SSD vill inte boota in i Windows

Permalänk
Medlem

SSD vill inte boota in i Windows

Hej, skaffade mig idag en OCZ solid series på 30gb. Installationen av windows 7 gick felfritt men när jag väl ska komma in windows så kommer jag inte längre än booten och sen står det bara stilla. Windows vill inte ladda.

Vad kan det vara för fel?

LÖST, se inlägg 21

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

kanske har med IDE eller AHCI inställningen att göra i bios?
dvs drivrutinerna vid installationen inte räckte till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

kanske har med IDE eller AHCI inställningen att göra i bios?
dvs drivrutinerna vid installationen inte räckte till...

Körde ide inställningar vid installation, kanske ska testa med ahci också?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Avstängd

Du ska alltid köra achi när du använder SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Du ska alltid köra achi när du använder SSD.

När jag ställer in till achi går det inte att boota skivor.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Du skall ha achi inställt redan från början. Att installera achi drivrutiner i efterhand är svårt/bökigt så det enklaste är att du går in i bios och ändrar till achi (på alla ställen) och sedan installerar om Windows 7 så bör allt fungera på en gång. Om du har ställt in achi redan från början så installeras de drivrutinerna på en gång automatiskt vid installationen av Windows 7. DVD'n bör fungera även om du har achi på den kontrollern också. Det gör det för mig iaf, jag har alla kontrollerna inställda på achi.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Du skall ha achi inställt redan från början. Att installera achi drivrutiner i efterhand är svårt/bökigt så det enklaste är att du går in i bios och ändrar till achi (på alla ställen) och sedan installerar om Windows 7 så bör allt fungera på en gång. Om du har ställt in achi redan från början så installeras de drivrutinerna på en gång automatiskt vid installationen av Windows 7. DVD'n bör fungera även om du har achi på den kontrollern också. Det gör det för mig iaf, jag har alla kontrollerna inställda på achi.

Så att formatera disken, gå in och ändra till achi i bios och sen testa installera igen?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och ändra till achi. När du bootar så anger du att den skall boota från DVD'n. Sedan formaterar du om hdd'n/tar bort alla partitioner och sedan installerar du om.
Glöm inte att kolla så du får extra partitionen i början också, den skapas av installationen, ändra gärna den partitionen till ca 4-12 GB innan du börjar själva installationen. Den döps till "System Reserv" och blir dold. Det är där du sedan har bootning och ev reparationsverktyg.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Gå in i bios och ändra till achi. När du bootar så anger du att den skall boota från DVD'n. Sedan formaterar du om hdd'n/tar bort alla partitioner och sedan installerar du om.

Försökte detta innan, men gick inte och välja boot.ville inte boota från något. håller på att göra det jag skrev här över

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Ändra bootordningen i bios så att den bootar från DVD'n i 1:a hand, hdd'n i 2:a
Ändra ev så att den kontrollern som DVD'n är ansluten till är satt till ide.
DVD'n skall inte vara ansluten till samma kontroller som HDD'n i så fall.
Beroende på vilket moderkort du har så har du 2-3 olika kontroller för sata uttagen.
Du installerar väl Windows 7 x64.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Ändra bootordningen i bios så att den bootar från DVD'n i 1:a hand, hdd'n i 2:a
Ändra ev så att den kontrollern som DVD'n är ansluten till är satt till ide.
DVD'n skall inte vara ansluten till samma kontroller som HDD'n i så fall.
Beroende på vilket moderkort du har så har du 2-3 olika kontroller för sata uttagen.
Du installerar väl Windows 7 x64.

Nu håller jag på att läsa in windows 7 dvd förhoppningsvis för sista gången! Tack för hjälpen en så länge, annars återkommer jag!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Har nu kört en installation men kommer inte längre en förra gången.
Inga nya ideer?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Har nu kört en installation men kommer inte längre en förra gången.
Inga nya ideer?

Testa med en Cmos,
Har ditt moderkort sista biosen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Testa med en Cmos,
Har ditt moderkort sista biosen?

Återställde bios och ställde in achi igen. Utan resultat denna gången, ska kolla om jag behöver uppdatera bios.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Om du har otur kan det också vara så att moderkortet inte accepterar ssd'n
Det är inte helt problemfritt med ssd. Intels ssd är väl de som fungerar bäst, men är inte de snabbaste.
Prova att boota till felfritt läge.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Om du har otur kan det också vara så att moderkortet inte accepterar ssd'n
Det är inte helt problemfritt med ssd. Intels ssd är väl de som fungerar bäst, men är inte de snabbaste.

Får göra ett par sista försök, sen alt kombinera ihop mekanisk och ssd så det blir samma enhet.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Om du skall köra mekanisk hdd så kan du fundera på att köpa dig en WD Black så får du en snabb disk som inte är så jättedyr.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Om du skall köra mekanisk hdd så kan du fundera på att köpa dig en WD Black så får du en snabb disk som inte är så jättedyr.

Men finns ju en specialsak som kombinerar ssdn med mekansik, har läst det här på swec, kommer inte ihågg vad det heter bara

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Om du skall köra mekanisk hdd så kan du fundera på att köpa dig en WD Black så får du en snabb disk som inte är så jättedyr.

Håller med, den är riktigt bra för o vara en vanlig hdd..

Skrivet av Tullis:

Men finns ju en specialsak som kombinerar ssdn med mekansik, har läst det här på swec, kommer inte ihågg vad det heter bara

Du menar Seagate Momentus XT.
Jag använder själv den hddn i en laptop, känns som en vanlig hdd överlag, den måste lära sig vad du använder mest o lagrar då dom mest använda program osv i SSDn för snabbare start, men den är långt ifrån en riktig ssd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Håller med, den är riktigt bra för o vara en vanlig hdd..

Du menar Seagate Momentus XT.
Jag använder själv den hddn i en laptop, känns som en vanlig hdd överlag, den måste lära sig vad du använder mest o lagrar då dom mest använda program osv i SSDn för snabbare start, men den är långt ifrån en riktig ssd..

Inte det jag menade. en hittar själv inte vad jag tänkte på. Tack för tipsen iaf. Kanske snart dags att byta mb.

Menade att kombinera ihop valfri ssd med valfri mekanisk hårddisk.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Har löst problemet nu!
Kontaktede den gamla ägaren och han hade kört den på ide. Ställde in achi i bios men sata 5 och 6 körde ide. Pluggade i den i en utav dessa och den bootade!
Hoppas detta löser någon annans problem med!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Ett problem med att köra den på ide är ju att det blir inte samma snabbhet, men bättre än inte köra alls.
Eftersom du nu har en så liten ssd bör du flytta ut alla onödiga saker till en mekanisk disk. Även saker som skrivs ofta till disk bör flyttas dvs, swap, temp.

På den skappar du åtminstone 3 partitioner och i denna ordning..
1) En liten partition på ca 8-12GB dit flyttar du din swapfil, dock bör du ha en swap på ca 400MB kvar på SSD'n, så att alla tjänster kan startas om något fel skulle uppstå med din mekaniska hdd. Anledning till stor är att swap skall inte bli full och kunna defragmenteras.
2) En partition på ca 16-40GB för alla tempfiler. Dvs alla user-temp, admin-temp och Windows-temp skall flyttas dit även dumpfiler kan läggas dit.
3) för dokument och/eller Data. Dit flyttar du USERS katalogen
4) Rekommenderas också att du skapar en fjärde partition som du döper till Recovery eller Backup, dit görs alla säkerhetskopior, backuper mm. Du kan även skappa en en systemimage. Dvs om windows 7 kraschar helt så kan du från recoveryprogrammet återställa din Windowsinstallation så som den såg ut när du skapade din image. Du gör alltså en image (ghost) av C: som du lägger på Backup-partitionen. Så den partitionen bör vara större än din C: så en storlek på 100-200GB vore bra.

Om allt gick som det skulle vid installationen så skall du ha 2 partitioner nu på din ssd. En dold som heter "System Reserved" den är dold. För att kunna se den partitionen måste du starta diskhanteraren.
Det är där du har din bootsector och boot.ini, där skall du också ha minnestest.
Du skall även ha recovery på den så att du slipper använda dig av DVD'n. Till denna partition kan du även lägga andra test och diagnostikprogram
som du med lite jobb kan starta från startmenyn istället för att använda dig av DVD.

Om du har en recovery katalog på C: så har installationen inte gått riktigt som den skall för den skall ligga på den dolda partitionen och det brukar betyda att du kanske inte har den dolda partitionen. Om du ändå har den bör du flytta recovery katalogen på C: till den dolda katalogen. Den gör ju ingen nytta på C: om Windows 7 inte går att starta.

För att slippa använda dig av din originalinstallationsdvd varje gång det blir fel så kan du göra en Recoveryskiva istället.
\Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Säkerhetskopiering och återställning\, klicka på "Skapa en systemreparationsräddningsskiva" uppe till vänster
OBS! Denna recoveryskiva är detsamma som recoverykatalogen som skall ligga på "System Reserved" partitionen på din ssd.
Tanka också hem typ Hirens Boot CD, på den finns många testprogram mm om Windows 7 inte går att starta av någon anledning.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Ett problem med att köra den på ide är ju att det blir inte samma snabbhet, men bättre än inte köra alls.
Eftersom du nu har en så liten ssd bör du flytta ut alla onödiga saker till en mekanisk disk. Även saker som skrivs ofta till disk bör flyttas dvs, swap, temp.

På den skappar du åtminstone 3 partitioner och i denna ordning..
1) En liten partition på ca 8-12GB dit flyttar du din swapfil, dock bör du ha en swap på ca 400MB kvar på SSD'n, så att alla tjänster kan startas om något fel skulle uppstå med din mekaniska hdd. Anledning till stor är att swap skall inte bli full och kunna defragmenteras.
2) En partition på ca 16-40GB för alla tempfiler. Dvs alla user-temp, admin-temp och Windows-temp skall flyttas dit även dumpfiler kan läggas dit.
3) för dokument och/eller Data. Dit flyttar du USERS katalogen
4) Rekommenderas också att du skapar en fjärde partition som du döper till Recovery eller Backup, dit görs alla säkerhetskopior, backuper mm. Du kan även skappa en en systemimage. Dvs om windows 7 kraschar helt så kan du från recoveryprogrammet återställa din Windowsinstallation så som den såg ut när du skapade din image. Du gör alltså en image (ghost) av C: som du lägger på Backup-partitionen. Så den partitionen bör vara större än din C: så en storlek på 100-200GB vore bra.

Om allt gick som det skulle vid installationen så skall du ha 2 partitioner nu på din ssd. En dold som heter "System Reserved" den är dold. För att kunna se den partitionen måste du starta diskhanteraren.
Det är där du har din bootsector och boot.ini, där skall du också ha minnestest.
Du skall även ha recovery på den så att du slipper använda dig av DVD'n. Till denna partition kan du även lägga andra test och diagnostikprogram
som du med lite jobb kan starta från startmenyn istället för att använda dig av DVD.

Om du har en recovery katalog på C: så har installationen inte gått riktigt som den skall för den skall ligga på den dolda partitionen och det brukar betyda att du kanske inte har den dolda partitionen. Om du ändå har den bör du flytta recovery katalogen på C: till den dolda katalogen. Den gör ju ingen nytta på C: om Windows 7 inte går att starta.

För att slippa använda dig av din originalinstallationsdvd varje gång det blir fel så kan du göra en Recoveryskiva istället.
\Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Säkerhetskopiering och återställning\, klicka på "Skapa en systemreparationsräddningsskiva" uppe till vänster
OBS! Denna recoveryskiva är detsamma som recoverykatalogen som skall ligga på "System Reserved" partitionen på din ssd.
Tanka också hem typ Hirens Boot CD, på den finns många testprogram mm om Windows 7 inte går att starta av någon anledning.

Tack för infon. Nej har samma hastighet som en mekansiks hdd vilket är jävligt tråkigt

EDIT: Har dock lyckats få i gång den i achi nu. Men hastigheten känns ganska oförändrad.
Det jag har gjort med Mina diskar att jag har windows + viktiga program på ssd + dokument, spel etc på en lagringsdisk.

EDIT2: Har 145 i avg i hd tune med 0,2ms i access.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Har du gjort några små extrapartionener för swap och tempfiler?
Har du flyttat ut swap och tempfiler från ssd'n?
Har du flyttat ut USER katalogen?

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Har du gjort några små extrapartionener för swap och tempfiler?
Har du flyttat ut swap och tempfiler från ssd'n?
Har du flyttat ut USER katalogen?

Nej, det är inte gjort. Sitter på lan nu men ska nog efter detta installera om windows, partionera för swap och temp.

Hur flyttar jag swap filerna mer exakt?
Även user mm.

Har märkt att Windows är allmänt hängigt just nu.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Min egen ZWAP är på 20GB, min TEMP är på 40GB, min Backup är på 400GB, min Dokument är ca 400GB
Men detta kräver ju att du har en stor mekanisk disk typ en 1.0TB eller mer. Min disk är en WD Black 1.0TB SATAIII med ett cache på 64MB
Så skapa dessa partitioner endast om du har en stor mekanisk hdd. Det bra om det är en snabb 7200rpm disk.
Det är bra om partitionerna är större än vad som behövs för det är inte bra att en partition blir full.

När du skapar dessa speciella Temp- och Swap-partitioner så är det bra om de ligger först på din mekaniska disk.
Varför? Jo då ligger de ytterst och det går snabbast att accessa dem.

1) skapa först en Partition som är ca 3 ggr din minnesstorlek detta för att du skall kunna defragmentera om det skulle behövas.
2) skapa en partition som är 8-40GB beroende på om du editerar film, bilder osv för då behöver du en större Temppartition annars räcker det bra med ca 8GB
3) Skapa gärna sedan en Backup partition som är ca 200GB, hit kan du göra dina säkerhskopieringar och en "backup" image av din C: partition så att du snabbt kan återställa ditt OS som det var när du gjorde imagen.
4) skapa Din Data/dokumentparttion dit du skall flytta din USER-katalog

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Högerklicka på Datorn, välj egenskaper
eller
Kontrollpanelen\System och säkerhet\System\
klicka på avancerade systeminställningar, fliken allmänt,

Swap:
1) Gå in i diskahanteraren som du hittar under Administationsverktyg->Datorhantering
2) Ändra så att din Zwap-partition får enhetsbokstaven Z: (högerklicka på temppartitionen och välj ändra ...) byt sedan ut enhetsbokstaven till Z
3) döp den till ZWAP (högerklicka på temppartitionen och välj egenskaper och fyll sedan i TEMP i rutan nästan längst upp)

Flytta/ändra Zwap:
1) klicka på knappen Inställningar i rutan Prestanda
2) fliken avancerat
3) klicka på knappen Ändra i rutan Virtuellt minne
4) Rutan överst skall inte vara ibockad
5) Klicka på C: , markera Egen storlek och ändra så att det står 200 och 200 i resp ruta och klicka sedan på knappen ändra
6) Klicka på Z: , markera "hanteras av Windows" klicka sedan på knappen ändra

Tempfiler:
1) Gå in i diskahanteraren som du hittar under Administationsverktyg->Datorhantering
2) Ändra så att din Temp-partition får enhetsbokstaven T: (högerklicka på temppartitionen och välj ändra ...) byt sedan ut enhetsbokstaven till T
3) döp den till TEMP (högerklicka på temppartitionen och välj egenskaper och fyll sedan i TEMP i rutan nästan längst upp)

Flyttta alla tempfiler:
1) På din Temppartition kan du skapa 3 kataloger, UserTemp, AdminTemp och WindowsTemp
2) Kontrollpanelen\System och säkerhet\System\
klicka på avancerade systeminställningar, fliken allmänt, klicka på knappen miljövariabler längst ner
3) I översta rutan ändrar du Temp och Tmp till T:\UserTemp genom att markera den ena variabeln först och sedan klicka på knappen redigera
4) I den nerdre rutan ändrar du du Temp och Tmp från nuvarande till T:\WindowsTemp på samma sätt som ovan.

5) Detta måste du sedan upprepa i Administratörskontot så logga in på det kontot
6) I översta rutan ändrar du Temp och Tmp till T:\AdminTemp genom att markera den ena variabeln först och sedan klicka på knappen redigera

Flytta din USER-katalog:
gå till denna webbsida som beskriver detta på ett mycket bra sätt:
http://www.sevenforums.com/tutorials/18629-user-folders-chang...

OBS! För att flytta din USER-katalog måste du vara inloggad på ett Administratörskonto så logga in på användaren Administratör.

Sen för att öka säkerheten:
gå till: http://www.lnctv.com/~thomas.ekstrom/index_Page394.htm

Tanka hem Guiden för Förstärk säkerheten i Internet Explorer
samt
filen för Förstärk säkerheten för lokala dator-zonen
läs anvisningarna på webbsidan

Edit: Glöm inte att stänga av hibernate också.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Avstängd

Hur orkar ni ha massa småpartitioner med mög på egentligen
Så mycket hastighet tjänar man knappast på det.

Vill man fria upp utrymme så flytta swapfilen bara till random partition och stäng av hibernate.

Permalänk
Medlem

Först, i denna killes fall har han en liten ssd på 30GB så därför bör han flytta så mycket som möjligt från den.

Det går snabbare att läsa från en liten partition än från en stor.
Har man en stor HDD på 1TB eller mer så kan lätt offra lite utrymme för att snabba upp lite samt att hålla OS partitionen ren från skräp. Vilket också innebär att man kan hålla OS partitionen mindre vilket gör att den blir snabbare.
Om swap ligger på en egen partition så blir den mindre fragmenterad också vilket spelar roll när man har en mekanisk hdd. Det blir också snabbare om swap ligger på en annan disk än OS-disken.
Små partitioner ger en mindre MFT. Det går allså snabbare att läsa igenom den lilla MFT'n än en stor.
Du kan läsa mer om detta bl.a här: http://www.lnctv.com/~thomas.ekstrom/index_Page380.htm

Om gör på detta vis så får man ett snabbare och stabilare system.
När man gör backup eller tom en image så slipper man en massa skräp och därför blir också imagen mindre.
Har man flyttat USER-katalogen till en annan disk, så gör det mindre om operativsystemet eller OS hdd'n skulle krascha för alla användar filer finns ju kvar på den andra hdd'n.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower