarna som kom med taskig controller). Det verkar som Corsair släppt ännu en ofärdig produkt med 3 serien och jag kan inte rekommendera denna disk till någon förräns Corsair får fingrarna ur & fixar sin firmware. Det kommer dock troligtvis inte att hända då dom fortfarande inte har fixat Force & Force 2 serierna's firmware. Corsair verkar skylla på alla andra utom sin egen skit.

Mobo: Sabertooth P67 (1606 bios), ansluten till intel 6gbps kontroller & AHCI aktiverat i bios & clean installation, trim aktiverat etc etc.

Det är surt, ordentligen surt.

Är det någon som har en Vertex 3 som kan bekräfta om likadana problem uppstår? Annars vore värt att lämna in disken och betala lite mer för en sådan.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Avstängd

Det verkar vara extremt många som har problem med sina force3, inte läst om så omfattande problem med Vertex3, eller någon annan disk som M4 (inte sandforce dock).

Kanske kan vara ett firmware problem, för de verkar konstigt att så många inte fungerar som dom ska.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att det är ett FW problem och jag hoppas ännu mer på att Corsair erkänner detta & fixar en ny. Dock inser jag att chansen för att detta ska inträffa inom den närmaste tiden är mycket liten.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

guys go here and add to the corsair thread about this:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=95674