Min samsung 226bw har börjat flimmra vid uppstart

Permalänk
Medlem

Min samsung 226bw har börjat flimmra vid uppstart

Hej

Min samsung 226bw har fungerat bra sedan jag köpte den 2007, tills för några veckor sedan.
Skärmen har börjat flimmra när man startar den, först är den svart i ca 20 sek sen flimmra den i ca 2 min för att sedan fungera normalt igen. Samma fenomen uppstår om skärmen varit avstängd ett tag eller hamnat i energisparläge.
Jag upptäckt att om ställer in magic bright på panelen till "text" (lägre ljusstyrka) så avtar flimmret snabbare.

Jag har testat med en annan skärm och det fungerade utan problem så jag har uteslutit problem med grafikkortet, har även testat att byta kabel.

Jag tycker detta är ett högst egendomligt problem, nån som vet vad det beror på eller haft liknande problem?
Har samsung så dålig kvalitet på sina skärmar?
Finns det nån lösning? Garantin verkar precis lagom ha gått ut.

Har googlat lite och jag verkar vara långt ifrån ensam med problemet:

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Samsung 226BW flimrar vid uppstart
Samsung 226BW flickers for a few minutes when powering on - Overclock.net - Overclocking.net

Hittade till och med ett youtube-klipp:
YouTube - samsung 226bw flickering when powered on

Permalänk
Medlem

mm nåväl

Permalänk

Hade samma problem, min dog helt till slut

Läste runt man skulle kunna byta transistorer så skulle det funka bättre.
Men iom jag är inte så kunnig på det området så blir det lite svårt.
Är inte 100% säker att ens det funkar heller.

Så just nu sitter jag och funderar efter en ny skärm, inom sin tid.

Önskar jag kunde hjälpa bättre dock.

/mvh

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

hahaha, jag har suttit här och trott att jag varit ensam om det här problemet. Exakt som du beskriver det har jag det med min. Det började först med att den flimmrade i cirka 10-20 sekunder efter uppstart när den varit avstängd. Nu flimmrar den i närmare 2 minuter innan det avtar. Hur länge flimmrar din (utan ditt magic trix) innan den funkar?
Det jag också märkt är att skärmen började pipa med en väldigt högljud frekvens samtidigt som den började flimmra, hör ni detta också?

Skrivet av Blackwizard:

Hade samma problem, min dog helt till slut

Läste runt man skulle kunna byta transistorer så skulle det funka bättre.
Men iom jag är inte så kunnig på det området så blir det lite svårt.
Är inte 100% säker att ens det funkar heller.

Så just nu sitter jag och funderar efter en ny skärm, inom sin tid.

Önskar jag kunde hjälpa bättre dock.

/mvh

Hur länge höll den efter att den började flimmra? Ökade tiden som flimmret varade för dig också? I så fall hur länge varade det precis innan den dog? Försöker uppskatta hur lång tid min skärm har kvar att leva.

Permalänk
Medlem

Skrev om detta för ett par månader sen, dock varar mitt flimrande längre och ökar

Först var det kanske 1-2 minuter, sen 5-10 min minst säkert

Denna skärm var ju bang of the buck 2007 eller var det var, frågan är vilken skärm man ska köpa nu? Samsung verkar inte så heta på marknaden nu?

Annars väldigt nöjd

Permalänk
SpelClockers

Min gamla skärm började uppföra sig så.
Det gick från ett kort pip och lite flimmer till längre pip och flera uppstarter för att få den att ens fungera.
Sist jag försökte starta den så fick jag hålla på i 10-20 minuter av/på för att lyckas få igång den.
Man börjar ju smått undra om det är ett "inbakat" fel som kickar in efter 3-4 år när man hör hur vanligt detta är...

Permalänk

Haha, hade denna samma fel fast min var helt konstig fick sitta och spamma source i typ 10 minuter innan den ens gick igång. Annars har den funkat i typ 3 år. Slängde den idag mycket skönt slippa vänta 10 minuter varje gång man ska starta datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

hahaha, jag har suttit här och trott att jag varit ensam om det här problemet. Exakt som du beskriver det har jag det med min. Det började först med att den flimmrade i cirka 10-20 sekunder efter uppstart när den varit avstängd. Nu flimmrar den i närmare 2 minuter innan det avtar. Hur länge flimmrar din (utan ditt magic trix) innan den funkar?
Det jag också märkt är att skärmen började pipa med en väldigt högljud frekvens samtidigt som den började flimmra, hör ni detta också?

Hur länge höll den efter att den började flimmra? Ökade tiden som flimmret varade för dig också? I så fall hur länge varade det precis innan den dog? Försöker uppskatta hur lång tid min skärm har kvar att leva.

I början flimmra den inte lika länge innan den funkade men nu ca 4 minuter. Jag upplever också det höga pipet du beskriver

Frågan är hur långt han har kvar innan han säckar ihop. Man tycker ju att en tft som kostade 2800:- ny ska hålla längre än 3 år iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Skrev om detta för ett par månader sen, dock varar mitt flimrande längre och ökar

Först var det kanske 1-2 minuter, sen 5-10 min minst säkert

Denna skärm var ju bang of the buck 2007 eller var det var, frågan är vilken skärm man ska köpa nu? Samsung verkar inte så heta på marknaden nu?

Annars väldigt nöjd

Jag hade för mig att den var rankad 1:a under tft hos prisjakt 2007.
Just nu verkar ju Benq vara prisvärt:
Benq G2420HDBL - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar
Benq G2222HDL - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Kommer nog inte köpa samsug mer iaf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonpet88:

mm nåväl

Observera att inlägg som bara är till för att flytta upp tråden är förbjudna. Den här gången låser jag inte din tråd på grund av det, men tänk på det i fortsättningen. Jag har även tagit bort ett annat av dina inlägg. Observera att marknadsföring och annonsering i forumet är förbjudet.

*tråd rensad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Observera att inlägg som bara är till för att flytta upp tråden är förbjudna. Den här gången låser jag inte din tråd på grund av det, men tänk på det i fortsättningen. Jag har även tagit bort ett annat av dina inlägg. Observera att marknadsföring och annonsering i forumet är förbjudet.

*tråd rensad*

lessen, ska tänka på det

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min också, började ganska precis efter 3 år med 1-2 minuters blinkande men det har nu efter ca ett halvår bara blivit värre. Tar mellan 2-24 timmar att få den att sluta blinka nu så jag stänger inte av den alls för tillfället. Det blir nog att skaffa en ny vilken dag som helst nu.

Permalänk
Avstängd

Äve min samsung 226bw har börjat blinka vid uppstart, det enda som fungerar är att låta den stå på jämt antar att den kommer dö snart då

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Min tar runt 10-15 minuter att "starta upp" nu för att bli av med blinkadet. Stängs skärmen av om man stänger av datorn men lämnar skärmen på? Slipper man blinkningarna då? Eller stänger den av sig själv / går ner i energisparläge som gör att blinkningarna börjar igen när man startar den? Finns det något sätt att kringå detta isf?

Permalänk
Medlem

Har inga problem med min 226bw skönt att veta efter att man läst denna tråd.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag har fått exakt samma dilemma med min 206BW. Den blinkar vid uppstart och jag upplever att den blinkar längre och längre innan den får fast bild.

Då får man alltså köpa en ny skärm om man inte klarar att byta kondensatorer på egen hand.

Bra kvalitet om alla skärmar ger sig efter ungefär lika lång tid!

Permalänk
Medlem

Har gått snart ett halvår sedan jag svara här sist, men jag kan dela med mig av hur jag löste detta problemet:
Jag stänger aldrig av min skärm, nånsin. På natten när jag stänger av datorn drar jag ut skärm sladden för att förhindra att skärmen går nere i vänteläge, och tvingar den istället att visa en ruta där det står "no input signal". Även om det inte är en optimal lösning så har det funkat klockrent för mig det senaste halvåret
Innan jag började med denna tekniken tog det upp emot en timme för min skärm att sluta blinka. jag skulle inte ens våga testa hur lång tid det skulle ta nu ^^

Permalänk

Har som glömt att jag svarade på denna tråd
Men tror min höll bara i ett par veckor efter den började flimra. Sen slutade den helt och hållet.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Avstängd

Samma här min la ner helt oxå.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonpet88:

Hej

Min samsung 226bw har fungerat bra sedan jag köpte den 2007, tills för några veckor sedan.
Skärmen har börjat flimmra när man startar den, först är den svart i ca 20 sek sen flimmra den i ca 2 min för att sedan fungera normalt igen. Samma fenomen uppstår om skärmen varit avstängd ett tag eller hamnat i energisparläge.
Jag upptäckt att om ställer in magic bright på panelen till "text" (lägre ljusstyrka) så avtar flimmret snabbare.

Jag har testat med en annan skärm och det fungerade utan problem så jag har uteslutit problem med grafikkortet, har även testat att byta kabel.

Jag tycker detta är ett högst egendomligt problem, nån som vet vad det beror på eller haft liknande problem?
Har samsung så dålig kvalitet på sina skärmar?
Finns det nån lösning? Garantin verkar precis lagom ha gått ut.

Har googlat lite och jag verkar vara långt ifrån ensam med problemet:

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Samsung 226BW flimrar vid uppstart
Samsung 226BW flickers for a few minutes when powering on - Overclock.net - Overclocking.net

Hittade till och med ett youtube-klipp:
YouTube - samsung 226bw flickering when powered on

Fet LOL, min började göra såhär igår :P, är inne på forumet pga samma sak. Funderar på om det kan vara de nya drivarna från Nvidia som är problemet... lr om bara skärmen håller på att dö :/

*edit, lr så läser man i tråden först... dags att köpa ny skärm, yey!

Permalänk
Medlem

Efter ett strömavbrott igår har min skärm som nu stått på i mer än ett halvår utan att bli avstängd gett upp helt. Efter att haft igång den i 2 dygn vill den fortfarande inte sluta blinka. Så hade tänkt att fixa kondensatorerna nu. Så här ser dom ut:

2st:
CapXon
820uF
25V
C725 VENT
GL 105C

1st:
CapXon
330uF
25V
C722 VENT

Nån som vet var jag kan få tag på motsvarande kondensatorer? Hur noga är det att dom kondesatorerna jag köper har samma specs som orginal-kondensatorerna? Jag hörde att det gör inget om spänningen är högre en orginal tex?
Jag gick in på elfa men min kunskap tog slut när jag nådde sidan där jag skulle välja mellan:
Keramiska kondensatorer
Plastfilmskondensatorer
Elektrolytkondensatorer
Kraftkondensatorer
Trimkondensatorer
Avstörningskondensatorer

Skulle uppskattas massor om någon kunde länka eller skirva art-nr på vad jag behöver, tack!

Permalänk
Medlem

min gamla 226bw blinkar också, började blinka rätt tidigt dock...

Permalänk
Medlem

Där ser man, har en 206bw som börjat den också.. tar en tio femton min innan den vill hoppa igång.

Bra kvalitet Samsung =P

Permalänk
Medlem

Skönt att man köpte den lite finare T220 då Nej men seriöst, kan vara bra att veta, min blir 3 år i sommar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Min Syncmaster 226BW började blinka för en eller två månader sedan och nu är det riktigt illa kanske 15 min innan jag ser vad som står på skärmen. Blev irriterad i fredags å beställde mig ist en Dell u27, min är dock äldre än 2007 så garanti finns ju inte, men kul att veta vad det är för fel nu iaf.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle uppskattas massor om någon kunde länka eller skirva art-nr på vad jag behöver, tack!

330uF: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-234-31&toc=19089

820uF fanns inte, men närmast större värde (1000uF) bör funka lika bra: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-234-56&toc=19089

Permalänk
Medlem

Min la av efter 3 månaders krigande igår, får nog bli en ny skärm istället dags för större! Dålig kvalité minst sagt, har en 15" lcd som e typ 10 år gammal som fortf håller.......

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Finns en tråd till där vi är några som bytt kondingar, kanske kan ge någon lite vägledning och inspiration!
#10761915

Permalänk
Medlem

Jag vill också vara med i klubben! Eller vill och vill, jag kan bara konstatera att jag är (var) det. Exakt samma fel på min 223bw, klarar inte att vara avstängd (bli kall), flimrar mellan 5-30 minuter vid varje uppstart/uppvaknande. Bara tre månader utanför garantiperioden också, bra tajmat av någon räknenisse på Samsung.

Köpte en ny skärm så nu kan man ju ge sig på att laga den gamla utan risk.

Permalänk
Medlem

Ja jag har 223BW oxå när jag tryck på knapp skärm på några sekund slocka igen o göra igen minst två gånger efter fungerar nu men snart jag köpa ny skärm ändå .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.