60gb ssd tillräckligt??

Permalänk

60gb ssd tillräckligt??

Hej, jag undrar ifall 60 gb är tillräckligt för win 7 home premium + alla updatering till framtiden, samt adobe master collection cs5?

Mvh

Permalänk
Medlem

jo de räcker för w7 och adobe, men i längden blir de för lite, min 80GB är förliten också.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Jag har en Vertex på 30GB. Det funkar med nöd och näppe. Och jag några få program installerade på ssd:n, så som firefox och Office. Däremot har jag gjort en "unattended" install så att hela C:/User/.. ligger på en mekanisk hårddisk. Senast jag installerade windows var för cirka 5-6 månader sen och nu har jag kanske 1,5 GB kvar på ssd:n. Så det funkar, men man blir ju jäkligt begränsad

Permalänk
Medlem

Kör 60gb SSD och tycker allt att det är för lite. Har förutom windows7 Black Ops och starcraft2 på disken, i princip det som ryms eftersom du vill ha antalet GB för växlingsfilen/tempfiler eller var det heter. Köp 120gb=)

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk

Har en 80gig Intel ssd, var tillräkligt i början men nu ångrar jag massa att inte tog en 120gig. Så fort du installerar ett par spel, patchar etc så blir 80 gig snabbt fullt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

hur kan ni klara er på så lite?
när jag snålar med det nödvändigaste så hamnar man på 400GB, os + installerade program :/

Permalänk
Skrivet av Kalajfa:

Kör 60gb SSD och tycker allt att det är för lite. Har förutom windows7 Black Ops och starcraft2 på disken, i princip det som ryms eftersom du vill ha antalet GB för växlingsfilen/tempfiler eller var det heter. Köp 120gb=)

Lägg växlingsfil på en annan disk så har du löst det problemet...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Lägg växlingsfil på en annan disk så har du löst det problemet...

Tänkte först "aa men vad smart, tackar!" sen såg jag din bild haha;)

Hur går jag tillväga?

NVM, hittat det:)

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

när jag snålar med det nödvändigaste så hamnar man på 400GB, os + installerade program :/

Basic management?

Jag har inte programvara installlerat som jag använder en gång vart 700 dag, inklusive spel. Kollat att det inte är dina film-filer som exploderar?

Min laptop ligger på 50gb förbrukat för alla dess nödvändigheter. Min desktop inklusive alla spel jag kör ligger på 78gb förbrukat.

Båda dessa inkluderar ochså hela mitt bild och dokument bibliotek som synkas mellan båda datorer. (Musik och film lagras separat)

Permalänk

Jo, det är så här att jag har tänkt på 120 gb ssd men isåfall behöver jag sänka till i5 2500k från i7, ska nämligen köpa en ny.
Är det isåfall bättre med i5 2500k och en 120 gb ssd och köra os , adobe cs5 och visual studio m.m. eller köpa en 60 gb och en i7 för arbeten?

Tack

Permalänk
Skrivet av Sp4rgr1sen:

Jo, det är så här att jag har tänkt på 120 gb ssd men isåfall behöver jag sänka till i5 2500k från i7, ska nämligen köpa en ny.
Är det isåfall bättre med i5 2500k och en 120 gb ssd och köra os , adobe cs5 och visual studio m.m. eller köpa en 60 gb och en i7 för arbeten?

Tack

Är ju inte helt omöjligt att vänta x tid med y komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Basic management?

Jag har inte programvara installlerat som jag använder en gång vart 700 dag, inklusive spel. Kollat att det inte är dina film-filer som exploderar?

Min laptop ligger på 50gb förbrukat för alla dess nödvändigheter. Min desktop inklusive alla spel jag kör ligger på 78gb förbrukat.

Båda dessa inkluderar ochså hela mitt bild och dokument bibliotek som synkas mellan båda datorer. (Musik och film lagras separat)

nej, det ligger till 95% os & program där...
1TB till os + program
1TB till spel & benchar
1TB till backup, film, musik, bilder, filer, oinstallerat...

Jag har tittat efter SSD, men som sagt behöver jag en på 500GB till os + program, sedan en minst lika stor till något spel. känns lite som överpris på SSD i dagsläget, billigare hade vart att kört 6st 1tb i raid, 2 och 2, men har inte platsen eller kylning som är anpassat för det :/

Permalänk

alltså, köra på en i7 och en 60 gb ssd för os och kanske något program och därmed vänta tills ssd blir billigare, kommer nämligen köra adobe program som fotoredirering samt programering m.m, eller?

Permalänk

Man kan iof ha en separat HDD för spel, de behöver inte ligga på OS-disken om man har begränsat SSD-utrymme. Då räcker 60-80GB bra. Nu börjar dock 120-160GB bli rätt billigt så har man lite extra pengar att investera så bör man nästan göra det för att slippa kompromissa.

Permalänk

japp, har inga extra pengar so de bli 60 gb för os och en 1 tb hdd för lagring, ifall jag behöver mer så köper jag i framtiden

Permalänk
Medlem

Ja det är tillräckligt.

Kör allt annat på vanlig disk.

Permalänk

Jag har en 60 GB. Finns en del guider då du kan vinna 1-4 GB genom att trixa.

Ligger nu med OS (4 mån?) + Witcher 2 o en massa skräp och har 12 GB ledigt.

Spel som Call of Duty är inte menade för SSD enligt mig. Helt enkelt onödigt. Har man pengarna helt klart en 120 GB.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp4rgr1sen:

Hej, jag undrar ifall 60 gb är tillräckligt för win 7 home premium + alla updatering till framtiden, samt adobe master collection cs5?

Mvh

Om du placerar växlingsfil och lite annat på en annan disk så kan det räcka, men 80GB är nog bättre för att vara på säkra sidan. Jag har en 80GB med en hel del program installerat och använder mig för närvarande av 31GB. (Windows 7, 6-7 månader)

Om du måste installera och använda dig av hela Master Collection CS5 så tar ju det upp 24-25GB bara det.

Och Dalton Sleeper, vad har du installerat för os/program som kräver 500GB?

Visa signatur

Självklart!

Permalänk

punkt slut, nu har jag köpt en 120 gb ssd och 2600k.

Permalänk
Medlem

120 är nog bäst som sagt. Jag gjorde två partitioner på min 120 (för att kunna installera om win enkelt om det behövs och ha vissa spel på den andra halvan som jag inte vill formatera samtidigt). Wow tar upp 25gb och scII 9... Snart fullt

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

1TB till os + program
1TB till spel & benchar

Program tar upp i genomsnitt 5gb per 'suite', så du har cirka 200 installerade?
Spel tar up mellan 5-15 - så du har 100 installerade?

Du får ursäkta att jag har svårt att tro på att dessa behövs.

Permalänk
Medlem

Jag har en 30GB i laptopen. Jag har installerat W7 och Office på den. Jag har nu 10GB ledigt på disken. Jag använder den bara för surf och arbete. Det räcker för mina behov. I en stationär dator skulle jag inte vilja ha en så liten.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Program tar upp i genomsnitt 5gb per 'suite', så du har cirka 200 installerade?
Spel tar up mellan 5-15 - så du har 100 installerade?

Du får ursäkta att jag har svårt att tro på att dessa behövs.

har för mej att adobe suite cs4 tar upp över 10 dock, men klarar man sig på bara os och suiten?
en vanlig hemmaanvändare har nog betydligt mer installerat, sedan jag som programmerare har kanske betydligt mer, men ändå.

Permalänk
Entusiast

Det som brukar "suga" upp lagringsutrymme likt en tvätt-svamp, är "Users" -mappen.
Överväg att flytta C:\Users till en annan enhet om den är stor, eller rensa upp bland tempfiler, nerladdade filer och annat som lagras under C:\Users\<användarnamn>

Själv har jag en 120 GB SSD, och har flyttat min Users-mapp till enhet D:, som är en WD Caviar Black. 500 GB traditionell hårddisk.
Man förlorar ytterst lite i prestanda i förmån av en smidigare hantering och inte behöva rensa upp alltför ofta.

Nu kommer säkerligen frågan -"Hur flyttar jag C:\Users" ?
Här är ett bra tips:
http://www.tips5.com/how-to-relocate-user-profile-folder-to-o...
Sedan sök på nätet efter "Move users folder". Många guider är onödigt komplicerade, och andra dåligt skrivna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

en vanlig hemmaanvändare har nog betydligt mer installerat, sedan jag som programmerare har kanske betydligt mer, men ändå.

Min laptop ligger för tillfället på 50gb förbrukat.

Detta inkluderar:
Windows 7 (SP1)
Visual Studio 2010
Microsoft Office 2010
Matlab 2010b
Eclipse
Microsoft Expression 3
Microsoft Expression 4
+ massa små program (Skype, Opera, Windows Live Messenger, Steam, osv)

Spel på en summa av 7gb. Och därefter 'personliga filer' på en summa av 9gb.
Hibernate fil på 4gb, pagefil på 2gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp4rgr1sen:

punkt slut, nu har jag köpt en 120 gb ssd och 2600k.

Trevligt

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Sitter med bara en 60GB ssd i min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

hur kan ni klara er på så lite?
när jag snålar med det nödvändigaste så hamnar man på 400GB, os + installerade program :/

Nu ska man ju vara rätt försiktig när man säger bullshit på internet men skulle du vilja redogöra för alla dessa programmen som är livsviktiga att ha på ssd'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Nu ska man ju vara rätt försiktig när man säger bullshit på internet men skulle du vilja redogöra för alla dessa programmen som är livsviktiga att ha på ssd'n?

Livsviktigt, nä kanske inte. Men det återstår att se vad som verkligen är måste på måndag då jag ska fylla en sprillans ny tablet på 32gb ssd + 32gb sdhc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Livsviktigt, nä kanske inte. Men det återstår att se vad som verkligen är måste på måndag då jag ska fylla en sprillans ny tablet på 32gb ssd + 32gb sdhc.

vilken tablet då?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro