kan en hårddisk skadas av röntgen på flygplatsen?

Permalänk
Medlem

kan en hårddisk skadas av röntgen på flygplatsen?

Hej, jag ska resa utomlands snart, tänkte ta med mig en extern hårddisk och jag undrade om hårddisken kan bli skadad i röntgen maskinerna i flygplatsen?

Ska man ta med sig den som handbagage eller i det stora bagaget?

Sen har jag hört att kontrollanter kollar igenom hårddisken men jag vet inte riktigt om det är sant. Nån som vet?

Permalänk
Medlem

intressant fråga där, där jag inte har ett helt säkert svar.

Men jag har aldrig hört att det ska skadas av röntgen, men jag lovar inget.

Ang kontrollanter som kollar igenom hårddisken, så tror jag inte att dom gör det... men dom kan ju göra det ( inte säker på hur dom gör där heller ):)

Trevlig resa iallfall!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Mig veterligen skall inte hårddiskarna eller datan därpå ta skada av röntgen. Har dock ingen källa på det, men hittills har min externa hårddisk och mina datorer klarat sig.

Har aldrig varit med om att kontrollanter kolla igenom, iaf inte på svenska flygplatser. Vart skall du resa?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Skrivet av joppijee:

Hej, jag ska resa utomlands snart, tänkte ta med mig en extern hårddisk och jag undrade om hårddisken kan bli skadad i röntgen maskinerna i flygplatsen?

Ska man ta med sig den som handbagage eller i det stora bagaget?

Sen har jag hört att kontrollanter kollar igenom hårddisken men jag vet inte riktigt om det är sant. Nån som vet?

Jag skulle ta med den som handbagage, det vanliga bagaget behandlas inte jättebra utan kommer stötas till ordentligt vid ett flertal tillfällen. Hårddisken kommer att röntgas och du kommer att få plocka ur den ur din väska (se http://www.swedavia.se/sv/Swedavia/Resenar/Planera-Resan/Sake...). Röntgenutrustningen för handbagage är betydligt svagare än den för vanligt bagage.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Mig veterligen skall inte hårddiskarna eller datan därpå ta skada av röntgen. Har dock ingen källa på det, men hittills har min externa hårddisk och mina datorer klarat sig.

Har aldrig varit med om att kontrollanter kolla igenom, iaf inte på svenska flygplatser. Vart skall du resa?

Jag ska resa till USA från arlanda nu den 12 Juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ministerkrister:

Jag skulle ta med den som handbagage, det vanliga bagaget behandlas inte jättebra utan kommer stötas till ordentligt vid ett flertal tillfällen. Hårddisken kommer att röntgas och du kommer att få plocka ur den ur din väska (se http://www.swedavia.se/sv/Swedavia/Resenar/Planera-Resan/Sake...). Röntgenutrustningen för handbagage är betydligt svagare än den för vanligt bagage.

Då kommer de alltså inte kolla igenom hårddisken?

Permalänk
Skrivet av joppijee:

Då kommer de alltså inte kolla igenom hårddisken?

Se inte så nervös ut bara när du lägger upp disken på bandet

I Sverige kommer de definitivt inte göra det. I USA vet jag inte.

EDIT: För själva flygsäkerheten spelar det ju ingen roll vad som finns på disken. En annan fråga är ju vad tullen/motsvarande i USA tycker.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppijee:

Då kommer de alltså inte kolla igenom hårddisken?

Det vet man inte, de kan vilja kolla den.

Ofta/ibland vill de att man skall boota laptopen, de kollar inte vad som finns i den, bara att den startar.

MEN om du uppträder nervöst och är allmänt kinkig där kommer de sannolikt att kolla dig riktigt noga.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det vet man inte, de kan vilja kolla den.

Ofta/ibland vill de att man skall boota laptopen, de kollar inte vad som finns i den, bara att den startar.

MEN om du uppträder nervöst och är allmänt kinkig där kommer de sannolikt att kolla dig riktigt noga.

Jag har inget olagligt i den det är bara lite privat att visa upp familje bilder och filmer.

Permalänk
Medlem

Nej, de kan inte ta skada. Tänk på alla som dagligen reser i arbetet med sin laptop i handbagaget som de får röntgade, det hade aldrig fungerat om datorerna/diskarna tagit skada.

Röntgen på flygplats är bara ljusvågor (fotoner för den petige), som att lysa på innehållet med en lampa typ.

Det är för övrigt inte heller helt ovanligt att även "det stora bagaget" blir röntgat.

Hade det varit magnetröntgen där man använder magnetism/magnetfält istället hade det dock varit en annan femma men det använder man nästan bara uteslutande inom sjukvården.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Nej, de kan inte ta skada. Tänk på alla som dagligen reser i arbetet med sin laptop i handbagaget som de får röntgade, det hade aldrig fungerat om datorerna/diskarna tagit skada.

Röntgen på flygplats är bara ljusvågor (fotoner för den petige), som att lysa på innehållet med en lampa typ.

Det är för övrigt inte heller helt ovanligt att även "det stora bagaget" blir röntgat.

Hade det varit magnetröntgen där man använder magnetism/magnetfält istället hade det dock varit en annan femma men det använder man nästan bara uteslutande inom sjukvården.

Ok, då vet man att man är säker om det är så som du säger.

Permalänk
Inaktiv

Homland security har rätt att kopiera och kolla upp alla lagringsmedia du för in i USA.
När du står där vid imigration så är du totalt rättslös. komersiella filmer på hårddisk skulle inte jag ta med mig dit. Har fått både dator och usb disk kontrollerad av en helt rabiat securityvakt.

Röntgenstrålning påverkar inte hårddiskar vare sig det gäller konventionella eller SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Homland security har rätt att kopiera och kolla upp alla lagringsmedia du för in i USA.
När du står där vid imigration så är du totalt rättslös. komersiella filmer på hårddisk skulle inte jag ta med mig dit. Har fått både dator och usb disk kontrollerad av en helt rabiat securityvakt.

Röntgenstrålning påverkar inte hårddiskar vare sig det gäller konventionella eller SSD.

ok, tack det var bra att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppijee:

Jag har inget olagligt i den det är bara lite privat att visa upp familje bilder och filmer.

Det var ju kanske inte riktigt så jag menade, mer att uppträda nervös för att den eve skulle kunna ta skada av röntgningen där.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Röntgen på flygplats är bara ljusvågor (fotoner för den petige), som att lysa på innehållet med en lampa typ.

Ljusfotoner har inte kraft nog att penetrera det man vill se. Det är joniserande elektromagnetisk strålning, röntgenstrålning, de använder.

Skrivet av Trexpsy:

Hade det varit magnetröntgen där man använder magnetism/magnetfält istället hade det dock varit en annan femma men det använder man nästan bara uteslutande inom sjukvården.

(OT) Magnetkamera, MR eller MRT är det korrekta namnet. Då det inte förekommer någon röntgenstrålning.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ljusfotoner har inte kraft nog att penetrera det man vill se. Det är joniserande elektromagnetisk strålning, röntgenstrålning, de använder.

(OT) Magnetkamera, MR eller MRT är det korrekta namnet. Då det inte förekommer någon röntgenstrålning.

Bra där! Rätt ska va rätt!
Tack

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Kom precis hem från USA, hade 4 anslutningar där innan jag kom hem till Europa, så totalt gick jag igenom 8 st säkerhetskontroller, och jag behövde inte ens ta ut datorn ur sitt case och de begärde inte att jag skulle starta den osv.

Permalänk
Medlem

av ren nyfikenhet (OT): vart i USA ska du och hur länge sen kan jag säga att de ofta inte kollar igenom din hårddisk, senast jag var i USA (vilket iofs var ett tag sen) köpte jag en hårddisk, vilken de inte kollade igenom får väl se om det är värre eller bättre nu (ska själv till USA 22 juni )

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye