SSD går inte att formatera eller köra

Permalänk

SSD går inte att formatera eller köra

Lite fakta först. Köpt den via tradera. Är en Corsair 60gb Force. Körts av förra ägaren i Raid 0 i en asus laptop med W7 64 bit. Ca 6månader gammal
Mitt system är stationär med Asus p8p67 EVO moderkort, 8gb ram, Intel i5 2500 3,30 GHz. Jag kör W7 Ulimate 64 bit. AHCI är intällt från början i detta BIOS. Kör med SATA 2 både port kabel.

Jag har testat allt och läst allt jag kan komma över men mitt problem finns inte att hitta eller så är jag dålig på att hitta vad jag söker???

Jag kan inte formatera om SSD:n vilket jag måste för att köra den. Den syns i BIOS och i disk management, men inte under min dator som en disk. I diskmanagement så står den som oallokerad på 111.80 gig (detta enl. ägaren pga av att han kört den i RAID 0) den står även som not Initialized. Jag har nu testat både MBR och GPT men får samma svar = "The request could not be performed because of an I/O device error."
Jag har testat köra EASEUS Partition Master för att testa att formatera disken, men där hänger sig wipe på 5%.
Jag har testat att plugga ur alla mina diskar och bara köra SSD:n, kört in W7 och försökt formatera om disken denna väg men det funkar inte för den kommer inte upp som ett valbart alternativ, den syns inte.....

Jag har haft hjälp av "kunnigt" folk här hemma som inte kunnat hjälpa mig heller. Han jag köpte disken av säger att det skall bara vara att radera i partition magic eller liknande eller köra bara SSD:n och W7 så skall det funka...men det gör det inte.

Börjar snart lipa här...
Hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig...

Permalänk
Medlem

Pröva att göra en secure erase så nollställs den, om den inte fungerar efter det (pröva gärna i flera datorer) så skulle jag bli lite misstänksam mot den ursprungligen ägaren...

Permalänk
Medlem

Testa göra som han sa. Secure erase:a den, då ställs den om till fabrikåterställningar. Det du kan göra är att ta en usb-sticka 2-4gb, installera parted magic på stickan och sedan boota från den. Väl i magic kan du secure erase:a din SSD (den skriver 0:or över hela skiten).

Jag länkar en tydligare guide: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?81321-...

Allt står där, se till att ha en usb-sticka tillgänglig. Om det visar sig att secure erase failar, antingen för att din SSD är frozen by bios meddela oss, det går att komma runt.

lycka till

Visa signatur

Coolermaster HAF X | Corsair AX 850W | Asus Maximus IV Extreme B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Gigabyte GTX 580 1536MB | OC Z Vertex 3 240 GB | Corsair (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Noctua NH-D14

Skärm: LG 23" TFT W2363D-PF 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr_jazz:

...
Mitt system är stationär med Asus p8p67 EVO moderkort...

Hur gammalt är moderkortet? Prövat disken på sata3-port?
Är moderkortet några månader gammalt så kan ditt vara ett av de drabbade

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Troligen meta-data från raiden som spökar.
Jag hade samma problem med en s-ata disk från en raid.
Löste det i linux, min inte exakt hur, men googla "remove dmraid".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rodii:

Testa göra som han sa. Secure erase:a den, då ställs den om till fabrikåterställningar. Det du kan göra är att ta en usb-sticka 2-4gb, installera parted magic på stickan och sedan boota från den. Väl i magic kan du secure erase:a din SSD (den skriver 0:or över hela skiten).

Jag länkar en tydligare guide: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?81321-...

Allt står där, se till att ha en usb-sticka tillgänglig. Om det visar sig att secure erase failar, antingen för att din SSD är frozen by bios meddela oss, det går att komma runt.

lycka till

Ska man vara lite kinkig så skriver den inte nollor över hela disken (vore inte speciellt lyckat på en ssd) utan den skickar en impuls som får alla cellerna att "tappa minnet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ska man vara lite kinkig så skriver den inte nollor över hela disken (vore inte speciellt lyckat på en ssd) utan den skickar en impuls som får alla cellerna att "tappa minnet"

samma lika

Visa signatur

Coolermaster HAF X | Corsair AX 850W | Asus Maximus IV Extreme B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Gigabyte GTX 580 1536MB | OC Z Vertex 3 240 GB | Corsair (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Noctua NH-D14

Skärm: LG 23" TFT W2363D-PF 120 Hz

Permalänk
Medlem

hur går det mr jazz?

Visa signatur

Coolermaster HAF X | Corsair AX 850W | Asus Maximus IV Extreme B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Gigabyte GTX 580 1536MB | OC Z Vertex 3 240 GB | Corsair (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Noctua NH-D14

Skärm: LG 23" TFT W2363D-PF 120 Hz

Permalänk

Lösning

Kungligt tack till alla er som bryr er och försöker komma med lösningar på mitt problem.
Jo nu är det löst. Men efter många tester med era lösningar gav jag upp. Jag lämnade tillbaka disken till säljaren som efter en del tester med olika prog fick tag i ett som funkade. Vet inte om man får skriva vad programmen heter här i detta forum men jag gör det ändå så får ni se vad det var som löste problemet. Å vinnaren är....... Partition Table Editor 8.0.

Kan man tänka sig! Ett av alla de olika prog där ute som bara råkar funka på detta problem. Fantastiskt!

Igen, STORT tack till alla er som försökt hjälpa mig!