OCZ kombinerar SSD med mekanisk lagring

Permalänk
Melding Plague

OCZ kombinerar SSD med mekanisk lagring

Under pågående Computex 2011 visar OCZ upp Revodrive Hybrid, en lagringsenhet med både flashminnen och mekanisk hårddisk.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

verkar bli intressant detta om än lite dyrt kanske ..

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem

Hmmm det här var ju aktuelt ett tag, det jag menar är att detta är inte något nytt xD

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

lite dyrt är i underkant... onödigt dumdyrt"passar bättre bäst av allt är väl dock "är ni helt från vettet?" Lika bra ide som den där NAS boppan med plats för en 2,5 tums hårddisk.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Bah, OCZ är skräp. I och för sig har de lyckats ta sig ur 'klistermärkestrimmarligan' till att faktiskt utveckla produkter själva, men deras kvalitet och komponentval suger. Jaja, jag vet att jag kommer att få en bisvärm av uppjagade okunniga tonåringar efter mig, men jag har semester och sitter med en öl och kan ta smällen.

Permalänk
Hedersmedlem

Att införa något som redan finns med när man köper Z68 moderkort är lite konstigt. Man ger lite högre prestanda enligt specarna men hårddisken kan man inte få snabbare så jag är tveksam. Om det inte blir för dyrt är det dock något för AMD användarna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nu blir jag nyfiken på vad som händer när man indirekt stoppar in en hårddisk på 7200rpm i en Pci-e plats?
De ständiga vibrationerna borde slita ganska mycket på den relativt fasta kontakten, kanske börjar det glappa eller så kan lödningarna börja släppa efter ett tag? De är ganska små trots allt...

Spekulationer

Permalänk
Entusiast

Hårddisk på kort?... men... vänta nu?
Den där påminner mig om en gammal klassiker: (Hade själv några sådana intryckta i min stackars gamla 386:a)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hardcard

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Nu blir jag nyfiken på vad som händer när man indirekt stoppar in en hårddisk på 7200rpm i en Pci-e plats?
De ständiga vibrationerna borde slita ganska mycket på den relativt fasta kontakten, kanske börjar det glappa eller så kan lödningarna börja släppa efter ett tag? De är ganska små trots allt...

Spekulationer

Borde väl inte vibrera mer än en grafikkortsfläkt (fast å andra sidan är väl 16x PCIe stabilare kontakt än 1x PCIe). Man skulle också kunna ha någon dämpning i upphängningen av hårddisken. Svårt att se hur den är upphängd i den där bilden.

Det är ändå ett ganska vettigt koncept att använda SSD som ett stort cacheminne till en mekanisk hårddisk tycker jag. Det är långt ifrån alla moderkort som baseras på intel Z68. Visserligen har konceptet funnits ett tag om man kör ZFS med SSD som L2ARC. Egentligen är det inget som hindrar att man istället inför den här funktionen i operativsystemet och låter en vanlig SSD-disk agera som filcache på något smart sätt (jag tänker på motsvarigheten till Windows Readyboost med SSD istället för USB-minnen).

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Hårddisk på kort?... men... vänta nu?
Den där påminner mig om en gammal klassiker: (Hade själv några sådana intryckta i min stackars gamla 386:a)
http://www.computermuseum.li/Testpage/HardCard20MB1980s.jpg

Ja, 10MB på ISA hade väl alla?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det hela är en väldigt bra idé och jag hoppas det blir standard i framtiden, antingen via moderkortet eller via själva hårddisken.

Säg att du har en liten (120GB) SSD och en större mekanisk disk på en eller ett par TB. Det du i praktiken får göra är att sätta dig ner och bestämma "Vad ska gå fort" och "Vad ska gå långsamt". Det kan vara svårt att bestämma i förväg hur ofta du vill spela ett visst spel eller köra ett visst program och det kan dessutom ändras med tiden.

Bättre att den här "cachningen" (som det egentligen handlar om) sker med automatik baserat på vad man använder mest för stunden, än att man ska sköta det manuellt. Dessutom utnyttjas utrymmet mer effektivt. Man lägger ju t.ex. gärna operativet på en SSD, men i verkligheten är det långt ifrån alla filer man behöver snabb access till. Det finns många "skräpfiler" och extra uppsättningar med filer som inte används så ofta, speciellt i 64-bitars Windows. Samma sak gäller program och spel. Består spelet av en stor ".pak"-fil som ska avkomprimeras sekventiellt samtidigt som spelet laddar tjänar man inte så mycket på att ha snabb random access.

Svårigheten kan ju bli att hålla reda på så mycket data. ReadyBoost i Windows hanterar 2-4GB, här handlar det om upp till 100 gånger mer data som ska indexeras på något sätt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mammaspappa:

Ja, 10MB på ISA hade väl alla?

Njae... "alla" vet jag inte, men den var en "hit" runtom och bland bekanta till mig.
Fick själv tag på ett par 40 megabytes-versioner, som jag stoppade in i min "första" PC.
Det var ju då en underbar idé, då det var brist på 3.5" platser, men lediga kortplatser fanns det. (IBM PS/1)

Får be om ursäkt för felaktigt ordval. "Goding" kanske passar bättre?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Intressant, men varför körs dom inte genom SATA portarna? Är det någon vinst i att köra på PCI porten?

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Attans det här ser väldigt spännanden ut, och jag som har lagt hårdvara-köp-förbud på mig själv...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Seagate skapade väl liknande för ett år sen snart? 4gb ssd + hdd? Mer eller mindre samma sak fast med större ssd-del...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Seagate skapade väl liknande för ett år sen snart? 4gb ssd + hdd? Mer eller mindre samma sak fast med större ssd-del...?

Fast betydligt bättre prestanda på denna. (på papperet åtminstånde)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Klart den ska vara på 7200rpm, folk som köper en sådan vill nog ha det bästa.

Vore för övrigt intressant om WD hade utvecklat en ny Raptor 10k hybriddisk

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Hårddisk på kort?... men... vänta nu?
Den där påminner mig om en gammal klassiker: (Hade själv några sådana intryckta i min stackars gamla 386:a)
http://www.computermuseum.li/Testpage/HardCard20MB1980s.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Hardcard

Vilken flashback jag fick!
Tror jag har två stycken i källaren faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Attans det här ser väldigt spännanden ut, och jag som har lagt hårdvara-köp-förbud på mig själv...

Haha det där är inte så lätt, pengar på kontot och sedan tittande på sweclockers är ingen bra kombo om man vill spara pengar. "Vill ha djäveln" kommer snabbt fram

Permalänk
Medlem

Den konstruktionen ser väldigt tveksam ut med tanke på vibrationer... Dyr också. Kan ju lika gärna köpa en 120gb SSD och en 2TB green disk för samma pris.

Visa signatur
Permalänk

Varför inte bara köra det som ett kontoller kort med flashminne på.
Revodrive med 2 sata platser på.
Tycker den ser dum och ogenomtänkt ut :/

Permalänk
Medlem

Ja hybriddiskar var inne för flera år sedan - idag har idén spelat ut sin roll då både hårdvara, OS och applikationer löser hanteringen av två diskar numera. Bra produkt (fast hdd på kort är inte så smart iofs) men 3 år för sent - nice try, but you die (ungefär som OCZ diskar iofs brukar göra var och varannan dag...)

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Klart den ska vara på 7200rpm, folk som köper en sådan vill nog ha det bästa.

Vore för övrigt intressant om WD hade utvecklat en ny Raptor 10k hybriddisk

Fast den disk som procentuellt skulle tjäna mest på det är ju en 2TB 5400rpm-disk. Filer som sällan används går långsamt att access:a, medan filer som ofta används ligger på SSD'n och fås upp blixtsnabbt (vilket är merparten). Totalt sett skulle prestandan på 5400rpm-disken bli grymt mycket högre än utan SSD.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Fast den disk som procentuellt skulle tjäna mest på det är ju en 2TB 5400rpm-disk. Filer som sällan används går långsamt att access:a, medan filer som ofta används ligger på SSD'n och fås upp blixtsnabbt (vilket är merparten). Totalt sett skulle prestandan på 5400rpm-disken bli grymt mycket högre än utan SSD.

Skulle vibrera chassit mindre också.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte tekniken fullt ut tror jag.

Jag förstår att skrivhastigheter skulle kunna vara 500MB/s då den snabbt kopierar över filerna till SSDn, sedan långsamt för över till HDDn i bakgrunden. Men hur kan Läshastigheten vara 575MB/s?

Om vi säger att filen inte längre ligger i "cache" på SSDn, utan förvaras på HDDn istället, hur fasen ska den kunna läsa upp filen i 575MB/s?

Eller gäller läshastigheten endast utvalda filer? T.ex att endast senast skrivna filer på denna lagringsenhet har en hög läshastighet, medan sådant som legat där länge läses upp långsamt, eller att man själv får välja vilka filer man vill ha på SSDn ständigt?

Edit > Kimpur
Äh, jag skrev iaf 50% bättre än majoriteten som skriver mb/s!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Jag förstår inte tekniken fullt ut tror jag.

Jag förstår att skrivhastigheter skulle kunna vara 500mB/s då den snabbt kopierar över filerna till SSDn, sedan långsamt för över till HDDn i bakgrunden. Men hur kan Läshastigheten vara 575mB/s?

Om vi säger att filen inte längre ligger i "cache" på SSDn, utan förvaras på HDDn istället, hur fasen ska den kunna läsa upp filen i 575mB/s?

Eller gäller läshastigheten endast utvalda filer? T.ex att endast senast skrivna filer på denna lagringsenhet har en hög läshastighet, medan sådant som legat där länge läses upp långsamt, eller att man själv får välja vilka filer man vill ha på SSDn ständigt?

Min diskettstation klarade typ 200,000,000 mB/s (tvåhundramiljoner millibyte per sekund) om jag minns rätt, så varför inte så lite som 500?
Jag var bara tvungen att störa mig på lilla "m" i mB/s

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Seagate skapade väl liknande för ett år sen snart? 4gb ssd + hdd? Mer eller mindre samma sak fast med större ssd-del...?

Japp, momentus XT, har en sådan i min ROG-Laptop fungerar fin fint

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slagt:

Japp, momentus XT, har en sådan i min ROG-Laptop fungerar fin fint

Har en momentus XT i min surfburk.

Marginell skillnad skulle jag säga. Antigen är 4Gb SSD för lite eller är det för långsamt SSG minne Ger långt i från de prestanda jag hade hoppas på.

Mitt tips hade varit 16 Gb SSD av lite bättre kvalitet. Så hade hybrid diskar varit lyckade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Jag förstår inte tekniken fullt ut tror jag.

Jag förstår att skrivhastigheter skulle kunna vara 500MB/s då den snabbt kopierar över filerna till SSDn, sedan långsamt för över till HDDn i bakgrunden. Men hur kan Läshastigheten vara 575MB/s?

Om vi säger att filen inte längre ligger i "cache" på SSDn, utan förvaras på HDDn istället, hur fasen ska den kunna läsa upp filen i 575MB/s?

Eller gäller läshastigheten endast utvalda filer? T.ex att endast senast skrivna filer på denna lagringsenhet har en hög läshastighet, medan sådant som legat där länge läses upp långsamt, eller att man själv får välja vilka filer man vill ha på SSDn ständigt?

Edit > Kimpur
Äh, jag skrev iaf 50% bättre än majoriteten som skriver mb/s!

stod upp till så antar att dom menar filer som ligger i flashminnet

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |