Intel SSD 160GB (bara 5.9 i win 7 prestanda klassificiering)

Permalänk
Medlem

Intel SSD 160GB (bara 5.9 i win 7 prestanda klassificiering)

Tjena,

Behöver lite råd ang. att efter jag bytt ut mitt system och köpt nytt moderkort, minnen, CPU etc.

Det är så att jag blev lite orolig när mitt Win7 64-bit gav dåligt resultat i prestanda-klassificiering för HDD. Det mesta ligger runt 7.9 medans HDD ligger på 5.9.

Har Intel SSDn i sigen där nere. Före denna ominstallation fick jag mkt bra betyg (runt 7.8) med SSDn.

Har inte rört något i BIOS:et än förutom stängt av HD ljud och kollat så SSDn står på AHCI el vad det nu heter.

Får dock bra (tror jag) resultat i detta programmet med SSDn:

Vad kan jag göra ifall något blivit fel?

Något i BIOS? Har installerat alla drivrutiner för kontrollers etc etc. Uppdaterat till senaste BIOS (beta).

Om det finns nån som har ASUS P8P67 Deluxe B3 kanske ni kan säga vart jag ska plugga in SSDn?
Har satt en SATA 6GB/kabel i en av Intel SATA6GB portarna.

Innan när jag fick bättre resultat hade jag SSDn i vanlig SATA 3GB port med en 3GB kabel.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt normala resultat, jag skulle nog strunta i vad Windows säger om allt funkar.
Här är ett resultat från en X25-M G2 80GB: http://i138.photobucket.com/albums/q277/GamerOne/as-ssd-bench...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är AHCI aktiverat i BIOS och registret?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog också strunta i windowsklassificeringen. Hur känns datorn annars? Känns den segare eller något?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag skulle nog också strunta i windowsklassificeringen. Hur känns datorn annars? Känns den segare eller något?

Nä, windows pangar upp på 3 sekunder typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scanie:

Är AHCI aktiverat i BIOS och registret?

Ja, det skrev jag ju. Vart kollar jag i registret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Ja, det skrev jag ju. Vart kollar jag i registret?

Aha, my bad.

Citat:

Klicka på Start, skriv regedit i rutan Påbörja sökning och tryck på RETUR.
Leta upp och klicka på följande registerundernyckel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
Gör följande i den högra rutan: Klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.
Skriv 0 i rutan Data, och klicka sedan på OK.
Stäng Registereditorn genom att klicka på Avsluta på Arkiv-menyn.
Starta om datorn.

Men jag jämför dina värden med de som jag har på min Lenovo T420s med exakt samma disk och de är likvärdiga. Dina är till och med högre. Jag har AHCI aktiverat på min.

Fast på min så står det msahci, precis som på bilden som blev länkad till i någon post över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Tjena,

Behöver lite råd ang. att efter jag bytt ut mitt system och köpt nytt moderkort, minnen, CPU etc.

Det är så att jag blev lite orolig när mitt Win7 64-bit gav dåligt resultat i prestanda-klassificiering för HDD. Det mesta ligger runt 7.9 medans HDD ligger på 5.9.

Har Intel SSDn i sigen där nere. Före denna ominstallation fick jag mkt bra betyg (runt 7.8) med SSDn.

Har inte rört något i BIOS:et än förutom stängt av HD ljud och kollat så SSDn står på AHCI el vad det nu heter.

Får dock bra (tror jag) resultat i detta programmet med SSDn:
http://dl.dropbox.com/u/11035283/as-ssd-bench%20INTEL%20SSDSA...

Vad kan jag göra ifall något blivit fel?

Något i BIOS? Har installerat alla drivrutiner för kontrollers etc etc. Uppdaterat till senaste BIOS (beta).

Om det finns nån som har ASUS P8P67 Deluxe B3 kanske ni kan säga vart jag ska plugga in SSDn?
Har satt en SATA 6GB/kabel i en av Intel SATA6GB portarna.

Innan när jag fick bättre resultat hade jag SSDn i vanlig SATA 3GB port med en 3GB kabel.

Sonen har ett ASUS P8P67 Deluxe B3 men han har en Intel SSD 510 120 GB(SATA 6 GB) som är inkopplad på en Intel 6.0 Gb/s porten(gray på moderkortet) men han får nog inte ut 6.0Gb/s. Du skriver själv att du får bättre resultat på den vanliga SATA 3 GB porten(blue på moderkortet) så ja hade satt SSD:n på den. Hade själv en Intel SSD G2 160GB innan ja bytte till 320, men ja fick bättre resultat jämmfört mot ditt resultat, 7,7 på SSD:n(Asus P6X58D Premium moderkort).

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.