Copyswede vill ha 50% dyrare hdd

Permalänk
Medlem

Copyswede vill ha 50% dyrare hdd

http://svt.se/2.22620/1.2439880/snart_blir_harddisken_50_proc...

Citat:

Företagen som tillverkar hårddiskar är fortfarande inte överens med Copyswede. Trots att förhandlingar om de nya avgifterna pågått sedan i vintras är striden inte över.
-Men nu har vi lämnat ett bud som Copyswede får bedöma, säger Anders Appelqvist, vd för Elektronikbranschen som förhandlar för hårddisktillverkarna.

Exakt vad måste företagen vara överens med Copyswede om?

Citat:

Copyswedes privatkopieringsavgift tas redan tidigare ut på bland annat cd- och dvd-skivor, en kostnad som betalas av tillverkarna men förs vidare till konsumenterna.

Jaha... privatkopieringsavgift...

Citat:

Rättighetsorganisationen anser nu att även hårddiskar och usb-minnen används för att lagra upphovsrättsskyddat material. Och därför bör även de omfattas av avgifterna.

Visst jag har inget emot om mina hårddiskar blir 50% dyrare. Men ska Copy swede och APB sluta gnälla om mina "semesterbilder" då? Och se till att "ersättningen" fördelas bra och rättvist till upphovsrättsmännen

Problem solved eller?

Annars är denna avgift bara hyckleri av Copyswede och APB!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Alla med körkort borde tvingas betala 5 000/år i fortkörningsavgift - det vet väl alla att alla bilförare kör för fort förr eller senare, så varför inte bötfälla alla på en gång.

Alla är skyldiga tills motsatsen är bevisad.

Permalänk
Medlem

Nåja, nu handlar det ju om att man betalar en kompensationsavgift för rätten att privatkopiera, något som vi alltså är berättigade till i lag, inte en lagöverträdelse. Så, ingen bedöms som "skyldig" till någonting. Vad man vill är att uppdatera existerande lagstiftning så att ersättningen gäller även moderna lagringsmedia — som "tyvärr" är versatila nog att i större utsträckning än gamla kassettband kunna användas till helt andra saker och därmed gör hela avgiftsmodellen något mer svårmotiverad.

Jag tycker egentligen att det är rätt vettigt, om man nu vill ha en sådan här privatkopieringslag över huvud taget, vilket liksom intäktsfördelningen dock är högst debatterbart.

Permalänk
Hedersmedlem

Betalar vi alltså för att vi har en rättighet att privatkopiera eller betalar vi för att behålla en rättighet att privatkopiera, kan det ens uttryckas så? Men jag förstår inte riktigt, menar dom att dom vill ha kompensationen endast för att jag kan göra kopia av något jag har betalat för eller för att den kopian kan ges bort? Men då låter det som piratkopiering istället. Var görs det en förlust för att jag har tre kopior av samma låt på en hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Var görs det en förlust för att jag har tre kopior av samma låt på en hårddisk?

För att CTRL+C är djävulens påfund, rimligtvis så bör du köpa verket tre gånger om du vill ha tre kopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Alla med körkort borde tvingas betala 5 000/år i fortkörningsavgift - det vet väl alla att alla bilförare kör för fort förr eller senare, så varför inte bötfälla alla på en gång.

Alla är skyldiga tills motsatsen är bevisad.

I verkligheten vet du att det inte görs så så därför kan du inte göra den jämförelsen, men CopySwede drar alla som köper lagring över samma kam och dom själva kallar det just privatkopieringsavgift till just upphovsrättsmännen

Alla glada då?

Om filmen X sänds 5 ggr på ett år, vad gör det om man själv har en kopia av filmen X?

Hur förlorar någon? Detta kommer aldrig upp i den debattenl

Från det att ex en film haft bio premiär tills den gått ut på dvd tills den gått ut på tv, då har upphovsrätt uttjänat sin roll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Betalar vi alltså för att vi har en rättighet att privatkopiera eller betalar vi för att behålla en rättighet att privatkopiera, kan det ens uttryckas så? Men jag förstår inte riktigt, menar dom att dom vill ha kompensationen endast för att jag kan göra kopia av något jag har betalat för eller för att den kopian kan ges bort? Men då låter det som piratkopiering istället. Var görs det en förlust för att jag har tre kopior av samma låt på en hårddisk?

Jag tycker det står i klartext

Så varför gnälller Copy Swede och APB på semesterbilder folk delar med sig om dom ändå betalar piratavgift till upphovsrättsmännen

Som APB i alla debatter givetvist aldrig nämner denna avgift inte finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag tycker det står i klartext

Så varför gnälller Copy Swede och APB på semesterbilder folk delar med sig om dom ändå betalar piratavgift till upphovsrättsmännen

Som APB i alla debatter givetvist aldrig nämner denna avgift inte finns?

Som några tidigare påpekat så är privat och inte piratkopieringsavgift det handlar om. Du har alltså rätt att kopiera av nära och kära helt lagligt, du får däremot inte sprida det vidare till en större krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som några tidigare påpekat så är privat och inte piratkopieringsavgift det handlar om. Du har alltså rätt att kopiera av nära och kära helt lagligt, du får däremot inte sprida det vidare till en större krets.

Men vad är en "större krets"?
Nära och kära? Alla mina vänner och deras vänner? Står det så luddigt i lagen med för då är det ju inte konstigt att folk fildelar...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Hedersmedlem

Så låt oss säga att jag köper mitt favoritalbum med ABBA. Jag vill sitta i mitt rum och lyssna på Mamma Mia medan mitt syskon vill vara på sitt rum och lyssna på Money, money, money. Då vill dom ta ut en avgift på en hel hårddisk för att mitt syskon har rättigheten att kopiera över låten till sin hårddisk när jag lika väl kan dela med mig av mina låtar via nätverket t ex och syskonet spelar upp filen som är på min dator? Oj nu sket det sig, nu blir det väl avgift på nätverkskablar och nätverksenheter också?

Nja, kanske ska kolla in Grooveshark ändå.

Permalänk

Copyswede vad är det för jävla människor. Det var det absolut löjligaste jag har hört.
Skit ska skit ha!

Finns det någon liknande "skatt på hårddisk" i andra länder eller gäller detta enbart sverige ?
Jag får kika närmare på det här men det låter ruttet.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scab:

Nåja, nu handlar det ju om att man betalar en kompensationsavgift för rätten att privatkopiera, något som vi alltså är berättigade till i lag, inte en lagöverträdelse. Så, ingen bedöms som "skyldig" till någonting. Vad man vill är att uppdatera existerande lagstiftning så att ersättningen gäller även moderna lagringsmedia — som "tyvärr" är versatila nog att i större utsträckning än gamla kassettband kunna användas till helt andra saker och därmed gör hela avgiftsmodellen något mer svårmotiverad.

Jag tycker egentligen att det är rätt vettigt, om man nu vill ha en sådan här privatkopieringslag över huvud taget, vilket liksom intäktsfördelningen dock är högst debatterbart.

Vi är enligt lag även berättigade att låna ut halva insexnyckelsatsen till grannen. Både jag och grannen kan alltså använda mina insexnycklar samtidigt! Men inte är det någon extra avgift på verktyg för det ;). Det är något som i grunden blivit lite tokigt här.

Men jag är helt med på vad du vill ha sagt. Jämförelsen med brott är inte så passande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

tillbaka till stenåldern vill dom, då man klubbade folk med stenar :S
kanske piratavgift på stenarna också?

Permalänk
Medlem

Tycker upphovsmakarna redan har tillräckligt, dom har förtjänst för sålda CD och andra media, när dom uppträder och när deras musik spelas i radion och andra publika via STIM.
Anser att om det inte räcker bör dom kanske syssla med nått annat, eller göra sånt som är mer populärare, fattar inte att "konstnärligt arbetande" ska ha en massa bidrag via copyswede, tycker gott att om dom inte kan klara sig på det dom gör får ställa sig till arbetsmarknadens förfogande... som alla andra vanliga mänskor, Copyswede är onödigt och bör läggas ner!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

verkar ju som att efter förvirringen som uppstått i denna tråd så kan regelverket behöva förtydligas. eller tas bort helt kanske till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Så låt oss säga att jag köper mitt favoritalbum med ABBA. Jag vill sitta i mitt rum och lyssna på Mamma Mia medan mitt syskon vill vara på sitt rum och lyssna på Money, money, money. Då vill dom ta ut en avgift på en hel hårddisk för att mitt syskon har rättigheten att kopiera över låten till sin hårddisk när jag lika väl kan dela med mig av mina låtar via nätverket t ex och syskonet spelar upp filen som är på min dator? Oj nu sket det sig, nu blir det väl avgift på nätverkskablar och nätverksenheter också?

Nja, kanske ska kolla in Grooveshark ändå.

Du har rätt att kopiera hela albumet och ge kopian till din syster, det är det som avgiften är till för. Räcker med att du kopierar ett par skivor till hårddisken så har du och din syster gått plus...

Säger inte att det är vettigt, försöker bara reda ut begreppen med tanke på hur mycket folk väljer att missförstå vad det hela handlar om.

Skrivet av Söderbäck:

Vi är enligt lag även berättigade att låna ut halva insexnyckelsatsen till grannen. Både jag och grannen kan alltså använda mina insexnycklar samtidigt! Men inte är det någon extra avgift på verktyg för det ;). Det är något som i grunden blivit lite tokigt här.

Men jag är helt med på vad du vill ha sagt. Jämförelsen med brott är inte så passande.

Du kan låna ut dina skivor till vem som helst utan problem, det dom vill ha betalt för är när du kopierar och ger en kopia till honom vilket innebär att han inte köper skivan istället.

Skrivet av ggustavsson:

Tycker upphovsmakarna redan har tillräckligt, dom har förtjänst för sålda CD och andra media, när dom uppträder och när deras musik spelas i radion och andra publika via STIM.
Anser att om det inte räcker bör dom kanske syssla med nått annat, eller göra sånt som är mer populärare, fattar inte att "konstnärligt arbetande" ska ha en massa bidrag via copyswede, tycker gott att om dom inte kan klara sig på det dom gör får ställa sig till arbetsmarknadens förfogande... som alla andra vanliga mänskor, Copyswede är onödigt och bör läggas ner!

Med tanke på att du tycker att upphovsrättshavarna tjänar tillräckligt som det är så antar jag att du har stenkoll på vad dom tjänar? I så fall får du gärna upplysa oss andra! Eller är det så att du tycker att dom inte ska tjäna något alls? Jag antar att du gärna arbetar gratis också?

Skrivet av Mollemannen:

verkar ju som att efter förvirringen som uppstått i denna tråd så kan regelverket behöva förtydligas. eller tas bort helt kanske till och med.

Det hela är inte så krångligt, problemet är att väldigt många inte sätter sig in i vad det handlar om, de flesta läser att hårddiskar ska bli dyrare och blir upprörda och tycker att det är åt hel*ete. Det är väldigt få inlägg man läser i detta ämnet där folk verkligen satt sig in det hela och har en åsikt baserad på det, majoriteten av inläggen baseras snarare på magkänsla.

Själv tycker jag att det är vettigt att det finns en avgift på tex cd-r och mp3-spelare som huvudsakligen hanterar musik som kopierats i någon form, när det gäller externa hårddiskar som har ett så pass mycket bredare användningsområde så ställer jag mig mer tveksam, speciellt när det blir en så kraftig prisökning.

Permalänk
Medlem

Alltså, om man drar detta till sin spets, är inte detta "konstnärslöner" fast i privat regi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Alltså, om man drar detta till sin spets, är inte detta "konstnärslöner" fast i privat regi?

Det stora problemet är egentligen de totalt orealistiskt ersättningsnivåerna de kräver. 200 kr för alla diskar större än 250 GB. De billigaste hårddiskarna över 250 GB som jag hitta kostar 400 kr så en vilket i runda slängar är en vinst på 20 kr för butiken. Fint att en intresseorganisation ens har mage att kräva in 1000% av affärens vinst som "skatt".

Rimligtvis bör varje musik-CD komma med en 5 min reklamspår för elektronikbranschen mellan varje sång, eller annan liknande reklam som stöd för industrin de suger ut.

Permalänk
Medlem

Bättre att införa skatt på usla svenska artister.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Du kan låna ut dina skivor till vem som helst utan problem, det dom vill ha betalt för är när du kopierar och ger en kopia till honom vilket innebär att han inte köper skivan istället.

Aaa. Fast om grannen fortsätter låna mina verktyg så kommer denne inte heller att köpa några egna. Det resulterar också i utebliven försäljning. Slitage kan man ta hänsyn till i vissa fall, men exempelvis insexnycklar sliter grannen troligtvis inte ut hur mycket han än lånar dem.

Förlorad försäljning måste inte ha ett likamedtecken till krav på inkomst från annat håll. Jag anser att det beror på vad den uteblivna inkomsten beror på. I fallet med copyswedes roll i samhället kan jag inte se den naturliga röda tråden till varför de ska ha pengar från hårddiskförsäljning. Som du skriver senare så kan man fråga sig hur stort inkomstbortfall just externa hårddiskar orsakar.

Jag har sett i diverse trådar och forum att det finns en hel del irritation kring copyswedes roll och agerande. Det hatas hit och försvaras (ibland) dit. Vad jag vill se mer av i debatten är hur och av vem copyswede kontrolleras så att de inte tar ut obefogade avgifter. Vem granskar, och vem beslutar om vad som är rimligt?
Är det verkligen så illa att de själva avgör hur stora befogenheter de har? Eller snarare för vilka medier de har rätt att plocka ut avgifter? De är trots allt inte statliga och har allt att vinna av att dra in så mycket pengar som möjligt så deras egen syn på vad som skall hamna under deras avgifter kan väl inte vara den enda beslutsgrundande ståndpunkten? Eller?
Om det är politiker (eller andra) som sitter och bestämmer detta, vilka är då dessa? Och om det inte är någon annan som är med i detta beslut, vilken politiker är då idag ansvarig för hur dagens situation ser ut som den gör?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kassettavgiften har väl funnits åtminstone sen början av 80-talet, så någon gång på den tiden fick Copyswede eller dess föregångare mandat att driva in och fördela avgifter. Copyswede ekonomisk förening registrerat 1997.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Så puckat.. den här nya privatkopieringsavgiften kommer bara att uppmuntra till ännu mer kopiering, både privat och pirat.

Permalänk
Medlem

Läste att deras styrelse består bara av människor på 40+....

Jag kommer då inte bry om deras regler angående kopiering, jag kopierar när jag känner att det är nödvändigt.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

De borde lägga avgiften för privatkopiering på det upphovsrättsskyddade materialet istället för som nu på mediat man kopierar det till. På så vis behöver de aldrig mer käbbla om vilka media som ska omfattas av copy swedes fantasier.

Detta kommer ju aldrig hända, då blir ju Darins skiva 1 kr dyrare och så kan vi inte ha det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjonsson:

De borde lägga avgiften för privatkopiering på det upphovsrättsskyddade materialet istället för som nu på mediat man kopierar det till. På så vis behöver de aldrig mer käbbla om vilka media som ska omfattas av copy swedes fantasier.

Detta kommer ju aldrig hända, då blir ju Darins skiva 1 kr dyrare och så kan vi inte ha det!

Jag förslår att du sätter dig in i vad det hela handlar om, ditt inlägg är fel på rätt många sätt i detta sammanhanget...

Permalänk
Medlem

Tycker man selektivt borde porta de förlag som väljer att sätta någon form av kopieringsskydd på sina verk från att få tal de av några pengar från kassettersättningen eftersom de uppenbarligen försöker försvåra b.l.a privatkopiering.

Sedan kan man ju göra en uppskattning av hur ofta resten av verken blir privatkopierade så kommer man nog fram till en mer rimlig avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag förslår att du sätter dig in i vad det hela handlar om, ditt inlägg är fel på rätt många sätt i detta sammanhanget...

Varför skulle detta vara fel? Detta är ju helt klart den bästa lösningen. Betala för rätten att privatkopiera när du köper "originalet" istället för att man ska ha dolda avgifter på lagringsmedia för att betala detta.